Gå til innhold

Min SATA harddisk blir ikke sett

Anbefalte innlegg

Etter at min gamle ATA harddisk knotet seg til var det på tide å skaffe seg en ny, det er nå ganske lenge siden jeg kunne noe som helst om dataer, men en mer kompetent person fortalte meg at jeg trengte en SATA harddisk.

Vell hjemme fikk jeg koblet min nye harddisk til med noen gamle ledninger jeg fant liggende i ledning skuffen (en slik og en slik) og jeg har fått koblet alt opp.

Men når jeg skrur på dataen booter den rett til CD, selvom jeg har bett den uttallige ganger om å boote til harddisken (Windows CDen sier, selvfølgelig, at jeg må koble til en harddisk).

i bios setings, under standard CMOS features lister den opp alle IDE master and slave tingene jeg har koblet til, her ser den bare CD stasjonen, som er sat som primary slave.

Det eneste stedet hvor jeg ser noe som helst om SATA er under Integrated Peripherals der jeg under IDE functions setup har satt sata1/sata2 dma transfer til enabled og under onboard device der sata1/sata3 og sata3/sata4 er satt til enabled.

Om noen opplyste kan hjelpe meg hadde jeg vert dem evig taknemelig og om en moderator mener denne passer bedre under "hjelp, PCen min funker ikke" så flytt i vei..

edit: Harddisken blir varm sånn ca ved merket område, ikke ved kontaktene.

post-73350-1203435355_thumb.jpg

Endret av goliatmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende disken din er 3Gbps og kontrolleren ikke klarer mer enn 1.5Gbps. Nye disker pleier å komme med jumper satt til 1.5, men det kan være en ide å sjekke.

Kan ellers være en defekt kabel eller dårlig kontakt.

Har du prøvd de andre SATA kontaktene på HK?

Lenke til kommentar

Blir disken oppdaga i Bios? Noen hovedkort trenger "aktivering" av SATA controlleren, har etpar nForce2 hovedkort i drift der SATA blei "aktivert" med en jumper på hovedkortet.

Har en anelse om at hovedkortet med "problemdisken" ikke var nytt forrige måned, fortell hvilket hovedkort det er så kan flere kikke i manualen, eller ha erfaring med samme kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...