BigJaffa Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei. Sitter og prøver å få til Ubuntu server 7.10. Instalasjonen gjekk fint, men det virker ikkje som det gjekk heilt bra når eg installerte desktopen. Fekk ein del error medlinger når eg holdt på. Men det er installert på ein måte, når eg sarter opp serveren skal eg logg meg inn, den ser normal ut men etter det kommer det ingenting. Det er bare musepila og ikkje noko meir. Kva kan vere galt? Pcen er ein siemens som er ca 7 år gammel og består av: CPU: 1.2 Ghz RAM: 127MB Skjermkort: 64MB harddisk 1: 40GB harddisk 2: 80GB Vist nokon veit om andre typer OS som eg kan bruke som passer bedre til pcen, bare kom med det. Eg her open for all hjelp. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Sitter og prøver å få til Ubuntu server 7.10. Instalasjonen gjekk fint, men det virker ikkje som det gjekk heilt bra når eg installerte desktopen.Du må være mer presis hvis vi skal kunne hjelpe deg. Var det problemer ved isntallasjon, eller var det problemer når du startet maskinen etterpå. Brukte du live CD eller alternate når du installerte?når eg sarter opp serveren skal eg logg meg inn, den ser normal ut men etter det kommer det ingenting.Hvis du ikke klarer være mer presis, så kan du jo ta et bilde av skjermen når dette skjer og poste, så kan vi se det du ser.som er ca 7 år gammel og består av:CPU: 1.2 Ghz RAM: 127MB Skjermkort: 64MB harddisk 1: 40GB harddisk 2: 80GB Hvis du skal kjøre denne som vanlig PC, så har du knapt med minne for både Gnome og KDE. Hvilket skjermkort er det?Vist nokon veit om andre typer OS som eg kan bruke som passer bedre til pcen, bare kom med det. Eg her open for all hjelp.Du kan naturligvis bruker server utgaven av Ubuntu, men den har bare kommandolinje, så da ternger du sannsynligvis en annen maskin for å sette opp ting. Hva er det du vil at maskinen skal gjøre? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Prøv å spam Ctrl+c et par ganger, se om noe skjer. Installerte desktopen? Hadde 6.10 server en gang, der var det vel ikke noe desktop med. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Prøv å trykke Ctrl-Alt-F1 så du kommer til en innloggingsskjerm. Logg inn, og skriv følgende kommandoer: sudo apt-get install -f Hvis den begynner å fullføre installasjonen av noen pakker bør alt være i orden. Hvis ikke kan du prøve sudo apt-get install ubuntu-desktop Men det er helt riktig at du kommer til å slite med den maskinen. Du kan eventuelt prøve Xubuntu, som er en versjon av Ubuntu som bruker en annen desktop manager. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg synes det høres ut som du har (forsøkt å) tilleggsinstallert GNOME-skrivebordsmiljøet på Ubuntu-servern din uten at GNOME virker særlig bra. Uansett, 127 (128) MB RAM er under hva som er anbefalt for GNOME, så jeg vet ikke om det er verdt å jobbe så hardt med feilsøking for å konfigurere det rett. Jeg tror jeg ville latt GNOME ligge og enten klart meg uten eller valgt noe som er lettere. Ved å søke bør du finne flere tråder i forumet her med spørsmål à la "hvilken distro bør jeg velge for min gamle datamaskin?" der du vil kunne finne lettere GUI-systemer du kan prøve, om du insisterer på det. Lenke til kommentar
ways Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 hvis du skal ha gui må du installere vanlig ubuntu. ikke ubuntu-server. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Ways: Som tofagerl viste over her er det bare og installere *buntu-desktop ved hjelp av pakkesystemet. Liten vits og kjøre en reinstallasjon bare for å få dekstop Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Uansett er det ikke noe sjakktrekk å legge inn Gnome på en maskin med 128MB RAM. Og enda dummere blir det om man skal bruke den som server. Hva med å prøve å legge inn f.eks Webmin, så kan du konfigurere maskinen via en webbrowser på en annen maskin. Om du må ha et skrivebordsmiljø ville jeg først og fremst prøvd å få tak i mer RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå