lo0ser Skrevet 20. februar 2003 Del Skrevet 20. februar 2003 Hei, fikk kjøpt et billig Olympius 120C kamera Veit det er mindre bra kamera, men billig er billig Har hørt at det går å ta bilder av IR lys med dette kameraet, men hvor får jeg kjøp ir-filter/plast som jeg kan bruke på dette kameraet. Håper det finnes noen norske butikker, gjerne med nett side! Kjekt å ha 120C kameraet i tillegg til Coolpix 995 som jeg har, stemmer det at her sitter det "sperre" for IR- bilder? Er litt tent på teste det Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Bruk et par sorte lysbilder oppå hverandre. Det vil blokkere 99,999% av alt synlig lys og slipppe igjennom mesteparten av det infrarøde. Kvaliteten er ikke like god, men sammenlignbar med ganske dyre filter. Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Prøv denne testen (hentet fra http://www.cliffshade.com/dpfwiw/ir.htm): "As usual, testing is better than assuming. Here's a very crude test of IR sensitivity for digital cameras: Point a TV, camera or other IR remote into the lens of your camera. Press any button on the remote. Look for the IR beam in the camera's TTL LCD or EVF (electronic viewfinder). If the remote's beam looks as bright as the one captured at right with a C-2020Z, you should be able to get decent IR images—at least with the affordable dark red Hoya R72 filter or Wratten 89b equivalent. " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå