Gå til innhold

Holocaust - Hvordan ble jødene transpotert til leirene?


EspenFe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du vil ha et godt bilde for hvordan jødene ble transportert og deportert gjennom det tyske riket anbefaler jeg deg å lese om Adolf Eichmann som var ansvarlig for dette (eller delansvarlig).

 

Det var forøvrig kun toget som ble brukt ettersom jeg har lest ettersom de vil bruke minst mulig penger på deportering av jødene og derfor heller sendte dem i krøttervogner.

Lenke til kommentar

For å komme frem til togene etter å ha blitt fanget måtte de enten gå eller bli kjørt på lastebiler. På det europeiske kontinentet ble de i all hovedsak sendt på tog med krøttervogner. Fra Norge osv ble de sendt på båter ned til Danmark eller Tyskland og satt på overnevnte togtype. Innlåst i vogner var det mye lettere å holde styr på dem, mente tyskerne. Og ja, det var damptog de brukte.

Lenke til kommentar
Hei. Har et lite prosjekt på skolen om Holocaust, der min oppgave er å finne ut hvordan jødene ble transpotert til leirene. Har søkt litt om kring, men finner bare at det var damptog de ble transpotert med.

 

 

Er det noen som vet noe mer om dette teamet?

Setter stor pris på det.

 

Jødene ble transportert på to måter i alle hovedsak;

 

1. Til fots

Særlig i Sovjet ble jøder samlet i byene og landsbyene, tvinget ut på landet og skutt.

 

2. Offentlig transport (som i den tiden var nesten ensbetydende med tog)

I vest og sør ble jødene samlet og sendt med tog til de store utryddelsesleirene i Polen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...