Gå til innhold

Støy på lyden i video-opptak

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Canon S45 som jeg er superfornøgd med. Men, når jeg tar film, så blir det en svak lyd, ikke jevn men pulserende. "dzjynn-dzjynn-dzjynn" hele tiden. Der er ikke så veldig høy, men merker den godt om jeg har høgt volum på og det ikke er særlig annen lyd i filmen. Er det noe jeg kan gjøre? Andre som har tilsvarende?

-Vennlig hilsen Jan Ove-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Støy på lyden er helt normalt... Det kommer av at systemet ikke er veldig utviklet ennå... Dessuten har flere kamera-produsenter ikke giddet å bevilge bedre lyd til filmsekvensene. De mener at det er til å ta bilder kameraene er laget til (noe jeg er svært enig i!). Kameraer med god lyd på filmene er dessverre svært dyre...!

Lenke til kommentar

Noe av det første jeg kjøpte til mitt Sony DV kamera var ekstern mikrofon. De første opptakene var preget av lyder fra drivverket (fraberoper meg muligheten til å referere lydene :wink: ), men etter ekstern mikrofon kom på plass... Nada støy.

Tolker dine lyder slik at det kan være drivverkslyder du irriterer deg over.

Kan og nevne at utenom ekstern mikrofon, så henger vidvinkelkonverteren så godt som ALLTID på kameraet. Fatter ikke hva folk (og fe) skal med ørten hundre ganger digital zoooooooooom med skjelvne hender.

Lenke til kommentar

Ja, vet at det er beregnet for bilder. Men det var pga at det ikke var en jevn støy, jeg lurte litt. Har nå fått se/høre et annet videoklipp, tatt med samme type kamera, og akkurat den samme lyden var der. Tenkte at det kunne være noe bevegelig inni kameraet som var kilden, men er det noe som beveger seg da? -Har vanlig compact-flash-kort, og zoom virker ikke under opptak. Har egentlig sluttet og iritere meg over lyden nå, pga at den er slik på andre kamera :) Kjekt at det går å ta film i det hele tatt egentlig.

Takk for svar

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke noe inni kameraet som beveger seg... Det er nok enten drivverkslyder, eller rette og slett dårlig filmkvalitet. Kvaliteten på filmen er som regel så dårlig at den ikke kan brukes til noe uansett...

Det jeg gjør er rett å slett å fjerne alt som heter lyd fra filmen...

Et alternativ er selvfølgekig som nevnt ekstern mikrofon...[/i]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...