Gå til innhold

VG : Ypperlig med konvertering til islam

Anbefalte innlegg

Regner med at dette vil sette sinnene i kok...

( Fra side 2 & 3 i dagens VG )

"Leser man Koranen, og det burde enhver som ønsker å delta i denne viktige debatten gjøre, vil både islamofober og enøyde imamer oppdage at det er et overgrep mot islam å låse seg til en oppfatning som er oppstått under bestemte forutsetninger i en bestemt historisk periode, og tviholde på dette som den eneste saliggjørende tolkning.

Ypperlig

Derfor er det helt ypperlig at unge nordmenn slutter seg til islam. Ved å studere og diskutere religionen i Norge, vil hjemlige muslimer også være nærmere til å kunne reformere og tilpasse islam til våre forhold, slik troende - med vekslende hell - har gjort i verden for øvrig. Selv om det er en utbredt forståelse her i Vesten, er ikke islam en stereotyp leveform som kun uttrykker seg på en bestemt måte.

Innen islam finnes det en kontinuerlig dynamikk som gjør at muslimer i Europa i økende grad vil avspeile deres europeiske bakgrunn."

http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=504027

Hva mener du? Er det "ypperlig"? Eller er det "fortapelsen"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for min del det samme hvor mange som bekjenner seg til en eller annen religion. Så lenge de ikke prøver å dytte sine sedvaner, sine skikker, sin etikk eller sitt menneskesyn over på meg (dette er ikke rettet mot islam, det er rettet mot religion i sin helhet), så gir jeg f*en.

Om det er noe som provoserer meg er det folk som provoseres av andre religiøse tilhørighet.

Hrm.

Lenke til kommentar

Er vel bare forvirrede sjeler som kan finne på å konvertere (bortsett fra når det har med fornufts-grunn i forbindelse med ekteskap)

Rører seg om det samme fenomenet enten det dreier seg om Scientolog kirken, ny-nazister, Jehovas Vitner, eller muslimsk tro, det er umodene & rotløse sjeler som håper å finne tilhørighet et sted. At en "vaskeekte" nordmann plutselig kan greie å slå totalt om å ta til seg islamsk tro, er jeg mistenksom til. Vil heller si person trenger lege-henvisning til spesialist.. :innocent:

Lenke til kommentar
Vil du kalle deg anti-religiøs?

Nei. Men jeg tror man er avhengig av å ha fått religionen inn nærmest med morsmelken (kanskje spesiellt islam). Det duger liksom ikke når feterte Hollywood-stjerner plutselig har konvertert til islam. På 1970 tallet var det indisk religion som var i skuddet.

Og mitt syn har ikke bare med islam og gjøre, jeg er like mistenksom på voksne personer som har "sett lyset" og joiner Jehovas Vitner, Katolikkene, eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt tilhenger av religion, men ser på det som lite sannsynlig at den vil forsvinne. Det nest beste blir da at religiøse kan leve i et sekularisert samfunn uten føle forrakt for dem som ikke tror. Dersom nordmenn som konverterer kan gjøre et bidrag her er jo det positivt.

Lenke til kommentar

Vi har religionsfrihet. Det betyr at enhver har rett til å konvertere til hvilken religion man vil. I dette ligger at ens religiøse overbevisning er en privatsak, som andre egentlig ikke raker utenforstående.

Samtidig er det så som så med religionsfriheten innad i islam. Så vidt jeg vet tolereres ikke frafall; en angrende konvertitt vil derfor kunne slite med fordømmelse og hva det nå måtte være. Konverteringen blir en én-veis-greie. Derfor er det grunn til å tenke seg om både to og tre ganger før man velger å bli muslim.

Lenke til kommentar

Dette er "ypperlig" for religiøse fundamentalister, også blant kristne, da dette viser at mange er lei av den tannløse religionen kristendommen i Norge står for. De kristne er jo hoggestabber (slik det skal være), mens muslimene biter fra seg og godtar ikke det minste hint av kritikk. En radikalisering av religion i Norge vil også kristne fundamentalister ha glede av.

Det beste vi kan gjøre er å rakke like mye ned på islam som vi gjør med kristendommen, og på den måte vingeklippe religionen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...