Lord Darkness Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jag har haft NGT sen dom startade i Oslo men har nu sagt upp på grund av extremet dålig kundebehanding vid flertal tillfällen. Eftersom jag har Tele2 både på fast och mobil-telefon bestämde jag mig för att nappa på deras "16Mbit" erbjudande. Med NGT hade jag 20Mbit med 1.2 upp men låg i realiteten på c.a. 15-16 Mbit ner. Det var jag iofs nöjd med. I och med detta tänkte jag ju att det inte skulle bli något problem att få liknande hastighet med Tele2. Efter en snabb test igår visar det sig att jag ligger på 8Mbit ner och 0.6 upp vilket är cirka hälften av vad jag hade innan. Jag kollar min router och där står min uppkoppling satt till 711/9605kbps. Dessutom har ganska värdelös Ping, runt 65ms. Så jag ringer Tele2 för att förhöra mig om mn router blivit konfigurerad på fel hastighet men får först till svar att linjen min inte kan leverera mer. Då jag upplyser att jag haft 16/1.2 fram till för ett par dagar sedan blir jag upplyst om att detta troligen beror på annat utstyr i sentralen. Det är väl upspenbart att Tele2 lurar mig som kund här? Eller kan det verkligen vara som så att dom hear utstyr i sentralen som inte klarar mer än så? En snabb koll med Telenor visar på detta; * Sentralnavn: C4 * Linjelengde: 1169 meter * Kobberkvalitet: 04 mm * Maks. hastighet: 14432/800 Jag bor i ett helt nybyggt kvartal mitt i Oslo (Pilestredet Park). Inressant att notera att jag med NGT fått högre hastigheter än så, speciellt på upplinjen. Vurderar nu att byta till DataGuard "20upp 2ned" men orkar inte styra med det om jag får samma hastighet som med Tele2 och att dom refererar till datan från sentralen (ovan). Hur kan NGT ha dubbelt så hög hastighet på sin linje på samma sentral? Någon som har en ide? Kan jag förvänta mig Tele2-hastighet eller NGT-hastighet med DataGuard? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 NGT leverer best effort, mens Tele2 og Telenor m.fl. capper linjen til en fast 'garantert' hastighet. Hastigheten kan være 8, 12 eller 16Mbit netto og relativt dårlig opplastingshastighet. Jeg vet ikke om Dataguard har best effort eller annet. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 om du bor i oslo kan du mest sansylig få Get eller Canal Digital da får du det du betaller for så prøve det siden det kommer over kabelTV ikke noen gamle filler av kabler som telenor gravde ned for 100 år siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå