etoosi Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 HAr byttet power i dag i min stasjonere fujitsu siemens scaleo. Det gamle poweret tok kvelden, og jeg bestilte nytt på komplett. Fikk satt det i, men merket at det var færre kontakter der enn i det gamle. På det nye følger det med en SATA kopling, men når jeg forsøker denne på ATA disken min, som allerede har en SATA tilkopling så virker det ikke. Slik jeg nå har koplet i kabinettet bruker jeg 4 kontakter fra poweret til mine to disker. Her gjør jeg sikkert noe galt. Men fra den kontakten der det i dag sitter en SATA plugg, går det til en flat 4 punkt-plugg, som igjen må koples til en fra poweret. I tillegg er det en direkte power kabel til hver av de to diskene. Hva gjør jeg galt? Har nå ikke igjen kabel fra poweret til DVDspiller / brenner. Ei heller til en ekstra vifte jeg har satt inn. Det jeg lurer på er rundt de to diskene mine? Hva kan jeg gjøre annerledes, og hvorfor fungerer ikke disken når jeg forsøker den direkte SATA kabelen direkte fra poweret? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er to typer kontakter til disker. En kalles 4-pin pheripheral (kjent som Molex), og SATA. http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html Det er en del disker som har begge typer kontakter, men man skal da bruke enten den ene eller den andre, ikke begge samtidig. Har sett at det advares mot å bruke begge samtidig. Er det det du har gjort? Lenke til kommentar
etoosi Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Har sett at det advares mot å bruke begge samtidig. Er det det du har gjort? Ja. Var det jeg hadde gjort. Fått det til nå, men når jeg kopler i DVD-brenneren min vil ikke maskinen starte. Tar jeg ut igjen den molex pluggen der, starter pc fint. Kan det tyde på at brenneren min tok kvelden ta poweret røk? Flytter jeg den samme pluggen over på cd romen fungerer det fint. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Prøvd med bare Molex kabel, ikke IDE kabel? Hvis den da ikke starter så må vel enheten være defekt, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå