Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vasking av helt ny bil

Lilja

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte meg helt ny Nissan Qashqai for 2 uker siden, svart, og den begynner å bli litt skitten. Men etter å ha lest litt på nettet om vasking av bil skjønner jeg at jeg ikke bare kan kjøpe svamp med såpe på biltema og sette igang. Vil ta veldi godt vare på lakken på denne bilen og trenger da tips på hvordan jeg best gjør det. Har ikke egen garasje eller innkjørsel så det blir vasking på bensinstasjoner, i selvvask.

Har skjønt det som at Meguiar sine produkter er veldig bra, og har da tenkt å kjøpe Wash mitt, Nxt gen car wash, water magnet, er dette nok til en god vask av den nye bilen?

Tar gjerne imot tips :)

Lilja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har skjønt det som at Meguiar sine produkter er veldig bra, og har da tenkt å kjøpe Wash mitt, Nxt gen car wash, water magnet, er dette nok til en god vask av den nye bilen?

Ja. ta med en nxt voks fra meguiar's også så du får vokset den. NXT såpen er litt sterk så om den er klin ny trenger du nok bare meguiar's gold class shampoo.

Lenke til kommentar

Ja. ta med en nxt voks fra meguiar's også så du får vokset den. NXT såpen er litt sterk så om den er klin ny trenger du nok bare meguiar's gold class shampoo.

Har allerede vasket den med Nxt gen car wash, er den så sterk at den kan skade lakken? :ohmy:

Må nok tilbake til bilekstra og handle noen voks-produkter :)

Lenke til kommentar
Hva er gale med biltemashampo? Og svamp?

Ingen ting på en allerede sliten bil, men om man er intresert i å bevare lakken fin og ripe fri er det mye galt. Man får vaskeroser etter første vask. Svampen slipper ikke sand og drit like lett og blir med rundt på bilen og riper. (ett eksempel av mange)

Lenke til kommentar
Hva er gale med biltemashampo? Og svamp?

Ingen ting på en allerede sliten bil, men om man er intresert i å bevare lakken fin og ripe fri er det mye galt. Man får vaskeroser etter første vask. Svampen slipper ikke sand og drit like lett og blir med rundt på bilen og riper. (ett eksempel av mange)

Da har det ingenting å si om svampen er fra Biltema eller en annen plass, en vanlig svamp er en vanlig svamp. Dog det finnes helt spesielle svamper beregnet for dette bruket. Derfor er det ikke noe galt i at svampen er fra Biltema.

Sjampoen fungerer sikkert helt fint på mindre skitne biler, men tviler på den er særlig kraftig slik at du får vekk den verste dritten.

Lenke til kommentar

Hei

Gratulerer med ny bil.

Jeg kan også anbefale Meguiars microfiber-vaskehanske. Den holder godt på vannet og eventuell smuss og sand forsvinner inn i hansken i steden for å bli ripet rundt i lakken.

X3002_MicrofiberWashMitt.jpg

Eitp.

Endret av eitp
Lenke til kommentar

Børsteløs vask gir da aldri ren bil.

Men nå virker det som at du ikke vasket bilen grundig noen gang, så da er det ikke rart du ikke finner så mange riper.

Det som er viktig å tenke på når man vasker ny bil er å gjøre det veldig grundig, for så å beskytte den.

Begynn med avfetting, for så å vaske. Clay er også viktig.

Lakken skal jo være god nok når bilen er ny, men det er igrunn skjelden den er 100%.

Tørk skikkelig i alle hulrom. Dørkarmer osv, og beskytt disse, så blir det lettere å stelle etterpå.

Lenke til kommentar

Kan godt hende at du ser på bilen din som ren og fin. Men ta den til noen bilpleie-entusiaster, så vill de nok finne mange swirls(vaskeroser). Skal ikke presse noen på noe, det er opp til hver enkel hvordan de velger å pleie bilen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...