candymann Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hello! Ska sette opp 2x 40gb hd i RAID 0 på et asus a7v8x deluxe hovedkort. Har kopplet i begge hd:n (master mode) til en ultra-ata kabel som er kopplet til PRI_RAID kontakten på hovedkortet. Har promises fasttrack 376 s-ata/raid controller integrert på hovedkortet. Har startet opp maskinen med en win98 bootdisk og sedan installert drivere til raid controllern fra en annen diskett. Men etterpå når jeg ska installera winXP (boot fra winXP cd) så finner installasjonen ikke noen hd? Bios finner ikke heller noen hd. Har også prövt med hd jumper som cableselect, hjelper ikke. Men når jag koppler en av harddiskene med os winXP til primary ide kontakten virker det og i device manager finner jeg SCSI and Raid controllers-> winxp promise fasttrack 376 controller-> this device is working properly!! Skönner ingenting..... Hjelp mej. Takk, Niklas Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Når du instalerte WinXP, trykka du F6 i oppstarten av setup for å instalere driverne til Raiden? (det står "press F6" eller.no et lite øyeblikk i starten av instalasjonen.) Hvis ikke er det jo klart at XP ikke skjønner seg på diskene. Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 har du aktivert RAID kontrollern i biosen da? Evnt. laget RAID array osv..? Lenke til kommentar
candymann Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2003 "]har du aktivert RAID kontrollern i biosen da? Evnt. laget RAID array osv..? Finner ikke noe om Raid i bios, det eneste jeg finner er at man kan boota fra scsi/s-ata controller. Har også prøvet dette med å boota først fra denne controllern. Da får jeg folgende meldning: "wrong disk inserted, please insert another disk and press enter" (eller noe sånt...). Hvordan lager jeg raid array?? -ska man boota fra Raidcontrollern i bios som "first boot device"? -vad ska hd jumpers stå som (master, slave eller cableselect)? -ska begge hd:n vare koblet til samme ultra-ata kabel? Takk før svar Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Det varierer litt fra kontroller til kontroller. Men generelt sett: *Sett bootdevice til raid på så mange muligheter som mulig. (altså primary/secondary osv.) *Bruk en ATA 100/133 kabel til hver disk, hvis mulig. *Bruker du to kabler er det ofte at begge skal stå på master. Eventuelt cable select. *Du lager en RAID array ved å trykke en eller annen tasterekkefølge når raidbiosen starter opp. Gjerne Ctrl+H. Det kommer så opp et vindu som er ganske rett fram. Alt dette skal være skissert godt i hovedkortmanualen din forresten. Der står også div forskjeller og småtriks. Lenke til kommentar
candymann Skrevet 22. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2003 *Bruker du to kabler er det ofte at begge skal stå på master. Eventuelt cable select. Og om jeg bruker en kabel? Master-slave eller?? Vad er bedre; en eller 2 kabler? Alt dette skal være skissert godt i hovedkortmanualen din forresten. Der står også div forskjeller og småtriks. Står SÅ lite om raid i manualen, skikkeli dårlig..... Ikke noe om hvordan sette opp raid osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå