Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan bli Aksjemekler.

MoonJazz

Anbefalte innlegg

Vi hadde sånn sak på skolen der vi skulle krysse av hva vi ville bli, da krysset jeg av på Aksjemekler for morro skyld. Men nå skal jeg kunne litt om dette og fortelle det til læreren. Da lurer jeg på: Hva må man kunne for og bli Aksjemekler, utdanelsen man trenger og andre ferdigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo ikke ha noen utdanning, det er bare det at det er større sjans for å få jobb når du har det..

Handler du aksjer for noen andre, og får betalt for det kan du jo lett kalle deg en megler..

Krav til trainee-programmet til forst: Krav til utdanning

Bachelorgrad eller høyere fra NHH, NTNU, BI eller tilsvarende. Linje er av mindre betydning.

Pareto: Ønskede kvalifikasjoner er gode kunnskaper og interesse for verdipapirmarkedet

og dokumenterte resultater fra tilsvarende eller lignende virksomhet.

Kommersiell legning vil bli spesielt vektlagt. God skriftlig og muntlig fremstillingsevne

på norsk og engelsk er en forutsetning. Stillingen krever

forøvrig gode analytiske egenskaper og stor arbeidskapasitet.

Lenke til kommentar
Vi hadde sånn sak på skolen der vi skulle krysse av hva vi ville bli, da krysset jeg av på Aksjemekler for morro skyld. Men nå skal jeg kunne litt om dette og fortelle det til læreren. Da lurer jeg på: Hva må man kunne for og bli Aksjemekler, utdanelsen man trenger og andre ferdigheter.

Du må være en god selger, punktum

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du må være en god selger, punktum

... men det er lettere å komme med et godt salgsargument når man har en oppegående utdannelse som fundament. (Uansett om utdannelsen i seg selv er verdt stort eller ikke, signalverdien er betydelig.) Ellers varierer vel kravene en del mellom de forskjellige meglerhusene; enkelte har rimelig høye krav til analyseferdigheter, andre har jeg mildt sagt noe mindre tro på – atter andre nærmer seg Acta i mangel på seriøsitet. :)

Lenke til kommentar

De som ansettes som aksjemeglere har tre eller fem års økonomiutdannelse, og en overvekt av dem har gått på BI. En bør selvsagt ha spesialisering i finans, og i motsetning til popular belief må de faktisk ha ganske gode karakterer. Det som imidlertid er viktig å merke seg er at aksjemeglere i tillegg har en svært utatdvent og selgende personlighet. De må være flinke til å prate med folk, de må trives på telefonen og de må evne å overbevise. Aksjebordet på et meglerhus er fullt av sånne brautende bajaser, og det er slike kvaliteter man ser etter når man ansetter. Inadvente og analytiske typer blir ikke vurdert engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...