Gå til innhold

Ekstern HD, erstatning. Når backup`en svikter!


Double_j

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har over tid kjøpt to eksterne hd`er som begge av uante grunner blitt ødelagt av og bare stå i ro:

 

Den ene var en Maxtor 300gb liggende hd som en dag bare begynte å lage tikkelyder og da var den plutselig ikke brukende. Den kjøpte jeg i 2005 på gode gamle Flexi Data. Grunnet den ble ødelagt etter 13 mnder giddet jeg ikke prøve å levere den inn.

 

I oktober 2007 kjøpte jeg min andre eksterne (Western Digital My Book Essential Edition 2.0 500GB USB2.0) fordi jeg måtte formatere min Dell. Da jeg hadde flyttet over mine filer på ca 90gb fra bærbaren til eksterne hd TRODDE jeg at mine filer som bestod i en del bilder, dokumenter (skolearbeid, jobb ++mm), musikk og filmer var sikret. Men NEI!!!!

Da jeg endelig tok til mot å begynne med formateringen til det punktet jeg var ferdig med formatteringen en gang i desember. Å formatere er sååå jævla kjedelig, derfor orket ikke begynne med formatering mitt i eksamens-perioden.

Vell, da jeg plugget min hd til min Dell kom det bare opp "ukjent USB-enhet".....og den hd`en min som knappt nok var brukt og som inneholdt mye materiale som er viktig for meg! Det var så kjipt at jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Jeg leverte den inn i januar til Datakjeden i Bergen hvor jeg kjøpte den og fikk beskjed om at de skulle greie å sjekke varen på 2 uker men de brukte faktisk over 4 men da hadde jeg purret et par ganger. Da jeg endelig fikk svar visste de ikke hva som var galt med harddisken og tilbød meg derfor ny.

Hvis jeg ville ha backup av materialet på hd`en måtte jeg selv betale 2000-3000 for og få gjort det! Som fattige studenten jeg er har jeg selvsagt ikke råd til dette og takket derfor ja til ny med en klump i halsen.

 

Må forøvrig si at Datakjeden har rævva behandling av kunder!

 

Da kommer jeg endelig til poenget mitt: hvorfor er IKKE forretningen/kjøpskanalen erstatnings- og/eller reperasjonspliktig når de selv ikke finner ut av hva som er galt med ekstern harddisken? Jeg er fullstendig klar over at de ikke er erstatningpliktig for materialet inne på hd`en men jeg syntes de bør en plikt til å kunne betale for backup i visse tilfeller. Dette selvsagt til en viss grad.

 

Det er klart det er forbrukeren som er ett kraftig offer i denne saken! At forbrukeren selv må betale for backup hos spesialister for en feil som gudene-vet-hvorfor-har oppstått, sannsynligvis en feil på produktet??! It makes no sense!

 

Håper det er noen som har liknende erfaringer/syn på denne saken....!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi at forbrukertvistutvalget (som har juridisk bindende makt) har sagt i en dom at det er allment kjent at PC'r eller eksterne harddisker etc. ikke er et sikkert medium og at man da må ta backup!

 

Har du VELDIG kritiske data så må du sikkre det tilsvarende mot tap av data. Ha ALLTID 2 kopier som skal være oppholdt på separate plasser.

 

Hvor skulle eventuelt grensen settes på "i visse tilfeller"? Hvem avgjør om feriebildene er viktige nok, eller må det være brylupsbilder for at det skal være innenfor " i visse tilfeller"?

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Det du sier her er da at man må evt kjøpe to eller flere harddisker viss man skal være på den sikre siden? Hvis man stiller det litt på spissen :p hehe

Hmm, jeg kjøpte jo harddisken først og fremst med tanke på å ta backup av det på pc`n! Kan bli dyrt hvis man må kjøpe backup til backup til backupen....

 

Beklager å måtte si det, men det er jo heeeeelt på trynet! :wallbash: Kan fort bli dyrt...dobbelt så dyrt.

 

Heldigvis ligger jo noen av bildene på Facebook, men ikke alle. Dessuten så er jo mye skolearbeid/dokumenter skylt i dassen.

Lenke til kommentar
Det du sier her er da at man må evt kjøpe to eller flere harddisker viss man skal være på den sikre siden? Hvis man stiller det litt på spissen :p hehe

Hmm, jeg kjøpte jo harddisken først og fremst med tanke på å ta backup av det på pc`n! Kan bli dyrt hvis man må kjøpe backup til backup til backupen....

 

Beklager å måtte si det, men det er jo heeeeelt på trynet! :wallbash: Kan fort bli dyrt...dobbelt så dyrt.

 

Heldigvis ligger jo noen av bildene på Facebook, men ikke alle. Dessuten så er jo mye skolearbeid/dokumenter skylt i dassen.

 

Som sagt; har man noe som er veldig verdifult har du et eget ansvar å forsikre de objektene mot tap. Har du en leilighet eller bil sørger man for å forsikre det hvis noe skulle skje. Har man uerstatelige bilder sørger man også her for være på den sikre siden ved å ta backup, eller legge negativene i en safe.

 

Det er også allment kjent at man skal alltid ha backup. Hjelper lite å formatere PC-en når man ikke har sjekket om backupen på den eksterne disken fungerer (Du kan også rissikere at den eksterne disken går i bakken mens du kopierer backupen til PC-en). Hjelper lite å ta backup, og ha backupen liggende i huset når det brenner ned.

 

Det at ting tar veldig lang tid er jeg enig med deg er uakseptabelt, men når det kommer til tapt data ville jeg be deg heller ta litt selvkritikk til dårlig backuprutiner framfor å klage på butikken.

Lenke til kommentar

Vil nå heller mer kalle det uheldig enn dårlige backuprutiner...

 

kjøpte trossalt en helt NY ekstern harddisk som ikke var brukt og som kun var brukt i forbindelse med overflytting av data mellom bærbaren og HD`n....dvs at den stort sett stod i ro og ble kun brukt et fåtalls ganger! Ikke slengt på eller noe, dette er en feil som verkstedet til Datakjeden ikke kunne påvise hva det var for noe gale med produktet. Som mest sannsynligvis da var en feil med produktet i utgangspunktet da jeg kjøpte den.

 

Det er jo mot normalt at ett produkt slutter å funke etter en vell 1 - 2mnder i bruk!

 

Den eksterne funket jo helt fint de første gangene jeg brukte den, la det være helt klart...det var når det først gjaldt at den ikke virket :no:

 

Menmen, man lærer så lenge man lever...dette skjer ikke neste gang får og si det sånn! :roll:

Lenke til kommentar

Det er aldri en sikkerhetskopi før du har dataen to steder. Før man da formaterer den ene disken er det alltid en idé å validere at backupen fungerer. De fleste eksterne disker som selges med programvare lar deg gjøre dette. Om disken ryker av seg selv etter én dag, én uke, ét år eller fordi du er uheldig å miste den i bakken spiller ingen rolle da dataen vil være tapt.

 

I ditt tilfelle så fungerer disken mest sannsynligvis, men kontrolleren har nok tatt kvelden. Det er det mest vanlige når du får den feilmeldingen du fikk. Da har du to valg:

 

1. Du kan åpne kabinettet, og ta ut disken. Koble den så til en stasjonær maskin eller kjøp en USB-adapter. Du redder da innholdet, men mister reklamasjonsretten/garantien.

 

2. Ikke åpne disken. Send den inn til selger for ombytte til ny disk. Ikke få tilbake dine data.

Lenke til kommentar

Bra at man lærer av sine feil :) Du skal ha for at du sikkert har bedre backuprutiner enn Ola Nordmann flest.

 

dessverre så er elektronikken nå til dags slik at man ikke kan stole blindt på den. Man kan være uheldig å få en disk som ikke fungerer fra dag 1.

 

I forhold til å redde dataen på disken så kunne du muligens tatt ut disken fra den eksterne hardisken sitt kabinett og satt den inn i din egen pc. Mulig du kunne fått ut data da ved bruk av gjennomretningsprogramer. Ulempen med denne metoden er at du da bryter garanti- og reklamasjonsvilkårene og ville ikke fått en ny disk.

Lenke til kommentar

Takke meg til å kunne kjøpe 10x500gb, enn å måtte betale like mye for 1x500gb om produsenter/butikk ble pålagt å dekke kostnader hos ibas o.l. når den ryker, og kundene ikke har backup.

 

Var jo en advokat berte som prøvde det her for noen år siden, takk og pris ble det aldri noe av at forbrukerombudet tok hennes side.

 

Er nå i dag ganske normalt at folk vet at de må lage backup, og backup av backup (dvs 2 steder + der du jobber med det).

 

Helst burde minst 1 av de 2 backupene være i et annet hus enn der du "jobber".

Lenke til kommentar

Ingen betviler at det er utrolig trist å miste data, men man kan da ikke legge skylden for sin egen uaktsomhet/uflaks/manglende kompetanse/virkelighetsforståelse på selger. Selger er av naturlige grunner kun pålagt å dekke reparasjon/ombytte. Det er som sagt aldri en sikkerhetskopi før man har den to steder. Videre er det en sannhet at ingenting varer evig. Spørsmålet er ikke "hvis", men "når".

 

Jeg har på langt nær så gode backup-rutiner som jeg burde ha hatt, men skulle det skje noe en dag slik at jeg mister data så er jeg såpass intelligent at jeg forstår mitt eget ansvar. Det at man tror noe skal være evig er det samme som å si at man ikke har bakkekontakt med virkeligheten. Tenker da litt på hun der advokatdama som ble nevnt tidligere.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Ingen betviler at det er utrolig trist å miste data, men man kan da ikke legge skylden for sin egen uaktsomhet/uflaks/manglende kompetanse på selger. Selger er av naturlige grunner kun pålagt å dekke reparasjon/ombytte. Det er som sagt aldri en sikkerhetskopi før man har den to steder. Videre er det en sannhet at ingenting varer evig. Spørsmålet er ikke "hvis", men "når".

 

Bra skrevet.

 

Jeg går å venter på at OS disken i servern min tryner, har en lese/skrivetid på snart 6 år nå, vanlige ide disk, regner med at den dør en eller annen gang jeg er nødt til å restarte pcen. Like spent hvert halvår det skjer ^^

 

Sier seg selv at jeg ikke lagrer noe jeg ikke har backup av eller bruk for på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...