Gå til innhold

Mest kraft for pengene?


Mixy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det må bli en gammal maskin som du får gratis :!:

 

Løsninga på problemstillinga di burde kunne løses greit må følgende vis:

 

1)

Finn en metode for å måle kraften. Den mest vanlige måten er å bruke et benchmark-program. Du har jo allerede angitt at cpu/ram/gpu er viktigst, så for din del så tror jeg det holder med resultatet fra en 3Dmark-test. Regner med du vet at du ikke kan sammenlikne resultater fra forskjellige 3Dmark-versjoner med hverande.

 

2)

Finn et sted på nettet som inneholder en liste over datamaskiner og resultatene for disse i et benchmark-program.

 

3)

Bruk et regneark (Open office eller Gnumeric som begge er gratis) og sammenlikne poengsummen opp mot prisen på hver PC.

 

4)

Og så er det garantert andre elementer som vil være utslagsgivende for hvilken PC du velger å kjøpe. Husk at harddisk og skjerm også er vesentlig, men vil ikke slå ut på en benchmark-test.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Er ikke så farlig at et par 3dmark poeng skal få være utslagsgivende :p Og det så sette igang en stor sammenligning er jeg heller ikke klar for.

 

Harddisk bryr jeg meg egentlig ganske lite om. Kommer til å ha massive eksterne disker som blir brukt som lagring :p

 

Skjermen er jeg litt usikker på. Ser fordelene med både en 12" og en 15,4", så det er heller ikke utslagsgivende egentlig.

 

Noen som har litt mer direkte tips? ^^

Lenke til kommentar

Hvis ytelse per krone er eneste kriterium er det ingen som slår XPS m1530 per dags dato (også når den ikke er på tilbud).

 

Rask harddisk er svært vesentlig for ytelsen selv om du kommer til å bruke ekstern harddisk til lagring. Gå helst for 200GB 7200rpm eller 320GB 5400rpm (disse yter omtrent likt).

Lenke til kommentar

Jeg har visst ikke utrrykt godt nok hvor viktig det er at den må være billig :) Skal ikke bruke mer enn 6000-8000 tenkte jeg. Har sett en del på Multicom sin ultraportable (lagt til T7500 og 2gb ram)

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....38%3bc%3a100559

 

Størrelsen på harddisken har da virkelig ingenting med ytelsen å gjøre (?). Og de nyere 5400RPM diskene skal visst være svært gode de og. Men i multicom PC-en ville jeg nok ha gått for 100gb 7200RPM disken.

Lenke til kommentar
Størrelsen på harddisken har da virkelig ingenting med ytelsen å gjøre (?).

 

Større disker = høyere datatetthet = lavere søketid, høyere lese/skrivehastighet = høyere ytelse. 320GB 5400rpm yter mye bedre enn 100GB 7200rpm. Størrelsen på disken har virkelig en del å si for ytelsen.

 

Dell XPS m1530 får du fra 7490,-. Det er såvidt jeg husker ikke mer enn 8000. Den yter også mye, mye bedre enn den ultraportable du ser på grafikkmessig.

Lenke til kommentar

Grafikk alene er egentlig ikke så viktig for meg, men kommer godt med i helhetsbildet :) Var litt skeptisk til prosessoren T5450, hvordan vil den yte i forhold til T7500?

 

En annen ting jeg har lyst på er litt god oppløsning, altså mer enn 1280x800 på en 15,4" skjerm, det holder derimot på en 12" skjerm. På den måten "slipper" jeg å betale for større oppløsning.

 

Takk for oppklaringen når det gjaldt harddisken :)

Lenke til kommentar
JDa tenker jeg hvis man ser på CPU/GPU og RAM i ett ;)

 

T5450+8600M GT yter betydelig bedre enn T7500+GMA X3100.

 

Hvis det er mest mulig kraft for pengene du er ute etter går du ikke for ultraportabel.

 

Hvis du hadde sagt noe om bruksområder og mer spesifikke krav (i første post nevner du ikke at grafikk er mindre viktig, ei heller at du er ute etter skjerm med høy pikseltetthet) hadde det vært enklere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Neida, for all del. Føler bare at vi hadde sklidd litt langt off topic da. Dessuten er jeg litt usikker selv.

 

Jeg ser fordeler både med stor og liten skjerm. Jeg kan klare meg uten de kraftigste prosessorene, og harddisk lagring kommer jeg som sagt til å satse på eksternt :) Prisen var i utgangspunktet ganske viktig, men har nå bestemt meg for å kline litt mer til.

 

T8100 sammenlignes vel med T7500 når det gjelder kraft, samtidig som den utvikler mindre varme, og krever mindre strøm. Dell PC-en har mye lavere pixeltetthet, mindre RAM og mindre harddisk. Skjermkortet er det samme. Prisen på Zepto PC-en er 1800 mindre enn XPS.

 

Hvordan du kan si at det er bedre skjermkort, er meg uforståelig :p Hvis jeg tilpasser DELL XPS 1530 til å ha 4gb ram, 1440x900 oppløsning, T7500 prosessor, så koster den 13 000, altså 3 800 mer enn Zepto sin.

 

Nå skal det også sies at XPS PC-en leveres med Blu-ray spiller :) (Den uten Blu-ray kommer på bare 10 600 med samme oppsettet :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...