Gå til innhold

Multicom vil tilby meg ny PC - hjelp!


cypern

Anbefalte innlegg

Nja, tror faktisk at du har krav på å få tilbake hele beløpet, dvs 17k dersom du krever å få kjøpte hevet istedenfor å få en ny PC.

 

Men det må noen andre svare på som kan lovene bedre enn meg :blush:

 

Forøvrig så er dette noe som har blitt diskutert igjen og igjen her¨på forumet, søker du litt så finner du sikkert tråder med innlegg som kan gi deg svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan kun gjøres hvis firmaet går med på det av egen fri vilje, eller hvis de har forsøkt å erstatte produktet, men samme feil har oppstått tre ganger. Da kan man kreve det, uansett hva firmaet sier.

 

Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Sistenevnte er norske forbrukeres beste kort på hånda.

Lenke til kommentar
Det kan kun gjøres hvis firmaet går med på det av egen fri vilje, eller hvis de har forsøkt å erstatte produktet, men samme feil har oppstått tre ganger. Da kan man kreve det, uansett hva firmaet sier.

 

Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Sistenevnte er norske forbrukeres beste kort på hånda.

 

Jeg skjønner. Da har jeg uansett lært noe i dag, som jeg sikkert burde ha lest meg til for lenge siden.

Lenke til kommentar

Man kan ikke kreve, med mindre produktet har hatt samme feil 3 ganger, penger tilbake.

 

Men en ting jeg lurer litt på, om den nye pcen han eventuelt får også blir ødelagt, altså nok ganger til å få tilbake penger, vil han da få tilbake de 17000 han betalte for sin opprinnelige maskin, eller får han det den nye kostet?

Lenke til kommentar
Man kan ikke kreve, med mindre produktet har hatt samme feil 3 ganger, penger tilbake.

 

Men en ting jeg lurer litt på, om den nye pcen han eventuelt får også blir ødelagt, altså nok ganger til å få tilbake penger, vil han da få tilbake de 17000 han betalte for sin opprinnelige maskin, eller får han det den nye kostet?

 

Etter det jeg forstår har jeg da vel kun hatt feil 2 ganger, og mangler fremdeles èn feil for å få hevet kjøpet? ;)

Lenke til kommentar

som jeg sa i den andre tråden din. les forbrukerkjøpsloven del 6 Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

 

du har ikke krav på å heve kjøpet med mindre de ikke klarer å reparere eller kan tilby deg omlevering av produktet.

 

du har krav på produkt som er like bra eller bedre en det du hadde. det har ikke noe med pris å gjøre. før du eventuelt kan/skal heve kjøpet da er det salgspris som er utgangspunkt.

men det har du ikke krav på nå.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig Multicoms forslag til løsning her er helt rimelige. Du har blitt tilbudt en tilsvarende maskin eller omtrent to tredjedeler av kjøpesummen tilbake, omtrent ett år etter at du kjøpte den, riktig?

 

Skal du forsikre en laptop beregnes en avskriving over tre år, dvs at den mister en tredjedel av sin verdi hvert år, før den etter tre år regnes som nærmest verdiløs. Siden du har blitt tilbudt 11500,- av en sum på 17000,- som du betalte for ca ett år siden, er dette et rimelig løsningsforslag fra Multicoms side.

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig Multicoms forslag til løsning her er helt rimelige. Du har blitt tilbudt en tilsvarende maskin eller omtrent to tredjedeler av kjøpesummen tilbake, omtrent ett år etter at du kjøpte den, riktig?

 

Skal du forsikre en laptop beregnes en avskriving over tre år, dvs at den mister en tredjedel av sin verdi hvert år, før den etter tre år regnes som nærmest verdiløs. Siden du har blitt tilbudt 11500,- av en sum på 17000,- som du betalte for ca ett år siden, er dette et rimelig løsningsforslag fra Multicoms side.

er enig i at det er rimelig men er ikke sikker på at det er innenfor det som beskrives i forbrukerkjøpsloven som heving av kjøp. dog har det heller ikke kommet så langt da selger har tilbudt omlevering til ny maskin, som står før heving av kjøp i dette tilfellet.

så personlig er jeg enig med aetius her, når kunde blir tilbudt maskin som er like god eller bedre en den han leverte inn og selv ønsker å heve kjøpet bør kunden få refundert beløp tilsvarende verdi av sin maskin ny på dagens marked.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er drittsekk, men jeg ville sagt "fiks PC-en min, eller hev kjøpet!".

 

Normal avskrivning av pc er vel 3 år, dvs at 6mnd er 1/6 av total levetid, som vil si at den skal være verdt ~14200,-. I tillegg skal du da ha rente av denne summen som vil belage seg på rundt 350-450,-.

 

Mulig jeg misser noe totalt her, men for meg så virker det som de prøver å komme seg billig unna en dårlig situasjon.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er drittsekk, men jeg ville sagt "fiks PC-en min, eller hev kjøpet!".

 

Normal avskrivning av pc er vel 3 år, dvs at 6mnd er 1/6 av total levetid, som vil si at den skal være verdt ~14200,-. I tillegg skal du da ha rente av denne summen som vil belage seg på rundt 350-450,-.

 

Mulig jeg misser noe totalt her, men for meg så virker det som de prøver å komme seg billig unna en dårlig situasjon.

og da kan selger si: "vi ønsker å omlevere da det er den beste løsningen"

 

les forbrukerkjøpsloven, du har ikke rett på å heve kjøpet før selger har 1, forsøkt reparasjon 2. forsøkt omlevering. dvs vis selger forsøker å omlevere men at dette ikke under noen omstendigheter er mulig, uten å bruke urimelig lang tid eller levere f.eks et dårligere produkt. så kan kunde heve kjøpet

Lenke til kommentar

Her var det kanskje like mange meninger som postere ?

For de av dere som ikke fant linken jeg la ved fra Forbrukerrådet:

 

Spørsmål:

For tre år siden kjøpte jeg en PC for kr 12.000,- og den fungerer ikke lenger.

Selger greier ikke å reparere den. Pc-en har gått ut av produksjon og selger ønsker derfor å omlevere med en ny og bedre PC.

Denne Pc-en er koster bare kr 8.000,-..

Kan jeg kreve både Pc-en og mellomlegget eller må jeg godta tilbudet om den nye Pc-en?

 

Svar:

Ved omlevering har du som forbruker krav på tilsvarende vare.

 

En ny generasjon PC vil ikke være tilsvarende vare med mindre det bare er mindre forskjeller det er snakk om.

Du kan derfor som hovedregel kreve å heve kjøpet, og få tilbake kjøpesummen inkludert renter fra

reklamasjonstidspunktet, der selger ønsker å omlevere med en ny PC.

 

Selger kan kreve at vederlag for den nytten du har hatt av Pc-en kommer til fradrag,

men i så fall skal renter beregnes fra kjøpstidspunktet.

 

Noe tekst er uthevet av meg.

 

Jeg vil her peke til Forbrukerkjøpsloven §29 til 32

Lenke til kommentar
Her var det kanskje like mange meninger som postere ?

For de av dere som ikke fant linken jeg la ved fra Forbrukerrådet:

 

Spørsmål:

For tre år siden kjøpte jeg en PC for kr 12.000,- og den fungerer ikke lenger.

Selger greier ikke å reparere den. Pc-en har gått ut av produksjon og selger ønsker derfor å omlevere med en ny og bedre PC.

Denne Pc-en er koster bare kr 8.000,-..

Kan jeg kreve både Pc-en og mellomlegget eller må jeg godta tilbudet om den nye Pc-en?

 

Svar:

Ved omlevering har du som forbruker krav på tilsvarende vare.

 

En ny generasjon PC vil ikke være tilsvarende vare med mindre det bare er mindre forskjeller det er snakk om.

Du kan derfor som hovedregel kreve å heve kjøpet, og få tilbake kjøpesummen inkludert renter fra

reklamasjonstidspunktet, der selger ønsker å omlevere med en ny PC.

 

Selger kan kreve at vederlag for den nytten du har hatt av Pc-en kommer til fradrag,

men i så fall skal renter beregnes fra kjøpstidspunktet.

 

Noe tekst er uthevet av meg.

 

Jeg vil her peke til Forbrukerkjøpsloven §29 til 32

ikke for å være frekk men en mening gitt av forbrukerrådet er ikke lovgivende. forbrukerrådet gir sin mening, som oftest en mening som er bøyd veldig langt den veien de tror forbrukeren de snakker med vil ha det.

kan du definere ny generasjon? fra uttalelsene jeg ser tidligere i denne tråden ville jeg ikke si at maskinen som her tilbys er av en annen generasjon. det som også er påpekt her av andre på forumet er at det er små forskjeller (slik jeg har forstått det).

 

vil nå vente på hva FTU har å si før jeg ser på den uttalelsen du henviste til som riktig.

 

men hvca Multicom sier til en slik henvisning kan jo være noe helt annet.

 

har aldri hørt om noen som furter over det å få tilbudt en ny og bedre maskin enn den de leverte inn når den går i stykker. men vi er jo alle forskjelige.

Lenke til kommentar
Her var det kanskje like mange meninger som postere ?

For de av dere som ikke fant linken jeg la ved fra Forbrukerrådet:

 

Spørsmål:

For tre år siden kjøpte jeg en PC for kr 12.000,- og den fungerer ikke lenger.

Selger greier ikke å reparere den. Pc-en har gått ut av produksjon og selger ønsker derfor å omlevere med en ny og bedre PC.

Denne Pc-en er koster bare kr 8.000,-..

Kan jeg kreve både Pc-en og mellomlegget eller må jeg godta tilbudet om den nye Pc-en?

 

Svar:

Ved omlevering har du som forbruker krav på tilsvarende vare.

 

En ny generasjon PC vil ikke være tilsvarende vare med mindre det bare er mindre forskjeller det er snakk om.

Du kan derfor som hovedregel kreve å heve kjøpet, og få tilbake kjøpesummen inkludert renter fra

reklamasjonstidspunktet, der selger ønsker å omlevere med en ny PC.

 

Selger kan kreve at vederlag for den nytten du har hatt av Pc-en kommer til fradrag,

men i så fall skal renter beregnes fra kjøpstidspunktet.

 

Noe tekst er uthevet av meg.

 

Jeg vil her peke til Forbrukerkjøpsloven §29 til 32

ikke for å være frekk men en mening gitt av forbrukerrådet er ikke lovgivende. forbrukerrådet gir sin mening, som oftest en mening som er bøyd veldig langt den veien de tror forbrukeren de snakker med vil ha det.

kan du definere ny generasjon? fra uttalelsene jeg ser tidligere i denne tråden ville jeg ikke si at maskinen som her tilbys er av en annen generasjon. det som også er påpekt her av andre på forumet er at det er små forskjeller (slik jeg har forstått det).

 

vil nå vente på hva FTU har å si før jeg ser på den uttalelsen du henviste til som riktig.

 

men hvca Multicom sier til en slik henvisning kan jo være noe helt annet.

 

har aldri hørt om noen som furter over det å få tilbudt en ny og bedre maskin enn den de leverte inn når den går i stykker. men vi er jo alle forskjelige.

 

Vet ikke om du henviste til meg, men jeg har i alle fall ikke furtet. Jeg ønsker å lære noe om dette, og ønsket av den grunn svar herfra.

Endret av cypern
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det synes jeg du skal bare høre om du kan få den 15.4" tommern Asus G1S med større harddisk og mer ram viss de går med på det. Er en bedre PC, + du får mindre å drasse med. I tillegg ser det også ut som du har lyst på den selv.

 

Ville spart meg for alt det med forbrukerådet, ender oftest opp i sure miner på begge parter.

 

2cents

Endret av Moal
Lenke til kommentar

Sjekk om vekta er mer eller mindre lik, hvis den tilbudte maskinen er tyngre, har du rett på en annen som er lettere.

Dette gjelder også batteritid!

Så burde du sjekke om oppløsninga på den nye maskinen er lik.

 

Så hvis det er noen av disse punktene som er dårligere i den nye maskinen, ville jeg klaget.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er drittsekk, men jeg ville sagt "fiks PC-en min, eller hev kjøpet!".

 

Normal avskrivning av pc er vel 3 år, dvs at 6mnd er 1/6 av total levetid, som vil si at den skal være verdt ~14200,-. I tillegg skal du da ha rente av denne summen som vil belage seg på rundt 350-450,-.

 

Mulig jeg misser noe totalt her, men for meg så virker det som de prøver å komme seg billig unna en dårlig situasjon.

og da kan selger si: "vi ønsker å omlevere da det er den beste løsningen"

 

les forbrukerkjøpsloven, du har ikke rett på å heve kjøpet før selger har 1, forsøkt reparasjon 2. forsøkt omlevering. dvs vis selger forsøker å omlevere men at dette ikke under noen omstendigheter er mulig, uten å bruke urimelig lang tid eller levere f.eks et dårligere produkt. så kan kunde heve kjøpet

 

Mulig du ikke leser den første setningen min, men alternativet var "fiks PC-en" (som du foreslår) eller hev kjøpet. Det er fullstendig mulig og lovlig å heve kjøpet uten at 2 omleveringer er forsøkt dersom begge parter ønsker dette.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er drittsekk, men jeg ville sagt "fiks PC-en min, eller hev kjøpet!".

 

Normal avskrivning av pc er vel 3 år, dvs at 6mnd er 1/6 av total levetid, som vil si at den skal være verdt ~14200,-. I tillegg skal du da ha rente av denne summen som vil belage seg på rundt 350-450,-.

 

Mulig jeg misser noe totalt her, men for meg så virker det som de prøver å komme seg billig unna en dårlig situasjon.

og da kan selger si: "vi ønsker å omlevere da det er den beste løsningen"

 

les forbrukerkjøpsloven, du har ikke rett på å heve kjøpet før selger har 1, forsøkt reparasjon 2. forsøkt omlevering. dvs vis selger forsøker å omlevere men at dette ikke under noen omstendigheter er mulig, uten å bruke urimelig lang tid eller levere f.eks et dårligere produkt. så kan kunde heve kjøpet

 

Mulig du ikke leser den første setningen min, men alternativet var "fiks PC-en" (som du foreslår) eller hev kjøpet. Det er fullstendig mulig og lovlig å heve kjøpet uten at 2 omleveringer er forsøkt dersom begge parter ønsker dette.

ja men i dette tilfellet gjør de da ikke det.

 

og nei cypern henviste ikke til deg.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er drittsekk, men jeg ville sagt "fiks PC-en min, eller hev kjøpet!".

 

Normal avskrivning av pc er vel 3 år, dvs at 6mnd er 1/6 av total levetid, som vil si at den skal være verdt ~14200,-. I tillegg skal du da ha rente av denne summen som vil belage seg på rundt 350-450,-.

 

Mulig jeg misser noe totalt her, men for meg så virker det som de prøver å komme seg billig unna en dårlig situasjon.

og da kan selger si: "vi ønsker å omlevere da det er den beste løsningen"

 

les forbrukerkjøpsloven, du har ikke rett på å heve kjøpet før selger har 1, forsøkt reparasjon 2. forsøkt omlevering. dvs vis selger forsøker å omlevere men at dette ikke under noen omstendigheter er mulig, uten å bruke urimelig lang tid eller levere f.eks et dårligere produkt. så kan kunde heve kjøpet

 

Mulig du ikke leser den første setningen min, men alternativet var "fiks PC-en" (som du foreslår) eller hev kjøpet. Det er fullstendig mulig og lovlig å heve kjøpet uten at 2 omleveringer er forsøkt dersom begge parter ønsker dette.

ja men i dette tilfellet gjør de da ikke det.

 

og nei cypern henviste ikke til deg.

 

Da stiller jeg spørsmålstegn om hvorfor denne ikke blir fikset. Asus har garantert reservedeler til en såpass "ny" modell, og det er da vel fortsatt garanti på produktet. Det vil da være ingen problemer å få reparert produktet og bedriften kan vel da ikke nekte å reparere dette.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en ny mail i dag:

Her skriver de følgende:

 

Hei.

 

 

 

Jeg viser til samtale mellom deg og vår tekniker Arne Petter i går, tirsdag.

 

 

 

Foreslått omlevering for defekt bærbar PC Z84Jv var modell HP dv9687eo, varenummer GY428EA#UUW

 

http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1728730

 

 

 

Eller alternativt ville du å velge en annen PC etter eget ønske for ca kr. 11.500,- eller med dette som fradrag i pris dersom PC-en kostet mer. Dette var vel primært fordi du ønsket deg ned på en 15.4” modell.

 

 

 

Ved nærmere gjennomgang av spesifikasjonene til foreslåtte modell fra HP ser vi at skjermoppløsningen ikke er like god. Da denne ikke er mulig å endre på vil vi derfor foreslå følgende modell fra Acer som erstatning, Aspire 7720G, varenummer LX.ANS0X.371.

 

http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10542421

 

Denne overgår din gamle PC også på skjermoppløsningen, men er fremdeles 17”. Så dersom du heller ønsker en annen bærbar PC etter eget ønske, er det fremdeles mulig mot nevnte beløp som fradrag i pris.

 

 

 

Jeg imøteser besvarelse og videre korrespondanse på e-post.

 

 

 

Ha en fin dag!

 

 

..Synes de viser bra oppfølging her. Nå er spørsmålet hva slags maskin jeg skal velge.

Jeg kikker på følgende alternativer:

 

1. Den de foreslår.

2. http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1736703;c:100560 ( Asus G2S )

3.http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10541359;c:100561 (multicom compal)

4. http://www.multicom.no/SystemConfigurator....532823;c:100561 (Asus G1)

 

Hva synes dere? Er som sagt ingen ekspert. Hva gir meg mest for pengen. I forslaget han har satt opp er det blue ray spiller. Ser ikke helt hva jeg skal med det, og det er jo forholdsvis dyrt også...

 

Vennlig hilsen

 

Hans F. Tangen

 

Multicom Norge AS

 

http://www.multicom.no

Lenke til kommentar

Prøv å få tak i en Asus, de er knall kanon. G1S var det en som foreslo, og den er en knallbra maskin for tung bilderedigering, HD-media og spill :)

Selv bruker jeg Asus F3Sv med T7100 og 8600GS. Det funker faktisk med 40FPS i call of duty 4, så da bør en laptop med T7500/T7700 og 8600GT være en god del bedre! :)

 

Snart kommer forresten de nye prosessorene til Intel til laptop, som vil gi en god del bedre ytelse, siden de kan presse mange flere transistorer inni, og samtidig gi mindre varmeutvikling :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...