Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150mm F2.8 APO EX DC II...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke det nye noe særlig, men den første versjonen er knall den...

Alt som er av hund her er stort sett sigmaen:

http://flickr.com/photos/10322439@N00/

Du finner og en del erfaringer på fredmiranda.com og slrgear.com

Tester av den finnes og på nettet

+

pris

Byggekvalitet

Liten og lett

IF

Skarp og fin

bra bokeh

zoomområdet

Stille

Rask AF

Så til dine spørsmål. Min bråker ikke, det er og en HSM og EX serien til Sigma. Jager sjelden her, og jeg har den på et d80 :)

Lenke til kommentar
Kjenner ikke det nye noe særlig, men den første versjonen er knall den...

Alt som er av hund her er stort sett sigmaen:

http://flickr.com/photos/10322439@N00/

Du finner og en del erfaringer på fredmiranda.com og slrgear.com

Tester av den finnes og på nettet

+

pris

Byggekvalitet

Liten og lett

IF

Skarp og fin

bra bokeh

zoomområdet

Stille

Rask AF

Så til dine spørsmål. Min bråker ikke, det er og en HSM og EX serien til Sigma. Jager sjelden her, og jeg har den på et d80 :)

Mange fine bilder der, men det var ett par jeg hadde klart meg uten.

Lenke til kommentar

Finner lite tester om den nye versjonen på nett (leter sikkert feil :p ).

Men ser at den "gamle" har kommet godt ut, så jeg får ta en tur til fotosjappa iløpet av uka..

Slik jeg ser det, så er det kansje den mest kompakte tele-zoomen i den brennvidden. Også kansje en av de bedre..

Lenke til kommentar
Finner lite tester om den nye versjonen på nett (leter sikkert feil :p ).

Men ser at den "gamle" har kommet godt ut, så jeg får ta en tur til fotosjappa iløpet av uka..

Slik jeg ser det, så er det kansje den mest kompakte tele-zoomen i den brennvidden. Også kansje en av de bedre..

Jeg har heller ikke funnet noen tester av II utgaven enda.

Av f/2.8 telezoomene er det den desidert letteste og mest kompakte ja. Men hvis du klarer deg uten lysstyrken kan du få enda mindre og lettere.

For meg er 50-150mm perfekt. Man får ok tele, samtidig som man får en del ekstra i den vide enden, noe som for min del gjør at jeg ikke trenger å skifte objektiv så ofte.

Lenke til kommentar
Ville sagt at skal du først kjøpe et tele-objektiv så kan du jo gå opp til 200mm ihvertfall, men om bildekvaliteten vil bli det samme kan diskuteres.

Det som er det geniale med Sigma 50-150mm f/2.8 i forhold til Sigma 70-200mm f/2.8 (eller andre tilsvarende) er at vekten er mye mindre. Den blir dermed lettere å holde styr på. For mange, meg inkludert, synes også at området fra 50-70mm er viktigere enn 150-200mm. Ønsker man lengre brennvidde, så kan man sette på en 1.4x konverter, og da får man en 70-210mm f/4, som fortsatt er lettere enn 70-200.

Det som mange glemmer, er at skal du lengre enn 150mm, så bør egentlig opp i 300mm eller mer. Så jeg kommer nok til å vurdere en 100-400 eller lignende etter hvert. Eller en fast 300mm f/1.4 hvis sånt kan skaffes til en fornuftig pris.

Det er ihvertfall min mening, andre mener noe annet.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at vekten og størrelsen på objektivet, gjør at det blir med meg oftere ut på tur ol...

Drømmen er jo Nikon 70-200 2.8, men for meg ser det alt for upraktisk og tungt ut..

Nå har ikke jeg prøvd det, men slik oppfatter jeg det i alle fall.

Mange vil nok si at 150mm ikke er skikkelig tele, men jeg ser for meg at det er den "vide" enden som blir mest brukt uansett.

Endret av saturnia
Lenke til kommentar
Eller en fast 300mm f/4 hvis sånt kan skaffes til en fornuftig pris. [Korrigert blenderverdien]
Det mest fornuftige i denne klassen, er faktisk Sigma 100-300 f/4. Det er et knallgodt objektiv, og koster ikke hinsides mye penger. Yter nesten like godt som Canon 300mm f/4L (m/u IS) på 300mm, det er svært marginale forskjeller, i tillegg til at det er en zoom, ikke et fastobjektiv, og det yter enda bedre under 300mm. Selv med 1.4x konverter er de temmelig like. Det veier et par hundre gram mer, men vi snakker uansett om objektiver som ligger godt over kiloen.
Lenke til kommentar
Eller en fast 300mm f/4 hvis sånt kan skaffes til en fornuftig pris. [Korrigert blenderverdien]
Det mest fornuftige i denne klassen, er faktisk Sigma 100-300 f/4. Det er et knallgodt objektiv, og koster ikke hinsides mye penger. Yter nesten like godt som Canon 300mm f/4L (m/u IS) på 300mm, det er svært marginale forskjeller, i tillegg til at det er en zoom, ikke et fastobjektiv, og det yter enda bedre under 300mm. Selv med 1.4x konverter er de temmelig like. Det veier et par hundre gram mer, men vi snakker uansett om objektiver som ligger godt over kiloen.

Ja den er jo også et alternativ - 100-300mm fikk jo kjempeskryt på PhotoZone.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...