petterpann Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg startet som lærling i august 07. Dette betyr at jeg har krav på sommerferie, men denne blir da uten lønn. På grunn av dette har jeg bestemt meg for å jobbe i sommer, istedet for å ta 3 uker fri, men får jeg da lønn som lærling (ca 9000 brutto hver måned). Da kan jeg jo heller si til min arbeidsgiver at jeg tar 3 ukers sommerferie, så søker jeg f.eks jobb i en annen butikk eller vaktselskap og får normal lønn. Er det noen regler rundt dette? Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 du får vel feriepenger? er jo en slags lønn det Lenke til kommentar
toreae Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Du vil da selge ferien din. Dette vil bli til din nåværende timelønn. Venter du til desember, og du har fått høyere timelønn, vil dette lønne seg. Men prøv å få en avtale med arbeidsgiveren din om at du får hjelpearbeiderlønn. Ønsker du arbeid utenfor bedriften din, bør du skjekke kontrakten om det er begrensning om arbeid i andre (konkurerende) bedrifter. Det kan også være avtalt gjennom avtaler mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverforeninger, sjekk med tillitsvalgt og eller bedrift. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 du får vel feriepenger? er jo en slags lønn det Ja, det blir da 12% av brutto inntekt (lærlinglønn) fra sept, okt, nov og des, altså nesten ingenting. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Du vil da selge ferien din. Dette vil bli til din nåværende timelønn. Venter du til desember, og du har fått høyere timelønn, vil dette lønne seg. Men prøv å få en avtale med arbeidsgiveren din om at du får hjelpearbeiderlønn. Ønsker du arbeid utenfor bedriften din, bør du skjekke kontrakten om det er begrensning om arbeid i andre (konkurerende) bedrifter. Det kan også være avtalt gjennom avtaler mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverforeninger, sjekk med tillitsvalgt og eller bedrift. Så lenge han er lærling så har han ikke kontrakt med bedriften, men med opplæringskontoret. Han kan da jobbe utenom for hvem han vil. Lenke til kommentar
kas_ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hvis du begynte som lærlig i August ifjor, da har du opptjent deg ca. 7-8 feriedager med lønn i år. men du har krav på 3uker, som du må ta uten lønn hvis du vilbenytte deg av mer en de 7-8 dagene du tjente opp i fjor. Det skal ikke være noe problem å ta deg 3uker fri og jobbe et annet sted, ihvertfall ikke som lærling. Edit: Jeg startet som lærling i august 07. Dette betyr at jeg har krav på sommerferie, men denne blir da uten lønn. Du har tjent deg opp ferie med lønn i fjor for i år, ca.7-8dager. Du tjener opp ca.2 dager ferie for hver arbeids måned du jobber. Endret 24. februar 2008 av kas86 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå