albe Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg har vært litt uheldig med mitt Abit Siluro GF3 grafikk-kort. Jeg har på en eller annen måte kommet borti en komponent på baksiden som er blitt skadet. Jeg tror det er en "chip" med 4 motstander (8 ben). Den har påskriften "15O" (15 Ohm?). Den har posisjonen "RP 428" på baksiden av kortet. Deler av denne er ødelagt, slik at bare 2 av 4 motstander her fungerer. Resultatet er defekter i fargene på skjermen. Jeg har kontaktet forhandleren (www.pcutstyr.no), men det virker som om de ikke gidder å hjelpe meg i det hele tatt. (jeg var dum nok til å fortelle hva som hadde skjedd, isteden for å bare sende kortet tilbake). Jeg fikk bare dette svaret fra pcutstyr: "Jeg beklager, men vi kan dessverre ikke reparere slike kort. Vet heller ikke om noen som gjør dette. Til opplysning så er ikke dette garanti, men "brukerfeil"." Jeg kan få et lokalt el-verksted til å fikse kortet mitt hvis jeg skaffer delen. -Derfor spør jeg dere om noen vet typebetegnelse på denne lille delen, og hvor jeg kan få skaffet den. Jeg tenkte jeg kanskje skulle høre direkte med importøren også. -Er det noen som vet hvem som er importør av abit kort? Takk for alle forslag, Albe Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Data deler er ikke laget med tanke på reparasjon, så jeg tviler på at du får kjøpe ny del eller for vite hvilken komponent det er. Det bør være mulighet for å måle seg frem til om det er et motstandsnettverk. Er det det er det jo bare å bruke vanlige motstander å "bygge" tilsvarende nettverk. Det blir kansje ikke så pent med det vil nok fungere. Det er jo bare å prøve kortet er ødelagt uansett, så du har ingenting å tape Lenke til kommentar
Nor-MAL Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Du må be om å få kretsskjema't til det området eller hele av enten abit eller Nvidida, kanskje akkurat det stedet så er det standard på alle GF3... Lenke til kommentar
albe Skrevet 10. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2002 JA, jeg har vært inne på tanken på å bygge bro med motstander over den ødelagte delen. Problemet er at det er så fryktelig trangt, og kort avstand til nabo-motstanden. El-reparatøren jeg har snakket med mente derfor at han antagerlig ikke ville klare det. Derfor gjør jeg en innsats for å bytte hele den ødelagte delen først. Jeg har nå også skrevet til Abit med spørsmål om de kan identifisere delen for meg|, ingen svar ennå. Er det noen her som sitter med tegninger over kretskort på GF3? Albe Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Hvis det er en motstandskapsel så kan du jo måle hvor store de er og evt bestille en lignende på Elfa. Du har jo ikke akuratt noe å tape her. Hvis du bestiller på Elfa så kan det jo også være en ide å bestille ny spissere spiss til loddebolten din. Det er nok ganske trang om plassen på kortet så du vil jo ikke akuratt bruke en rørlegger loddebolt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå