MoonJazz Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Vi hadde sånn sak på skolen der vi skulle krysse av hva vi ville bli, da krysset jeg av på Aksjemekler for morro skyld. Men nå skal jeg kunne litt om dette og fortelle det til læreren. Da lurer jeg på: Hva må man kunne for og bli Aksjemekler, utdanelsen man trenger og andre ferdigheter. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 BI utdanner økonomer. Kanskje de har info? Lenke til kommentar
MoonJazz Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 synsk? Den tror jeg er bra og ha. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du må jo ikke ha noen utdanning, det er bare det at det er større sjans for å få jobb når du har det.. Handler du aksjer for noen andre, og får betalt for det kan du jo lett kalle deg en megler.. Krav til trainee-programmet til forst: Krav til utdanning Bachelorgrad eller høyere fra NHH, NTNU, BI eller tilsvarende. Linje er av mindre betydning. Pareto: Ønskede kvalifikasjoner er gode kunnskaper og interesse for verdipapirmarkedet og dokumenterte resultater fra tilsvarende eller lignende virksomhet. Kommersiell legning vil bli spesielt vektlagt. God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk er en forutsetning. Stillingen krever forøvrig gode analytiske egenskaper og stor arbeidskapasitet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Siviløkonom med spesialisering i finans, eventuelt en bachelor i finans fra BI. Da kan du bli ansatt som aksjemegler. For å selge og kjøpe aksjer trenger du bare egenkapital, ingen utdanning, men for å forvalte andres kapital må du nok ha en solid utdanning. Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Vi hadde sånn sak på skolen der vi skulle krysse av hva vi ville bli, da krysset jeg av på Aksjemekler for morro skyld. Men nå skal jeg kunne litt om dette og fortelle det til læreren. Da lurer jeg på: Hva må man kunne for og bli Aksjemekler, utdanelsen man trenger og andre ferdigheter. Du må være en god selger, punktum Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Som aksjemegler ligger det litt i ordet at du trader for andre. Da er fie-profilen på nhh et godt utgangspunkt. http://www.nhh.no/Default.aspx?ID=3085 Som investor, så trenger du strengt tatt kun penger. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Du må være en god selger, punktum ... men det er lettere å komme med et godt salgsargument når man har en oppegående utdannelse som fundament. (Uansett om utdannelsen i seg selv er verdt stort eller ikke, signalverdien er betydelig.) Ellers varierer vel kravene en del mellom de forskjellige meglerhusene; enkelte har rimelig høye krav til analyseferdigheter, andre har jeg mildt sagt noe mindre tro på – atter andre nærmer seg Acta i mangel på seriøsitet. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Er ikke nok med å være god selger. Da er man heller fianansrådgiver, om man skulle bli noe. Aksjemegler så er analytiskeferdigheter det som teller. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Megler = selger. Analytiker, derimot ... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Det stemmer, my bad! *edit: blandet sammen trader Endret 1. mars 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Megler = selger. Analytiker, derimot ... Nettopp. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Vi hadde sånn sak på skolen der vi skulle krysse av hva vi ville bli, da krysset jeg av på Aksjemekler for morro skyld. Men nå skal jeg kunne litt om dette og fortelle det til læreren. Da lurer jeg på: Hva må man kunne for og bli Aksjemekler, utdanelsen man trenger og andre ferdigheter. De som ansettes som aksjemeglere har tre eller fem års økonomiutdannelse, og en overvekt av dem har gått på BI. En bør selvsagt ha spesialisering i finans, og i motsetning til popular belief må de faktisk ha ganske gode karakterer. Det som imidlertid er viktig å merke seg er at aksjemeglere i tillegg har en svært utatdvent og selgende personlighet. De må være flinke til å prate med folk, de må trives på telefonen og de må evne å overbevise. Aksjebordet på et meglerhus er fullt av sånne brautende bajaser, og det er slike kvaliteter man ser etter når man ansetter. Inadvente og analytiske typer blir ikke vurdert engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå