kimman Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei, jeg har prøvd å lete rundt i forumet men fant ikke ut hva det kalles for et slik bilde som dette her: Har lyst å søke og finne flere slik type bilder, så da trenger jeg å vite hva jeg skal skrive i søkefeltet Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Fugleperspektiv? Mulig det finnes et annet ord på det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Fugleperspektiv? Bird's perspective? Endret 19. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Bird's perspective? «Bird's eye view», på engelsk. Kimman: Veit ikkje om denne typen biletet har noko spesielt namn, men perspektivet (synsvinkelen) vert kalla fugleperspektiv. Endret 19. februar 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
kimman Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Fugleperspektivet er mer som fra høyt oppe, og da jeg søkte fikk jeg bare bilder av landskap og greier. Så ikke akkurat det riktige ordet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Fulgeperspectiv er riktig Lenke til kommentar
kimman Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Fisheye? Ja, nå begynner det å likne... Takk Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Fisheye? Ja, nå begynner det å likne... Takk Bare hyggelig! Hjelper å være skater på sine gamle dager... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kan leggje til at fisheye har ingenting med perspektivet å gjere, altso at biletet er teke ovenfrå, so i forhold til emnetittelen er fugleperspektiv rett svar. Eit fisheye-objektiv er eit vidvinkelobjektiv som gjev eit svært vidt synsfelt og ekstrem tønneforvrenging. Lenke til kommentar
kimman Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Ja, men det var liksom blanding av fugleperspektiv og fisheye jeg var ute etter. Og at jeg bruker fisheye som søkeord finner jeg lettere det jeg er ute etter enn med "fugleperspektiv" (eller bird's eye view) Edit: Med fisheye som søkeord fikk jeg blandt annet dette bilde opp Endret 19. februar 2008 av kimman Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Edit: Med fisheye som søkeord fikk jeg blandt annet dette bilde opp*bilde* Riktig, men det har ingenting med perspektivet å gjøre. Fisheye-bilder kan også være tatt med såkalt "froskeperspektiv". Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Bildet trådstarter hadde i første innlegg er nok ikke tatt med fisheye - men derimot med et rettegnende vidvinkelobjektiv. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Og så virker det som det gikk fort å fjerne bakgrunnen Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Det opprinnelige bildet er tatt ovenfra med vidvinkel (ca 20mm, vil jeg gjette). Ved bruk av vidvinkel når man tar bilder såpass nære så vil ting nære kameraet (slik som hendene på dette bildet) bli større enn det som er litt lenger unna (som ansiktet og resten av kroppen). Bilder som blir tatt ovenfra er å ta i fugleperspektiv, men forbindes som regel med bilder som er tatt lenger ovenfra enn dette. Fisheye er ekstrem vidvinkel. Endret 21. februar 2008 av OsLoFrEaK Lenke til kommentar
toazty Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 hvis jeg tar noen bilder med mitt fujifilm F40, kan jeg lage slike Fisheye bilder med et program eller noe? Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det er visst mulig å gjøre dette i Photoshop. Selv er jeg ikke særlig dreven i PS, så jeg vet ikke hva funksjonen heter, eller hvordan man gjør det:P Det er garantert andre her som kan hjelpe deg med akkurat det. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) I CS2 eller nyare: File --> Distort --> Lens Correction. Endre på den øvste slideren. Alternativ, som ogso finst i eldre versjonar: Filter --> Distort --> Spherize. Har du ikkje PS kan du prøve gratisprogrammet Gimp, der du kan få til noko slikt med Filter --> Forvrenginger --> IWarp. Redigert: Det lar deg iallfall til ein viss grad simulere fisheye-effekten. Endret 21. februar 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Har også hørt utrykket "head first" om slike bilder... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå