Gå til innhold

Multicom vil tilby meg ny PC - hjelp!


cypern

Anbefalte innlegg

Prøv å få tak i en Asus, de er knall kanon. G1S var det en som foreslo, og den er en knallbra maskin for tung bilderedigering, HD-media og spill :)

Selv bruker jeg Asus F3Sv med T7100 og 8600GS. Det funker faktisk med 40FPS i call of duty 4, så da bør en laptop med T7500/T7700 og 8600GT være en god del bedre! :)

 

Snart kommer forresten de nye prosessorene til Intel til laptop, som vil gi en god del bedre ytelse, siden de kan presse mange flere transistorer inni, og samtidig gi mindre varmeutvikling :)

 

Hvordan er G2S sett i forhold til G1S? Står ingen informasjon om harddisk specs slik som jeg kan se?

Blir nok enten PC-en han har foreslått eller G2s vs. G1S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes de har gitt deg gode alternativer i den HPen og Acern de tilbyr. Ingen av dem er dårligere enn hva du hadde, og det burde være liten tvil om at de har gitt deg greie valg til løsning. Å skulle prøve å presse mer ut av butikken kan slå tilbake på deg selv istedet. At verditapet på bærbare er relativt stort og at 17000 for et år siden er langt unna 17000 i dag burde ikke komme som et sjokk.

 

Slå til du. :)

Lenke til kommentar
Synes de har gitt deg gode alternativer i den HPen og Acern de tilbyr. Ingen av dem er dårligere enn hva du hadde, og det burde være liten tvil om at de har gitt deg greie valg til løsning. Å skulle prøve å presse mer ut av butikken kan slå tilbake på deg selv istedet. At verditapet på bærbare er relativt stort og at 17000 for et år siden er langt unna 17000 i dag burde ikke komme som et sjokk.

 

Slå til du. :)

 

 

Enig i at de har gitt meg gode alternativer.

De gir meg også muligheten til å velge noe annet om jeg ønsker det. Da trekker de fra prisen og jeg betaler evt. mellomlegg om det skulle koste mer.

Derfor ser jeg nå på G2S og G1S.

Lurer som sagt på hva jeg kan få mest for pengene..

Hvordan er G2S sett opp mot denne , f.eks.

Lenke til kommentar
Da stiller jeg spørsmålstegn om hvorfor denne ikke blir fikset. Asus har garantert reservedeler til en såpass "ny" modell, og det er da vel fortsatt garanti på produktet. Det vil da være ingen problemer å få reparert produktet og bedriften kan vel da ikke nekte å reparere dette.
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

det sier forbrukerkjøpsloven. så hvis selger følger den og finner ut at det å fikse maskinen vil koste 15000Kr mens å tilby en tilsvarende maskin eller bedre vil koste 11000Kr kan selgeren velge å tilby omlevering. da det vil kunne påståes å være en urimelig kostnad å bruke 4 tusen mer en det koster for en ny maskin på å reparere den gamle.

 

hva garantien sier vet jeg ikke noe om. jeg diskuterer på grunnlag av forbrukerkjøpsloven.

 

og til cypern: de skal ikke gi deg tilbud basert på en pris på en nåværende maskin. de skal gi tilbudet basert på tilsvarende (eller bedre) spesifikasjoner, eventuelt så ska lde gå ut ifra nypris. minus bruksradag + renter på kjøpssum.

Lenke til kommentar

Nå har jeg i alle fall bestilt ny pc:

ACER Aspire 7720G ble det. Lest en rekke tester og sammenligninger mot Asus G2S og førstnevnte kom best ut. Synes også designet var ganske kult :-)

Vil legge til at jeg er fornøyd med behandlingen jeg har fått av Multicom. Samtidig hjalp det på at jeg kunne såpass om pc slik at jeg fikk de til å gå opp et hakk til i ytelse til meg, uten ekstra kostnader...men det er vel slik verden er..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei

 

i august kjøpte jeg en bærbar PC fra multicom. Denne er ikke i produksjon, men den var som følger:

 

ASUS Z84Jv grunnmodell (Z84JV-BAREBONE)

Multicom PC-produksjon og testing (MONTERING)

INTEL CORE 2 DUO T7600 2.33GHZ S478 FSB667 4MB CACHE BOXED NS (BX80537T7600)

2 X TRANSCEND 1GB JETRAM DDR2 667MHz SO-DIMM (JM488Q643A-6)

PRODUKSJONSVARE 160GB SATA 7200RPM 2.5" (160GBSATA72002.5)

MICROSOFT Windows XP PRO OEM Norsk SP2 (WINXPPROOEM__)

MICROSOFT Installasjon av operativsystem (installasjon)

 

Prisen kom på 17.000 kr.

I januar tok PC-en kvelden,og jeg sendte den inn til multicom. I dag fikk jeg beskjed om at pcn er ødelagt, og de tilbød meg en ny, nemlig denne:

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1728730

Han som jeg pratet med på multicom mente denne PC-en var tilnærmet lik.

 

Han mente også at den pcn jeg kjøpte altså har falt nesten 6000 kr i verdi på ca et halvt år.

Kan ikke så mye om pc, men er ikke harddisken dårlig?

 

Hva synes dere? Har dere andre tilbud på multicom til ca.samme pris jeg heller burde slå til på??

Trenger hjelp :-)

 

 

Hei!

 

Ser at det er en tid siden denne tråden ble åpnet men vil allikevel komme med none innspill om ikke annet for andre som kan være i en lignende situasjon

Det er riktig at Multicom har rett på å gjøre 2 forsøk på å rette feil i maskinen men klarer de ikke det så er det du som kunde som har valgmuligheter her

1. Velge ny maskin fra butikken

2. Heve kjøpet og få igjen hele kjøpssummen inkl dine utgifter som innsending av maskin ol.

3. At Multicom påstår at du må søke om heving av kjøpet er nok litt på kanten og ikke vanlig praksis rundt om. Det er jo ikke vanskelig å sende dem en mail der det klart står at etter kjøpsloven § 30-§40.

Se lenke:http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#39

så forlanger du kjøpet for hevet da maskinen ikke lar seg reparere. De har ikke annen mulighet etter kjøpsloven å godta dette. Så får du da se om de retter seg etter lover og forskrifter. Det kan tenkes at de prøver seg på at du må godta en ny vare fra dem, men det er ikke vanlig praksis på varer i denne prisklassen.

Føler du at du trenger flere råd se på www.forbrukerportalen.no og evt ring dit så får du hjelp.

 

Lykke til

 

aara

Lenke til kommentar
Ikke kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven.

 

Dessuten, har de rett til å ta inn maskinen en tredje gang for å konstatere at det er samme feil som har oppstått igjen.

 

Ørjan

 

Begge lover er anvendelige men her er adressen til forbukerkjøpsloven:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

 

Som lyder:

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

 

 

Her er lovteksten

 

§ 28. Tilbakeholdsrett

 

Forbrukeren kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av mangelen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet.

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

§ 33. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

 

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 46 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 30 juni 2006 nr. 873).

 

Klarere kan det vel ikke sies!

 

aara

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...