frohalvor Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei I need sombodys help!! Jeg holder på med å laget et skjema i Excel, og har behov for å beregne med 2 forskjellige celleformater. Er det mulig (jeg mener å ha lest at dette skal fungere, på en eller annen måte) å trekke fra et tall i en celle som er formatert som "standard/original" talformat, fra en celle som er formatert som "tid". Eks. Start Stopp Faktisk tid Avtalt tid Mertid 07:00 09:00 02:00 90 (minutter) 30 (minutter) (tid format) (tall format standard/original) Eller er det andre måter å gjøre dette enklere på ? Poenget er at jeg ønsker å beregne minst mulig manuelt. Jeg mener derfor at ved å legge inn klokkeslett (start/stopp) så blir det kun disse tidene som må gjøres manuelt. Og da beregnes det en tid (timer/minutter i formatet tid) mellom disse tidene, som igjen skal trekkes i fra i dette eks. på 90 min. Håper dette var forståelig ! Håper noen kan hjelpe meg raskt med denne problemstillingen. Håper og trur flere vil ta dette som en utfordring vh frode Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Tid i Excel er sånn: 1 er et døgn. Dermed er en time 1/24. Hvis du f.eks. skal gange timer med timelønn for å skrive en regning må du gjør sånn: =timer*timelønn*24 og formatere som vanlig tall. Altså: Timer er 1/24 av vanlige tall. Gange med 24 igjen så har du riktig resultat. Edit: Nå først ser jeg at du spør om minutter. Et minutt er 1/(24*60), dvs 1/1440. Gange tid med 1440 så har du minutter. HTH. Beste hilsen Harald Endret 19. februar 2008 av Harald Staff Lenke til kommentar
frohalvor Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Tid i Excel er sånn: 1 er et døgn. Dermed er en time 1/24. Hvis du f.eks. skal gange timer med timelønn for å skrive en regning må du gjør sånn: =timer*timelønn*24 og formatere som vanlig tall. Altså: Timer er 1/24 av vanlige tall. Gange med 24 igjen så har du riktig resultat. Edit: Nå først ser jeg at du spør om minutter. Et minutt er 1/(24*60), dvs 1/1440. Gange tid med 1440 så har du minutter. HTH. Beste hilsen Harald Hei Takk for kjempe raskt svar!!! Det er mulig svaret ditt ligger i det du har skrevet, men jeg er likevel litt usikker. Jeg forstår det du skriver, men hvordan legge det inn i et regneark hvor jeg skal trekke i fra minutter i en celle som er med formatet "standard", (det vil si vanlige tall) fra en celle med formatet "tid". Må jeg gjøre om noen av formatene slik at ALLE formatene er like eller går det ann å omgå det ved å skrive en formel som tar hensyn til to ulike formateringer i en beregning, jfr. mitt eksempel over. Poenget er at det er vanskelig å gjøre om slik at alle cellene blir likt formatert, fordi noe er skrevet med "tid" og noe annet er skrevet med "vanlige tall". Skriver jeg vanskelig og "tungt" eller er spørsmålet forståelig. vh frode Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 I A1 skriver du 12:45 (hvilket er tid) I B1 skriver du 50 (som i utgangspunktet er minuttene du vil trekke fra). Nå er ikke 50 50 minutter i Excel, det er 50 døgn. Derfor må du dele 50 med 1440. Så i celle C1: =A1-(B1/1440) og så formatterer du C1 som tid, altså som formatet i A1. Hvis jeg skjønte spørsmålet. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
frohalvor Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Mange 1000 Takk for hjelpen og raske svar, dette fungerer akkurat som ønsket. Men det har dukket opp et lite problem til, og det er summeringen totalt pr. måned. Hva gjør jeg når det er flere tall som skal summeres sammen i bunnen av "arket" . Det virker enkelt når du kommer med forklaringene, men jeg klarer ikke å tenke meg hva jeg må gjøre for at summeringen skal fungere uten å få merkelige svar. Det nytter ikke med vanlige summerings formler har jeg skjønt. Det merkelige, for meg ihvertfall, så fungerer det lett å summere celler som ligger etter hverandre loddrett og vannrett. Men når jeg skal summere celler som ligger litt forskjellige steder og usammenhengende så blir det problematisk. FANT UT AV DET SELV ETTERHVERT . TAKK FOR ALL HJELP!!! vh frode Endret 19. februar 2008 av frohalvor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå