oya Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hei! Vurderer å kjøp scooter, men hvilke utgifter må jeg regne med, når en ser bort i fra selve innkjøpet og bensin? Er dette et greit kjøp? Endret 19. februar 2008 av oya Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Årsavgift (ca. 500 kroner i året), og forsikring (kommer ann på om du har kasko (del eller full) eller kun ansvarsforsikring, som er pålagt). Jeg hadde nok ikke gått for en 4-takter. Går dårlig både med og uten trim. Lenke til kommentar
oya Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Men bråker mindre? Ikke sant? Har ikke behov for så stor fart, skal brukes i kjernen i Trondheim. Lenke til kommentar
oya Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Men noen som vet om guider for å fjerne plombering på denne scooteren? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Årsavgift (ca. 500 kroner i året), og forsikring (kommer ann på om du har kasko (del eller full) eller kun ansvarsforsikring, som er pålagt). Jeg hadde nok ikke gått for en 4-takter. Går dårlig både med og uten trim. 380 kroner kostet årsavgiften for scooteren min. 2-takter om det har noe å si, går som juling Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Men bråker mindre? Ikke sant? Har ikke behov for så stor fart, skal brukes i kjernen i Trondheim. Omtrent like mye bråk egentlig. Høres litt grommere ut med en 4-takter, men går som et dass. ''Kjernen'' i Trondheim har noen bakker o.l her og der, og jeg advarer deg, 4-takter Scooter går som et dass i oppoverbakker. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Her vil nok en 2-takter gjøre jobben bedre, ja Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg har en Aprilia SR50LC. Det er en SR med "vanlig" forgassermotor. Stor plass til oppbevaring, veldig stødig, veldig pent utseende. Mine "vanlige" utgifter: Av og til må tennplugg skiftes, spesialplugg hos forhandler, rundt hundrelappen Av og til må frontlys skiftes, de ryker jo.. rundt hundrelappen. Bremser er også rutine å skifte, kjører ca 7 000km per sett med bremser, har aldri trengt å bytte bak, koster 200kr settet. Årsavgift, husker ikke hvor mye den var på. Så må man nesten ha service på den av og til, bytte bremsevæske o.l. Men hvor mye som trengs å gjøre på sånne servicer legger du jo bra opp til selv, kjører du den i salt og sånn, så blir det fort mye så må repareres. En vanlig service er ca 2 000kr. Olje kan fåes for 40-50kr for en liter på Biltema, dog man merker ytelsesforskjell sammenliknet med racing-motorolje (ja, det er faktisk forskjell) Litt i året blir det jo, men ikke noe særlig mer enn et busskort. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 380,- i årsavgift! Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Olje kan fåes for 40-50kr for en liter på Biltema, dog man merker ytelsesforskjell sammenliknet med racing-motorolje (ja, det er faktisk forskjell) Veldig off-topic: Har du kilder som sier denne oljen er dårligere? on-topic: Kjenner du noen som kan skru litt er det fort mye du kan spare. Mye billigere å få noen kjente til å bytte bremser, bremsevæske, olje +++. Selv hadde jeg aldri min på service og betalte kun for delene. Byttet bremseklosser, bremsevæske, kjede og olje (jeg skrudde selv) i løpet av de 2 årene jeg hadde sykkelen min (og noen pærer osv, betalte rundt 10,- pr pære hos nærmeste mc-butikk...) Jeg er ingen ekspert på scootere, så jeg kan ikke hjelpe deg med valg av det. Men vet hvertfall at en 2-takter egner seg mye bedre enn en 4-takter Endret 20. februar 2008 av LaStrada Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Er jo ofte litt lettere å komme til på girmopeder. Men joda, det er jo ikke veldig kompliserte greiene, bremser og sånn er jo lett match. Men hydralikkolje og sånne ting er jeg litt skeptisk til å ta selv. Men noen mekaniker er jeg ikke, er datamann jeg! Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Olje kan fåes for 40-50kr for en liter på Biltema, dog man merker ytelsesforskjell sammenliknet med racing-motorolje (ja, det er faktisk forskjell) Veldig off-topic: Har du kilder som sier denne oljen er dårligere? Jeg kjøpte en sånn flaske med billig 2-taktsolje til scooteren min, og jeg må si at jeg også merket forskjellen, scooteren manglet liksom det lille ekstra "knuffet" man kjente i oppoverbakkene. Tappet oljen ut av tanken og erstattet den med helsyntetisk 2T olje fra Shell, kanskje ingen superolje, den kostet dobbelt så mye, men nå oppførte scooteren seg normalt igjen Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Kilde? Nei, det er bare mange som mener at det er samme hva man bruker. Jeg brukte en Castrol 2T olje, fikk bra mer guff i den. Men ikke alltid like mange pengelapper som brenner i lommen på meg, og da blir det gjerne billigolje. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Betalte 99,- for 1 liter av Shell sin olje, var vell 50,- for den hos Biltema. Noe må det da være siden man merker litt forskjell, men nå burde jeg vell ikke spore av tråden her Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) På Veng i Halden koster 1l Castrol olje rundt 80kr Endret 20. februar 2008 av gilera Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hm, greit, skal ikke si du juger her Vet hvertfall at mange ikke merker forskjell på 4-takter, men en 4-takter kan jo ikke akkurat sammenlignes med med 2-takter. Men nok off-topic av meg! Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg betalte sikkert 200kr. Hvor er det typisk at sånne ting er billig? Regner med bensinstasjoner har enorm profitt.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg betalte sikkert 200kr. Hvor er det typisk at sånne ting er billig? Regner med bensinstasjoner har enorm profitt.. Da kjøpte du sikkert på Shell.. Den "superduper" olja dems.. Køster flesk og er lik som den du får hos biltema til en fjerdedel av prisen Sånne "billigsteder" må man bare "finne".. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Nei, det var en kanne med Castrol olje. Men det koster såpass for olje på bensinstasjoner, dessverre. Men jeg har prøvd Statoil sin 2t racing-olje for 150, den var ganske bra! Er det billigere på verksteder kanskje, får inntrykk av at de flår meg der også. Og neida, dette er ikke off topic, det dreier jo seg om vedlikeholdspriser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå