EspenFe Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei. Har et lite prosjekt på skolen om Holocaust, der min oppgave er å finne ut hvordan jødene ble transpotert til leirene. Har søkt litt om kring, men finner bare at det var damptog de ble transpotert med. Er det noen som vet noe mer om dette teamet? Setter stor pris på det. Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det var vel egentlig kun tog og skip som ble brukt når fangene skulle transporteres sånn som jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 I den perioden vi snakker som var jernbane den desidert mest effektive måten å transportere last over land. Og ja, jeg gremmes over å omtale mennesker som last. Å frakte fanger med fly er noe nymotens, så over hav ville det utvilsomt ha vært skip. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Om du vil ha et godt bilde for hvordan jødene ble transportert og deportert gjennom det tyske riket anbefaler jeg deg å lese om Adolf Eichmann som var ansvarlig for dette (eller delansvarlig). Det var forøvrig kun toget som ble brukt ettersom jeg har lest ettersom de vil bruke minst mulig penger på deportering av jødene og derfor heller sendte dem i krøttervogner. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 For å komme frem til togene etter å ha blitt fanget måtte de enten gå eller bli kjørt på lastebiler. På det europeiske kontinentet ble de i all hovedsak sendt på tog med krøttervogner. Fra Norge osv ble de sendt på båter ned til Danmark eller Tyskland og satt på overnevnte togtype. Innlåst i vogner var det mye lettere å holde styr på dem, mente tyskerne. Og ja, det var damptog de brukte. Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Husker godt et tilfelle hvor den norske mostandsbevegelsen sprengte et skip i Oslo som skulle frakte jøder til Tyskland. Så skip ble brukt, og alle har jo sett togskinnene inn til Auschwitz. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hei. Har et lite prosjekt på skolen om Holocaust, der min oppgave er å finne ut hvordan jødene ble transpotert til leirene. Har søkt litt om kring, men finner bare at det var damptog de ble transpotert med. Er det noen som vet noe mer om dette teamet? Setter stor pris på det. Jødene ble transportert på to måter i alle hovedsak; 1. Til fots Særlig i Sovjet ble jøder samlet i byene og landsbyene, tvinget ut på landet og skutt. 2. Offentlig transport (som i den tiden var nesten ensbetydende med tog) I vest og sør ble jødene samlet og sendt med tog til de store utryddelsesleirene i Polen. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Husker godt et tilfelle hvor den norske mostandsbevegelsen sprengte et skip i Oslo som skulle frakte jøder til Tyskland. Så skip ble brukt, og alle har jo sett togskinnene inn til Auschwitz. Da skipet ble sprengt var alle norske jøder forlengst sendt i døden. http://en.wikipedia.org/wiki/D/S_Donau Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Skip, SS Donau! Så tog. Edit: Les her du: Jødetransport ut av Norge. Endret 24. februar 2008 av J@cob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå