Gå til innhold

Folk som briefer med lønna

WarpX

Anbefalte innlegg

Lev med det. Folk skryter om ting. Om det er det ene med det andre. God lønn eller godt sexliv eller fin bil. Folk skryter for å føle deg verre.

Fint. Det behøver ikke å bety at jeg trenger å kjenne eller høre på dem. Han som skrøyt er blokkert på messenger. Han satt på jobb da han skreiv det.

Nei, det betyr ikke at du vil høre på det, selv om han vil skryte om det. Jeg smilte inni meg da jeg leste at du blokkerte han. Kjempebra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, verden er horribelt urettferdig.

Som hvorfor i hælvete lærlinger skal betale nesten 40% prosent skatt. Jeg ligger under fattigdomsgrensen, for svingende. Trekk skatt fra noen som har litt mer å rutte med! :ermm:

Da er det noe feil med skattekortet ditt kompis!

Jeg har selv vært lærling, og ikke søren om jeg betalte så mye som 40% skatt.

Man betaler etter inntekt. Lav inntekt = mindre skatt høy inntekt = mer skatt. Man skal tjene mer enn 300k i året for å forsvare et skattetrekk på 40% . Som første halvårs lærling har man vel under 90k i årslønn. U do the math! Jeg fikk imidlertid igjen typ 14.000 på skatten da jeg var lærling. Så selv om jeg betalte langt mindre enn deg fikk jeg igjen i hauger.

Utbetalt hadde jeg vel 4500 i mnd (etter husleietrekk på 2500) . Ikke noe å rope hurra for det heller.

Lenke til kommentar
Jobb svart så slipper man det problemet :ph34r:

Å ikke bidra til samfunnet er for mange med samvittighet uaktuellt.

Snylte på andre som betaler skatt sier du ? Vi er heldige som får hjelp når vi er syke, og har gratis skole. Mye annet fint vi har som man kan dra frem også. Alt hadde vært umulig dersom man ikke betalte skatt.

Lenke til kommentar

Jada! Er enig... :new_woot: Men nå går Norge snart konk, blir bare mere og mere mennesker som begynner på uføretrygd (men det er en annen debatt)! Der er forresten ikke alle som er syke som får den hjelpen de har krav på heller!

EDIT: Skriveleif

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Jobb svart så slipper man det problemet :ph34r:

Å ikke bidra til samfunnet er for mange med samvittighet uaktuellt.

Snylte på andre som betaler skatt sier du ? Vi er heldige som får hjelp når vi er syke, og har gratis skole. Mye annet fint vi har som man kan dra frem også. Alt hadde vært umulig dersom man ikke betalte skatt.

Joda, har ingenting i mot å gi 40% av lønnen min til snyltere og parasitter som har vondt i viljen. (:

Har aldri forstått hvorfor det koster mer å ha en person som tjener 1 million på sykehus, enn det det koster å ha en som tjener 250 tusen, er visst dyrere å utdanne dem òg. Merkelig det der.

Lenke til kommentar

Som hvorfor i hælvete lærlinger skal betale nesten 40% prosent skatt. Jeg ligger under fattigdomsgrensen, for svingende. Trekk skatt fra noen som har litt mer å rutte med! :ermm:

Hva fikk du igjen på skatten?

Har en venn som var lærling (tok fagbrev i forige uke, hurra for han) han fikk litt igjen. Tror det var mellom 10k og 20k. Men uansett så lever han ikke i luksus.

Du er vell på 1 året regner jeg med.

Og leve på så lite som 60 kr timen er uhoribelig nesten.

En liten gladtanke er jo at lønna di stiger litt etter litt...

Første året mitt betalte jeg 37% skatt av lærlingelønna mi. Jobber også på vgs så lønna er ikke noe å skryte av. Jeg fikk igjen 1200kr på skatten...

Lenke til kommentar
Hva gjør man med kompiser som skryter av hvor mye de har i lønn? Er selv arb.ledig for tida, og han måtte jo bare fortelle (over msn) at han fikk 35k brutto. Er ikke det litt ufint? Verden er ond.

Hva med å bli glad på hans vegne? :ermm:

Mener akkuratt det samme som Ozelot. Å være misunnelig vil ikke hjelpe deg noe som helst.

Ikke alle som mener det vondt når de sier slikt. Klart han ble glad da han fikk så mye penger, og gjerne ville dele gleden med noen!

Hvis du hadde blitt lottomillionær, ville du ungått å sagt det til noen for du var redd for at noen skulle bli misunnelig på deg?

Synes alle burde reagere positivt når de hører slikt, og ikke negativt.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Enig.

Rart at du kaller han kompis hvis du blir misunnelig over at han skryter litt av lønna si.

Han er vell glad/stolt over å ha oppnådd det, eller?

DU er i så fall ikke hans kompis om du blir misunnelig av sånt, og om du ditcher han for det så er du enda verre.

Menmen, får vel slutte med spydigheten nå.

Lenke til kommentar
Hva gjør man med kompiser som skryter av hvor mye de har i lønn? Er selv arb.ledig for tida, og han måtte jo bare fortelle (over msn) at han fikk 35k brutto. Er ikke det litt ufint? Verden er ond.
Jeg tjener såpass mye at jeg ville antagelig blitt oppfattet som overlegen av slike som deg om jeg hadde fortalt om gode dealer jeg gjør, nye prosjekter jeg har på gang etc. Pga det tør jeg ikke å fortelle om økonomisk gode saker som skjer i jobben min, eller melde meg inn i diskusjoner om jobb/lønn, mens venner og bekjente fritt kan skryte om ting som lønnsøkninger og bonuser etc. Verden er urettferdig. :ermm:

Jeg mener det faktisk seriøst... det er ikke alltid enkelt å ha mye penger heller, føler jeg stadig må være forsiktig med hva jeg sier, for å unngå å virke ovenpå... :(

Eksempel: Hvis en venn en dag tjente dobbelt så mye som vanlig vil han være meget fornøyd og fortelle dette, noe jeg synes er gøy å høre.

Men hvis jeg en dag tjener 5 ganger så mye som vanlig, er jo det i utgangspunktet en "bedre historie" enn vedkommende som bare fikk dobbelt så mye, men hvis jeg forteller dette, føler jeg at det kan virke som om jeg er overlegen, siden jeg i utgangspunktet har mye høyere lønn, og en 5 dobling da bare blir ansett som skryt. Som regel pleier jeg da altså å holde kjeft om episoder som dette, selv om jeg har lyst å fortelle det.

Jeg forteller det meste til nærme venner, det er helst når det også er andre til stede som ikke er så nærme jeg holder kjeft.

Et annet problem er spandering... Er jeg overlegen hvis jeg spanderer på folk som har dårligere lønn? :hmm:

Lenke til kommentar
Mener akkuratt det samme som Ozelot. Å være misunnelig vil ikke hjelpe deg noe som helst.
Nettopp, det er rett og slett ren misunnelse. Så det er egentlig trådstarter som er det negative her?

Fortell meg hvordan man kan unngå å ikke bli misunnelig når noen skryter og man eier mindre. Og ja, jeg mener skryter! Ikke bare sier det til deg, slik som dere antakelig tror. Og misunnelse generelt er ikke så negativt i mine øyne, det er en menneskelig følelse som driver menneskeheten fremover. Å undertrykke misunnelse kan ikke være sunt. Om du ikke blir misunnelig når noen skryter, ja da har du undertrykt det.

Jeg ser fortsatt på ham som en kompis, og han jobber jo tross alt for lønna. Og det hadde vært helt ok om han hadde sagt det på en normal måte istedet. I ettertid har han sagt at det var ment for å motivere meg, greit nok, men det var litt vanskelig å se først. Det føltes ikke slik ut fra det han skrev.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Da er det noe feil med skattekortet ditt kompis!

Jeg har selv vært lærling, og ikke søren om jeg betalte så mye som 40% skatt.

Man betaler etter inntekt. Lav inntekt = mindre skatt høy inntekt = mer skatt. Man skal tjene mer enn 300k i året for å forsvare et skattetrekk på 40% . Som første halvårs lærling har man vel under 90k i årslønn. U do the math! Jeg fikk imidlertid igjen typ 14.000 på skatten da jeg var lærling. Så selv om jeg betalte langt mindre enn deg fikk jeg igjen i hauger.

Utbetalt hadde jeg vel 4500 i mnd (etter husleietrekk på 2500) . Ikke noe å rope hurra for det heller.

Er vel sant det du skriver. Første halvåret som lærling betalte jeg 7% i skatt, og fikk igjen 1200kr.

I 2007 betalte jeg 37% i skatt. Da jobbet jeg hele året som lærling, og regner med å få igjen litt mer enn 1200kr :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...