sureup Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Hey, vel jeg er 18 år nå og skal søke til videre utdanning til høsten (går siste året på videregående) og trenger litt hjelp... Mine valgfag er: 3MX, 3FY og 3ITA. IT har gått lett hittil og får 6'er, men så er det jo ikke så veldig vanskelig heller (men prosjektplanlegging suger da(kjedelig)). Jeg liker å hovedsaklig spille på pcen. Har lekt litt med websider og koding + design med litt photoshop. Men jeg er ingen designer for å si det mildt. Har også jobbet med databaser i IT faget som har vært gøy til nå men ikke særlig vanskelig. Det jeg kunne tenke meg var noe med programmering, webutvikling og det der. Er egentlig interessert i det meste der og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å jobbe for et spill selskap eller med noen programutviklere osv. Så hva er det lurt å gjøre? NITH har jeg tenkt på, f.eks. spillprogrammering, programmering og webkommunikasjons studiene. Hva er egentlig forskjellene mellom de tre? Hva er forskjellene mellom NITH sine studier og Universitetet i Oslo sine? ( http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html ) Hvilke jobber kan jeg få og hvilken ca lønn ligger jobbene på? Får jeg jobb med en gang etter studiet? Og kan jeg få noen gode IT-jobber mens jeg har studiet? Jeg vil liksom ikke ende opp med å ta spillprogrammering og så ikke få jobb i et spill selskap og så sitter jeg der uten nok kompetanse til å gjøre noe annet? Trenger man også å lære noe på forhånd til studiene? Jeg kan ingenting om programmering, lite om webutvikling (annet enn html og bittelitt php), litt om databaser og bare bittelitt om design. Men seff, om jeg begynner på et av studiene så vil jeg nok leke rundt med det selv enn å bare følge læreplanen. Har en del spørsmål, men det er spør etter er hvilke studiemuligheter har jeg som vil føre til at etter studiet så vil jeg ende opp med mange jobb-muligheter innen forskjellige områder med god lønn? + et tilleggspørsmål, hva kan man bli om man studerer for å bli dataingeniør? Takk på forhånd Endret 19. februar 2008 av sureup Lenke til kommentar
murrray Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Siden du liker matte og fysikk synes jeg du skal hoppe på ingeniør-utdannelse. Etter tre år kan du velge å gå ut i jobb, eller studere til master. Vil du jobbe med spillprogrammering er det bare å jobbe hardt med matte- og algoritmefag. Du kan jo også lage et spill under hovedprosjektet, mange muligheter. Jeg var (nesten) helt blank da jeg begynte å studere til dataingeniør, men du får programmeringa inn med teskje, for å si det mildt. Det er ingenting å bekymre seg for! Slik markedet er nå får du jobb når du er ferdig. God lønn også + bonuser og diverse goder. Ingeniører er veldig ettertraktet. Som dataingeniør kan du jobbe med alt mulig rart, programmering for eksempel. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) takk for svar! kunne du utdype mer hva man kan gjøre etter man har blitt dataingeniør? Liksom programmere alt fra spill til programmer i vaskemaskiner? Lager man fysiske komponenter til pcer osv? Litt det jeg savner ved info hos studiene. Jeg har liksom ikke lyst til å bli ingeniør og bygge da en bro eller noe sånt som har lite har noe med pc å gjøre selvom man bruker en pc til å designe den og for å se om det går ann etc. Så om du kan være veldig spesifikt med hvilke muligheter jeg har da så hadde det vært kjempe flott Jeg er heller ikke SUPER keen på matte og fysikk. Matte går greit og har gått greit hele livet, fysikk er ganske ofte kjedelig, spesielt 3FY, men det er en del spennende ting her og der som er på det teoretiske plan og store ting. Jeg liker altså ikke å regne ut varmekapasiteten til en termos og sånt som jeg synes er veldig kjedelig. takker for hjelpen Endret 20. februar 2008 av sureup Lenke til kommentar
murrray Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det er så utrolig mange forskjellige jobber. Anbefaler deg å titte på finn.no og nav.no, der ser du hva bedriftene søker etter. Angående matte: Jeg gikk på HIST og der ble vi ferdige med matte, fysikk og kjemi første året. Andre og tredje året ble det fokusert mer på rene datafag og prosjektarbeid, og etterhvert valgte du linje og fag selv. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Svaret er svært enkel: "Det du liker å holde på med." Når det gjelder IT så er det alltid etterspørsel etter folk. Så er det noe som du liker spesielt godt så sats på det. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg slenger meg på trådstarter; matematikk går lett, og det samme gjør forsåvidt fysikk, men jeg er ikke så overbegeistret for fysikk at det gjør noe. Jeg ser at man vil ha noe fysikk på NTNU (og NITH, som er andrevalget mitt), så er det noen som kan fortelle litt om hva det fokuseres på i dette emnet på datateknikk-linjene? Vil det hele tiden relateres til programmering? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) mhm dette er vanskelig... Noen flere som kan liste opp en del konkrete ting som man gjør i studiene og hva man konkret kan jobbe med etter studiene? takker for hjelpen Endret 24. februar 2008 av sureup Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Så hva er det lurt å gjøre? NITH har jeg tenkt på, f.eks. spillprogrammering, programmering og webkommunikasjons studiene. Hva er egentlig forskjellene mellom de tre?Hva er forskjellene mellom NITH sine studier og Universitetet i Oslo sine? ( http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html ) Forskjellen mellom UiO og NITH er stor. UiO er et universitet, NITH er en betalings-skole. Med en utdannelse fra UiO har du en respektert utdannelse. Forskjellen er enorm. Hvilke jobber kan jeg få og hvilken ca lønn ligger jobbene på? Får jeg jobb med en gang etter studiet? Og kan jeg få noen gode IT-jobber mens jeg har studiet? Selv tok jeg master på UiO for noen år siden. Slik markedet er i dag får alle med master derfra jobb, som regel før man har levert oppgaven. Begynnerlønning for master er anbefalt til 410'000 i dag, regn med noe lavere hvis du har bachelor. Jeg vil liksom ikke ende opp med å ta spillprogrammering og så ikke få jobb i et spill selskap og så sitter jeg der uten nok kompetanse til å gjøre noe annet? For guds skyld, ikke betal for å studere på en "spillprogrammerings-linje". Ta heller en ordentlig utdannelse ved UiO eller HiO og du vil være kvalifisert til å jobbe i spillbransjen. I tillegg vil du kunne ta andre programmeringsjobber uten være ukvalifisert. Tro meg, det finnes MASSE spennende jobber som ikke dreier seg om spill Jeg ser du sikter litt på 3-årig, men jeg vil anbefale deg en master, det åpner litt flere dører for deg tror jeg. Man kan uansett jobbe med det "meste innen programmering" med dataingeniør fra HiO eller bachelor fra UiO Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 For å svare direkte på spørsmålene som går på fysikk på NTNU. Alle som velger datateknikk trenger et generelt grunnlag innen et bredt spekter av fag for lettere å kunne lære seg de spesifikke fagene. Fysikk er en av disse fagene. For de som ønsker seg en mindre åpen utdannelse fordi de kanskje vet nøyaktig hva de vil jobbe med eller ikke ønsker å bruke så mye som fem år på utdannelsen har NTNU Informatikkstudiet. Informatikk er delt opp i bachelor - master moduler og en velger selv tilnærmet fritt blandt de samme fagene som utgjør siv.ing-datateknikk. Ikke vær redd for å måtte bygge broer med en ingeniørutdannelse i datateknikk. Ingeniørbiten av tittelen vil bare si at tilnærmingen til studiet har vært på ingeniørvis, nemlig ved at en ser sammenhengen helt fra elektronikken bak en datamaskin til konstruksjonen av spill og programmer. Dette kan kanskje virke traust bed første øyekast, men det er utrolig hvor mye mer intuitivt forståelsen for faget blir av litt skikkelig grunnlag. Lenke til kommentar
bossmop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Så hva er det lurt å gjøre? NITH har jeg tenkt på, f.eks. spillprogrammering, programmering og webkommunikasjons studiene. Hva er egentlig forskjellene mellom de tre?Hva er forskjellene mellom NITH sine studier og Universitetet i Oslo sine? ( http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html ) Forskjellen mellom UiO og NITH er stor. UiO er et universitet, NITH er en betalings-skole. Med en utdannelse fra UiO har du en respektert utdannelse. Forskjellen er enorm. Hvilke jobber kan jeg få og hvilken ca lønn ligger jobbene på? Får jeg jobb med en gang etter studiet? Og kan jeg få noen gode IT-jobber mens jeg har studiet? Selv tok jeg master på UiO for noen år siden. Slik markedet er i dag får alle med master derfra jobb, som regel før man har levert oppgaven. Begynnerlønning for master er anbefalt til 410'000 i dag, regn med noe lavere hvis du har bachelor. Jeg vil liksom ikke ende opp med å ta spillprogrammering og så ikke få jobb i et spill selskap og så sitter jeg der uten nok kompetanse til å gjøre noe annet? For guds skyld, ikke betal for å studere på en "spillprogrammerings-linje". Ta heller en ordentlig utdannelse ved UiO eller HiO og du vil være kvalifisert til å jobbe i spillbransjen. I tillegg vil du kunne ta andre programmeringsjobber uten være ukvalifisert. Tro meg, det finnes MASSE spennende jobber som ikke dreier seg om spill Jeg ser du sikter litt på 3-årig, men jeg vil anbefale deg en master, det åpner litt flere dører for deg tror jeg. Man kan uansett jobbe med det "meste innen programmering" med dataingeniør fra HiO eller bachelor fra UiO Her var det dessverre MANGE faktafeil. For å nevne litt om min bakgrunn har jeg en Bachelor fra NITH og en Master fra Brunel som jeg har tatt via NITH. Å nedgradere NITH til en "Betalingsskole" er så feil som man kan få det til å bli. Da har man rett og slett ikke nok kunnskap til å skjønne hva forskjellen på skoler faktisk er. En hovedregel er: UiO er et universitet, det utdanner teoretikere som står særdeles faglig sterke rent teoretisk. På universiteter forskes det mye og dette er mye av det som ligger i sentrum av det som blir undervist der. NITH (og BI for den saks skyld) er "Business-schools" på samme måte som "Harvard". Der er det et større preg av at ting også skal settes ut i praksis. Business-schools tilpasses også arbeidsmarkedet i større grad for at de som går der skal være mest mulig tilpasset til slik verden er når de går ut. Her er det ofte kombinasjonen av teori og praksis som står sterkest. Forskningen på disse skolene er ikke av så rent teoretisk art som den er på Universiteter. Begge typene har sine fordeler og ikke minst ulemper. Men enda viktigere, begge typene skoler har noe viktig for seg og dekker det den andre ikke dekker i en kompleks verden. Det er sikkert noen som vil argumentere for at "hei, dette gjør vi jo på UiO også!". og det stemmer nok at det er en del overlapp. Man kan se på det slik: NTNU har fostret MYE bra teknologi. Men uten noen med litt dypere forståelser for hvordan slik kan brukes i et marked og gi enda større gevinst hadde det ikke fungert. Dette er et samspill! Derfor, når man skal velge utdannelse kan det være viktig å se på hva er det man helst vil gjøre når man er ferdig. Ønsker man å være en hardcore programmerer, jobbe med tunge algoritmer er universitet noe for deg. Dette er også godt betalte jobber som er vel så spennende som mye annet. Syns du det menneskelige, "psykologien" og hvordan man setter teknologi ut i praksis er spennende er en "Business-school" noe for deg. Her får man en langt større forståelse om det som skjer rundt. Som nevnt, jeg har en Bachelor fra NITH og en Master fra Brunel/NITH. Jeg har ALDRI følt at noen har sådd tvil om min bakgrunn og utdannelse. ALDRI. Men det kan også ha noe med at jeg ikke sitter og jobber med tunge teorier. Når det gjelder jobber, har jeg nevnt litt hva forskjellen på disse to kan være. Nå kan man så klart ende opp i mye forskjellig uansett hva man velger. Jeg har jobbet en del med utvikling, prosjektledelse og konseptutvikling hvor jeg har satt teknologien ut i praksis. Når det gjelder spillprogrammeringslinjen til NITH så utdanner den faktisk ganske gode programmerere. Disse blir nok ikke bare sittende å jobbe med spill, men det kan også være et stort marked for dem i andre industrier som er avhengig av 3modeller osv. Oljebransjen er ett eksempel. Jeg har også sett at de som går på den linjen kan benyttes i mange andre områder når det gjelder programmering. Grunn året på NITH gir deg også muligheten til å kunne endre retning hvis du ser at den tunge programmeringen ikke er noe for deg da du får innføring i en del andre fag også. Begynnerlønnen for en master stemmer ganske godt overens med mitt bilde. Lenke til kommentar
turbz Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Please, sammenligne NITH med harvard? Tror du bør lese litt mer om Harvard, den er tross alt en institusjon. NITH er noe som er snekret sammen av personer som vil tjene penger. NITH er i mine og veldig mange andre sine øyne for de som ikke klarer ingeniørstudier. De har ikke den tekniske forståelsen som kommer med realfagene i bunn. I veldig mange programmeringsjobber oppstår de ofte problemer som er meget komplekse, og spør deg selv, hvem vil arbeidsgiver sette til å løse et komplekst problem? Han som har "pugget" Spring MVC med hibernate teknologi, eller han som kan utvikle Spring Jeg har også en kompis som går på NITH og deres bacheloroppgaver er så simple at en nesten ikke trenger å gå på skole for å kunne gjøre dem. Det tar jo tid som alt annet ja, men utfordringer finnes det ikke. Lenke til kommentar
bossmop Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Please, sammenligne NITH med harvard? Tror du bør lese litt mer om Harvard, den er tross alt en institusjon. NITH er noe som er snekret sammen av personer som vil tjene penger. NITH er i mine og veldig mange andre sine øyne for de som ikke klarer ingeniørstudier. De har ikke den tekniske forståelsen som kommer med realfagene i bunn. I veldig mange programmeringsjobber oppstår de ofte problemer som er meget komplekse, og spør deg selv, hvem vil arbeidsgiver sette til å løse et komplekst problem? Han som har "pugget" Spring MVC med hibernate teknologi, eller han som kan utvikle Spring Jeg har også en kompis som går på NITH og deres bacheloroppgaver er så simple at en nesten ikke trenger å gå på skole for å kunne gjøre dem. Det tar jo tid som alt annet ja, men utfordringer finnes det ikke. For å ta det første først. Missforstå meg rett. Jeg sammenligner NITH med Harvard på grunnlag av at typen skole er den samme. Ikke på grunn av anerkjennelsen. Hallo! Så det andre, som er en langt større diskusjon enn vi bør ta i den flamewaren her. Og det er forskjellen på offentlige og private skoler. Er alle private skoler bare kokt sammen for at noen skal tjene penger? Eller bare NITH? Isåfall, så syns jeg det er en drøy påstand når de har samme eier som blant annet Westerdals som er Norges desidert mest anerkjente for reklamefolk. At NITH er noe i "dine og mange andre sine øyne" er en lite objektiv påstand. Hvem er du? Og hvorfor betyr det du mener noe? Hvis NITH er noe for de som ikke klarer ingeniør, hvordan kan det da ha seg at ETT lag fra NITH hamlet opp med to lag fra NTNU og ett fra UiO i fjorårets Imagine cup? (http://www.digi.no/php/art.php?id=381724) At vennen din går på NITH og at du har fått se bachelor oppgaven hans forteller meg veldig lite. Det er ofte stor forskjell på hva bachelor oppgavene går ut på. Noen er tunge tekniske, andre har veldig lite teknologi, men desto mer business. En ting har du helt rett i, og det er at en arbeidsgiver vil velge en med tung teoretisk bakgrunn til å løse et teknisk komplekst problem. Men IT dreier seg om langt mer enn Drift og Teori. Det skal settes ut i praksis, det skal være et marked for det, det skal fungere for brukerne osv. Jeg sier ikke at NITH er en "bedre" skole enn for eksempel NTNU eller UiO, jeg sier at den (tradisjonelt) utdanner folk som har helt andre jobber enn mange med ingeniørbakgrunn. Dette er typisk i skjæringspunktet mellom Forretningsutvikling og teknologi. Edit: Rettet en "ord delings feil" Endret 25. februar 2008 av bossmop Lenke til kommentar
turbz Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hvis imagine cup skal bli en målestokk for hvor flinke folk er, vel så gud hjelpe oss alle. Imagine cup er en konkurranse hvor det er ideen som teller, og ikke hva du kan programmere for noe. Du programmerer et simpel gui og sier at det kan gjøre det og det. Dette vet jeg fordi jeg takka nei til å være med i den nasjonale finalen i dette her. Imagine cup er useriøst og er noe oppgulp microsoft har kommet med for å spre ordet om .net. Retorikken din rundt arbeidsoppgaver og arbeidsområder klarer jeg ikke å følge, til det er den alt for vag og lite konkret. Du sier at det er forskjell på arbeidsoppgaver en vil gi til en ingeniør kontra en som har gått på NITH? Forskjellen (ifølge arbeidsgivere jeg har snakket med) er at en ingeniør kan gjøre alt, mens "hobbyprogrammere" og personer uten realfagskompetanse kan bare gjøre begrensede ting Det virker som om du tror at NITH studenter får annen kompetanse enn ingeniørstudenter, noe som overhodet ikke stemmer overens med mine erfaringer. Hva spesifikt kan en lære på NITH som en ikke lærer som ingeniør? Vi programmerer like mye, vi har samme markeds og businessfag + mye annet. Skulle en dog skrive en liste over hva vi lærer som dere ikke gjør så blir listen lenger. Jeg sier ikke at NITH er en "bedre" skole enn for eksempel NTNU eller UiO, jeg sier at den (tradisjonelt) utdanner folk som har helt andre jobber enn mange med ingeniørbakgrunn. Dette er typisk i skjæringspunktet mellom Forretningsutvikling og teknologi. Jeg vil gjerne ha konkrete eksempler. På meg virker det som om du tror alle ingeniører og sivilingeniører har brukt 5 år av livet sitt på å lese bøker og lære teori, og de eneste stillingene de kunne funket i er forskerstillinger.... Alle i kullet ved mitt universitet har fått jobben de ønsket (hovedsaklig konsulenter i de større firmaene), og det er mange måneder igjen til vi er ferdige. Kunne du si det samme om NITHs kull? Lenke til kommentar
bossmop Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvis imagine cup skal bli en målestokk for hvor flinke folk er, vel så gud hjelpe oss alle. Imagine cup er en konkurranse hvor det er ideen som teller, og ikke hva du kan programmere for noe. Du programmerer et simpel gui og sier at det kan gjøre det og det. Dette vet jeg fordi jeg takka nei til å være med i den nasjonale finalen i dette her. Imagine cup er useriøst og er noe oppgulp microsoft har kommet med for å spre ordet om .net. Retorikken din rundt arbeidsoppgaver og arbeidsområder klarer jeg ikke å følge, til det er den alt for vag og lite konkret. Du sier at det er forskjell på arbeidsoppgaver en vil gi til en ingeniør kontra en som har gått på NITH? Forskjellen (ifølge arbeidsgivere jeg har snakket med) er at en ingeniør kan gjøre alt, mens "hobbyprogrammere" og personer uten realfagskompetanse kan bare gjøre begrensede ting Det virker som om du tror at NITH studenter får annen kompetanse enn ingeniørstudenter, noe som overhodet ikke stemmer overens med mine erfaringer. Hva spesifikt kan en lære på NITH som en ikke lærer som ingeniør? Vi programmerer like mye, vi har samme markeds og businessfag + mye annet. Skulle en dog skrive en liste over hva vi lærer som dere ikke gjør så blir listen lenger. Jeg sier ikke at NITH er en "bedre" skole enn for eksempel NTNU eller UiO, jeg sier at den (tradisjonelt) utdanner folk som har helt andre jobber enn mange med ingeniørbakgrunn. Dette er typisk i skjæringspunktet mellom Forretningsutvikling og teknologi. Jeg vil gjerne ha konkrete eksempler. På meg virker det som om du tror alle ingeniører og sivilingeniører har brukt 5 år av livet sitt på å lese bøker og lære teori, og de eneste stillingene de kunne funket i er forskerstillinger.... Alle i kullet ved mitt universitet har fått jobben de ønsket (hovedsaklig konsulenter i de større firmaene), og det er mange måneder igjen til vi er ferdige. Kunne du si det samme om NITHs kull? Det åpenbare her er jo at du selv poengterer "retorikken min" som du kaller det. Hvis så, at Imagine cup bare er en tøyse sak som handler om best mulig ide, så var det fortsatt NITH studentene som kom opp med den beste ideen. At du ikke velger å gi den cred for stå for din egen regning. Og nok en gang, IT er langt mer enn bare programmering, og på det feltet er kanskje universitetsstudenter og ingeniører tyngre siden de har realfag. At du ikke forstår at det er et skjæringspunkt mellom forretningsutvikling og it som må dekkes syns jeg er rart, da du åpenbart har kunnskaper fra bransjen. Jeg har vært veldig heldig så langt i min karriære. Jeg har fått jobbe med masse folk med mye forskjellig bakgrunn. Utdannede, Uutdannede, ingeniører, tidligere NITH studenter. Alle har vært flinke og utført de oppgavene de har fått med stor tilfredsstillelse. I en stab er det med forskjellig bakgrunn en stor styrke, dette fører til at man ser problemene fra forskjellige vinkler og derfor får større muligheter til å løse dem. I fellesskap. At du leser bildet jeg prøver å tegne her med at ingeniører kun passer til forskerstillinger er vrøvl. Det har ikke vært poenget mitt i det hele tatt. Stort sett får alle som tar en itutdannelse i dag jobb. Uansett. Jeg kjenner heller ikke til at noen jeg i sin tid gikk med på NITH ikke fikk jobben de ville ha, og de som kanskje slet litt med å finne noe, de hadde nok slitt uansett hvor de hadde gått på skole. Uansett hvilken skole man går på, så handler det om å gjøre det beste man kan, for å lære seg mest mulig. Man får ingen ting gratis uansett hvilken skole man går på. Man har nok ikke noen større garantier for jobb om man har dårlige karakterer fra NTNU, UiO, NITH eller HiO. Jeg syns at den åpenbare kampanjen mot NITH er uten grunnlag i noe annet enn ukvalifisert synsing. For NITH er ingen dårlig skole. Lenke til kommentar
turbz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg antar at du hinter til en slags felles forståelse for både økonomi, forretningsutvikling og utvikling når du snakker om at "IT er mer enn bare.."? Ja det er det jo, men dette lærer vi også som ingeniører. Jeg blir enda ikke klok på om du mener at NITH har noen fortrinn fremfor ingeniør i noe emner? Og jeg mener noe annet enn deg når det kommer til karakterer: NTNU og slike prestisjeskoler har alltid vært mer opptatt av kvalitet fremfor kvantitet. De stiller høye krav til sine studenter og gir dem ikke noe gratis. NITH slipper folk inn som nesten strøyk i den enkleste matten som fantes på VGS (vet det er kommet et krav om 2MX, men det var lenge slik), og etter 3 år fikk de lov til å kalle seg utviklere.... Det blir for dumt. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg antar at du hinter til en slags felles forståelse for både økonomi, forretningsutvikling og utvikling når du snakker om at "IT er mer enn bare.."? Ja det er det jo, men dette lærer vi også som ingeniører. Jeg blir enda ikke klok på om du mener at NITH har noen fortrinn fremfor ingeniør i noe emner? ... NITH slipper folk inn som nesten strøyk i den enkleste matten som fantes på VGS (vet det er kommet et krav om 2MX, men det var lenge slik), og etter 3 år fikk de lov til å kalle seg utviklere.... Det blir for dumt. Skjønner egentlig ikke helt problemet. Det pressiseres bare at NITH ikke er en dårlig skole, ikke at det er en "supeskole" (noe ingen skoler er). De smarteste personene jeg har værti borti/jobbet med i IT-sammenheng er ingeniører, så jeg har respekt for de som tar den veien og som har mye mellom ørene. Men! Ingeniørutdanningen er tung og er langt fra for alle, selv vet jeg at jeg ikke er sterk matematisk og har dermed ikke gått ingeniørveien. I stedet har jeg tatt fagbrev og studerer webuprogrammering ved NITH, og utrolig nok, jeg er ikke flink i matte men jeg jobber enda med programvareutvikling og drift. Mattematikk er langt fra noe som er nødvendig for å jobbe med utvikling i alle bransjer, for tyngre saker er det n meget nyttig, men det har jeg ikke erfaring til å si noe om, siden jeg kun jobber mot web (Forøvrig utdanner NITH også ingeniører, selv om det ikke er tatt opp nye elever i år) Lenke til kommentar
bossmop Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg antar at du hinter til en slags felles forståelse for både økonomi, forretningsutvikling og utvikling når du snakker om at "IT er mer enn bare.."? Ja det er det jo, men dette lærer vi også som ingeniører. Jeg blir enda ikke klok på om du mener at NITH har noen fortrinn fremfor ingeniør i noe emner? Og jeg mener noe annet enn deg når det kommer til karakterer: NTNU og slike prestisjeskoler har alltid vært mer opptatt av kvalitet fremfor kvantitet. De stiller høye krav til sine studenter og gir dem ikke noe gratis. NITH slipper folk inn som nesten strøyk i den enkleste matten som fantes på VGS (vet det er kommet et krav om 2MX, men det var lenge slik), og etter 3 år fikk de lov til å kalle seg utviklere.... Det blir for dumt. Som du starter med så har du forstått meg riktig. Du kan jo for eksempel ta en titt på denne http://www.nith.no/meny/forskning/forskningsomraader så ser du hvor de ligger forskningsmessig kontra rent tekniske fag. Og nettopp der mener jeg NITH sin styrke ligger. Fokuset er langt større på disse elementene innen IT hos NITH enn mange andre skoler. Så vidt meg bekjent. (merk forbeholdet) At enkelte av linjene ikke har noen andre krav enn rent formelle som at man må ha et vitnemål eller andre elementer som også andre skoler tar inn personer på er også på det rene. Det er ikke vanskeligere å komme inn på lignende linjer på UiO, HiO eller HiST for den saks skyld. En ting som jeg bet meg merke i var at det er en del som kommer fra NAV på omskolering som gikk på NITH når jeg gikk der. De som rett og slett ikke var gode nok, eller manglet grunnlaget falt fort av lasset og forsvant ut av skolen. Slik er det på alle skoler. Går man ut av NITH med gode karakterer, er ikke dette noe dårligere enn å gå ut av HiO med gode karakterer. Så enkelt er det. Man får ikke noe "gratis" på NITH bare ved å møte opp. Og har man dårlige karakterer er man som jeg har nevnt tidligere like uattraktiv for en arbeidsgiver som man vil være fra alle andre skoler. Gode karakterer er heller ikke et bevis på at du faktisk er god. Man må bevise det når man kommer til en arbeidsgiver. At man må ha gode karakterer på VGS for å bli noe i livet er en steinaldertanke. Noen modnes senere enn andre og har lettere for å lære senere i livet. Historien er full av nobodys som starter revolusjoner senere i livet. Fredriksen er vel et kjempeeksempel på dette. (selv om jeg er klar over at fredriksen kanskje er et unntak framfor en regel, men du skjønner vel tegninga). At noen helt uten kompetanse flasher graden sin og sier de er verdensmestre er jeg helt enig bare er dumt, og det er lite som irriterer meg mer enn når folk sier at de vet best uten å kunne bevise det, enten ved argumentasjon eller rene prestasjoner. Men dette begynner også å bli temmelig OT. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Heh her var det faktisk veldig mye interessant. Selv om dere "krangler" Men en ting jeg lurer på med begrepet ingeniør. Jeg vet definisjonen er at det er noen som jobber med tekniske ting eller har teknisk utdannelse. Men hva vil egentlig dette si? Hvordan kan jeg også se om en utdannelse er en ingeniør utdannelse? Jeg tror NTNU bare har ingeniør utdannelser (riktig?) men hvordan finner man ut hva som er ingeniør utdannelser hos f.ex. UiO? Hva gjør en til sivilingeniør, har hørt at det er bare NTNU sine masterstudier som kan gjøre det? Eller? Og hva er forskjellen mellom studiene til HiO og UiO? (hva er forskjellen egentlig mellom høyskole og universitet? Er det kvalitets forskjeller på studiene?) Jeg føler nå at jeg har forstått hva NITH sine studier går på så nå trenger jeg bare svar på de siste spørsmålene og hjelp til å skille/finne de forskjellige studietilbudene som kan føre til at jeg blir dataingeniør som dere har fortalt om her (programmering, utvikling, god lønn (400 000+) osv)? please bruk også linker til studiene som passer for meg, ettersom jeg er litt forvirret her Takker dere alle for hjelpen! Endret 27. februar 2008 av sureup Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Ingeniør: 3 årig høyskole som har blitt erstattet med bachelor (selv om disse linjene fortsatt bruker ordet) Sivilingeniør: 5 årig som har blitt erstattet med master selv om disse også bruker ordet enda. NTNU har flest slike linjer, men også andre som har det. Forskjellen på høyskole og universitet varierer, men som hovedforskjellen er ofte at høyskolene har en mye mer praktisk vinkling på teorien og generelt mer praktiske emner (ja det er mye matematikk og teori, men alikevel). Universitetene har gjerne mer teorietiske emner og forventer at du tar til deg den praktiske kunnskapen selv. Dette er en veldig forenkling men hovedprinsippet er slik. Jeg har selv universitetsgrader og tatt fag/undervist på høyskole så kan si at forskjellen på dette området er ganske stor. Å si hva som er "best" blir meningsløst, og fører bare til krangling. Jeg vil kanskje våge meg å si at en bachelor fra et universitet gir et litt bedre grunnlag for å ta mastergrad, mens en høyskolegrad gir i høyere grad kompetanse som gjør at du kan gå rett ut i jobb. Når det gjelder krangelen om skoler som er best ol. så er det en ting jeg kan påpeke når det gjelder kvalitet i alle fall. Det er stor forskjell på hvor mye pensum som ligger i samme antall studiepoeng mellom forskjellige læresteder og fakulteter. Her har nok Siv. Ing studentene på NTNU mye å skilte med, det er flere fag der på 7,5 sp som pensum-messig tilsvarer både 15 og 20 sp på noen andre læresteder. Endret 27. februar 2008 av stadskle Lenke til kommentar
sureup Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) takk for et raskt svar men jeg forstod ikke helt ingeniør og sivilingeniør forklaringene dine. Mener du alle "bachelor" studier utdanner deg til ingeniør, at alle 3årige studier gjør deg til ingeniør eller begge må være oppfylt? Samme spørsmål om sivilingeniør, altså om du mener at alle master studier gjør deg til sivilingeniør, om alle 5årige studier gjør deg til sivilingeniør eller begge må være oppfylt? Alle de jeg har sagt ovenfor må være feil om vi ikke tar forbehold at det er tekniske studier? eks: http://www.uio.no/studier/program/samfokon-ba/ dette gjør deg vel ikke til ingeniør? Så hvis jeg har rett her, hvilke studier går under kategorien "tekniske"? Noen data studier som ikke gjør det? NITH har jo 3 årige bachelorprogrammer med data studier, men man kalles vel ikke ingeniør etter dette, hvorfor? Takker for hjelpen, sorry at det virker som om jeg ikke forstår en skitt, men jeg kan fortelle dere at dere hjelper meg virkelig Endret 27. februar 2008 av sureup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå