Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL - Nokiamodem

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått ADSL fra Telenor nå, med et nokiamodem. Dette modemet skiller seg fra Alcatelmodemet med at det er 4 Ethernett-tilknytninger. Telenor sier at det kun går an å koble til en maskin på dette... Noen som har mer info på dette? Det må jo gå an å endre dette på noe vis så jeg kan koble alle fire maskinene mine direkte på dette modemet uten å gå via hubben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-09 11:51, oveku skrev:

Hei.

Jeg har fått ADSL fra Telenor nå, med et nokiamodem. Dette modemet skiller seg fra Alcatelmodemet med at det er 4 Ethernett-tilknytninger. Telenor sier at det kun går an å koble til en maskin på dette... Noen som har mer info på dette? Det må jo gå an å endre dette på noe vis så jeg kan koble alle fire maskinene mine direkte på dette modemet uten å gå via hubben.

Om det er dette modemet M1112 er det en xDSL router med HUB. Routeren gir DHCP server, NAPT for LAN.

http://www.nokia.com/networks/product_cata...112_200x300.gif

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-09 12:10, oveku skrev:

Det bildet der så enormt likt ut ja.

Telenor sier at jeg kun kan koble en maskin på det, uansett. Er det mulig å endre disse innstillingene på fornuftig vis, eller er det virkelig sperret?

Av erfaring kan jeg si at det kan hende de har rett, men da er det ikke det modemet som jeg henviser til ovenfor.

Finner du ikke et navn på det modemet eller f eks en produkt betegnelse på under siden/baksiden ?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på jobb akkurat nå, så jeg har ikke mulighet til å sjekke opp det før i kveld. Men etter en sjekk hos Nokia er jeg rimelig sikker på at det er dette modemet, men må se litt etter modell# først før jeg uttaler meg alt for bombastisk.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje peiling på Nokia Modem, men kika litt

innpå nokia-sida og fann ikkje noko om PPPoE.

Mest truleg vert dette modemet brukt i bridging mode,

dvs. at PPPoE klienten må køyrast på enten ein PC

som er tilknytta, eller ein router med PPPoE.

Eg trur deling av internett må skje på den maskina

eller routeren som sørger for PPPoE oppkoplinga.

Alcatel modemet kan gjerast om slik at det kunne ha

logga seg på med vanleg PPP, men det støttar ikkje

telenor. Kanskje er det slik med Nokia modemet også.

mvh

Bent

Lenke til kommentar

Jeg tilbrakte stort sett hele kvelden i går med å lete etter info om dette modemet.

Det som står på modemet er M5112, noe som ikke finnes ifølge Nokias modemoversikt.

Det har nøyaktig samme portene som M1112-modellen, så det er muligens et slikt med noen modifikasjoner, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem med å dele internettoppkobling på dette modemet.

Men det er en ganske så enkel sak egentlig. Du bare kobler til de maskinene som skal ha oppkoblinga, og deler Internettforbindelsen. Dette gjør du ved å endre på innstillingene på din internettoppkobling.

Funker fint som bare det hos meg.

Lenke til kommentar

Nokia M1112 is an ADSL over ISDN router with integrated 4x10BaseT hub. It fullfils ETSI ADSL over ISDN specification and has full IP routing functionality .

Nokia M1122 is an ADSL router with integrated 4x10BaseT hub. It fullfils ITU-T G.992.1 ADSL specification and is also compatible with ADSL lite specification, G.992.2.

Nokia M5112 is an ADSL over ISDN bridge with in-built 4 x 10base-T hub

Nokia M5122 is an ADSL bridge with in-built 4 x 10base-T hub

http://www.nokia.com/networks/product_cata...0.html?tech_id=

Har leita webben rundt selv om info, men det er veldig dårlig.

Hilsen Ac-Cobra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...