Vice Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hadde du lest hele tråden hadde du skjønt det. HDDVD & Blu-ray har presset prisene spsielt i det siste halvåret for å konkurrere med hverandre. Blu-ray filmer har nærmest kontinuerlig vært solgt til halv pris gjennom hele høsten. Denne konkurransen er nå borte så det blir mindre press på produsentene for å presse prisene. Absolutt ingenting i denne tråden som støtter opp om det du sier, en Blu-Ray film blir solgt for 200-300 kr, mener du at normal pris for disse ville ha vært 400-600 kr? Vær så snill å ikke beskyld andre for ikke å ha lest gjennom en tråd når du åpenbart selv ikke har gjort det! Når jeg snakker om om ikke å ha lest tråden så var det henvisning til subsidierte priser! Den vanlige prisen kan godt være 400-600kr dersom selskapene skal tjene godt, men nøyaktig hvor mye subsidiering som foregår er det bare de involverte som vet. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 I motsetning til HD DVD, hvor Toshiba var mer eller mindre enerådene på produksjon av avspillere, har Blu-ray bred støtte hos nesten alt som er av HGW-produsenter. Alle som har sittet på gjerdet vil nå ha et format å forholde seg til og utvalget av spillere kommer til å bli stort. Da blir det også konkurranse med påfølgende prisfall. På filmsiden må selskapene ta opp den store kampen, kampen mot DVD. Det kan kun gjøres med prisreduksjon. For nordmenn vil nok den magiske prisen ligger på maks 200 spenn, over det blir for dyrt. Det til tross for at en tur på kino for to koster 180 eller noe sånt. DVD-priser på HD får vi nok ikke med det første. Det er heller ikke interessant. Inntjeningen på DVD er for tiden så lav at filmselskapene trenger et nytt format hvor prisene er noe høyere og marginene ikke så små. Men har man først sett noen HD-filmer så er ikke DVD like kult lengre.. og det er før vi nevner HD-lyd for de som har muligheten til å høre det. Der ligger det en enorm forskjell. Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 I motsetning til HD DVD, hvor Toshiba var mer eller mindre enerådene på produksjon av avspillere, har Blu-ray bred støtte hos nesten alt som er av HGW-produsenter. Alle som har sittet på gjerdet vil nå ha et format å forholde seg til og utvalget av spillere kommer til å bli stort. Da blir det også konkurranse med påfølgende prisfall. På filmsiden må selskapene ta opp den store kampen, kampen mot DVD. Det kan kun gjøres med prisreduksjon. For nordmenn vil nok den magiske prisen ligger på maks 200 spenn, over det blir for dyrt. Det til tross for at en tur på kino for to koster 180 eller noe sånt. DVD-priser på HD får vi nok ikke med det første. Det er heller ikke interessant. Inntjeningen på DVD er for tiden så lav at filmselskapene trenger et nytt format hvor prisene er noe høyere og marginene ikke så små. Men har man først sett noen HD-filmer så er ikke DVD like kult lengre.. og det er før vi nevner HD-lyd for de som har muligheten til å høre det. Der ligger det en enorm forskjell. Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? De nye formatene støtter opptil 7.1, ja, men i tillegg så har det kommet nye lydformater som ikke er komprimert som blant annet lydformatene på en dvd er. Blir som å sammenlikne mp3 med wav. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 I motsetning til HD DVD, hvor Toshiba var mer eller mindre enerådene på produksjon av avspillere, har Blu-ray bred støtte hos nesten alt som er av HGW-produsenter. Alle som har sittet på gjerdet vil nå ha et format å forholde seg til og utvalget av spillere kommer til å bli stort. Da blir det også konkurranse med påfølgende prisfall. På filmsiden må selskapene ta opp den store kampen, kampen mot DVD. Det kan kun gjøres med prisreduksjon. For nordmenn vil nok den magiske prisen ligger på maks 200 spenn, over det blir for dyrt. Det til tross for at en tur på kino for to koster 180 eller noe sånt. DVD-priser på HD får vi nok ikke med det første. Det er heller ikke interessant. Inntjeningen på DVD er for tiden så lav at filmselskapene trenger et nytt format hvor prisene er noe høyere og marginene ikke så små. Men har man først sett noen HD-filmer så er ikke DVD like kult lengre.. og det er før vi nevner HD-lyd for de som har muligheten til å høre det. Der ligger det en enorm forskjell. Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? De nye formatene støtter opptil 7.1, ja, men i tillegg så har det kommet nye lydformater som ikke er komprimert som blant annet lydformatene på en dvd er. Blir som å sammenlikne mp3 med wav. Støtter Logitech z-5500 det nye lyd formatet. Må unnskylde hvis jeg stiller et dumt spørsmål, men lyd har jeg ikke så god peiling på. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Gratulere til Sony som spilte kortene heldigvis korrekt. De satset høyt men det fikk utslag til sist. Ikke at jeg tror det har noe å si for enhetssalget til Sony, det er fremdeles spill som selger enhet men noen enheter kan kanskje bli solgt til filmentusiaster på utkikk etter billig blu-ray spiller, men så er spørsmålet hvor lenge er PS3 billigst på blu-ray avspillere. Forbrukermessig er det bra at man endelig får 1 format å fokusere på. Jeg holder fremdeles en knapp på at det blir å gå enda noen år før blu-ray er festet seg like godt som DVD fordi jeg tror at flesteparten vil gjøre bruk av DVD platen en god stund fremover, og selvfølgelig har man internett og hanskes med og for det begynner å komme i såpass stor fart at man kan laste ned digitalt innhold uten at det tar så lang tid. Tar dog selv med veldig rask linje en del tid å laste ned høy definisjons lyd og bilde. For konsollene anså jeg det slik at MS ikke hadde noe å tape mens Sony hadde alt å tape. Nå dro Sony det lengste strået men X360 tapte egentlig ingen ting ettersom de selv ikke hadde integrert HD-DVD i konsollen sin noe som var et lurt valg. Men men, får håpe det blir stillhet rundt formatene nå som standaren er satt. Men regner med at det blir stor ståhei likesåfult nå som Sony har fått et salgsargument. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 For konsollene anså jeg det slik at MS ikke hadde noe å tape mens Sony hadde alt å tape. Nå dro Sony det lengste strået men X360 tapte egentlig ingen ting ettersom de selv ikke hadde integrert HD-DVD i konsollen sin noe som var et lurt valg. På den annen side, om HDDVD faktisk hadde vært inkludert i xbox360 fra dag 1 er det liten tvil om at resultatet hadde blitt helt annet idag. Men i tillegg skal det sies at HDDVD ikke gjorde noen spesielt bra jobb på noen som helst måte for å markedsføre seg. BD hadde en mye mer aggressiv markedsføring. Noe som sikkert har noe med at Sony praktisk talt kjempet for livet, mens HDDVD kjempet kun for større marked og økte inntekter. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Når jeg snakker om om ikke å ha lest tråden så var det henvisning til subsidierte priser! Poenget her er vel at det ikke var noen henvisninger men kun påstander, den mest sikre innlegget er vel linken i post 12 der man ser at filmene vil gå ned med opp til 10 dollar. At filmer og spillere er subsidiert er noe jeg tror veldig lite på før jeg får håndfaste bevis på det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Når jeg snakker om om ikke å ha lest tråden så var det henvisning til subsidierte priser! Poenget her er vel at det ikke var noen henvisninger men kun påstander, den mest sikre innlegget er vel linken i post 12 der man ser at filmene vil gå ned med opp til 10 dollar. At filmer og spillere er subsidiert er noe jeg tror veldig lite på før jeg får håndfaste bevis på det. At Sony taper penger for hver solgte PS3 burde være relativt kjent for de aller fleste nå. Og hvordan tror du Blu-ray har klart å selge disker til halv pris nærmest gjennom hele høsten? (Snakker da feks. om alle BOGO salgen som har vært) Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 At Sony taper penger for hver solgte PS3 burde være relativt kjent for de aller fleste nå. Og hvordan tror du Blu-ray har klart å selge disker til halv pris nærmest gjennom hele høsten? (Snakker da feks. om alle BOGO salgen som har vært) At Sony har tapt penger på PS3 er vel noe jeg ikke skal motsi siden jeg vet om at det er veldig høye produksjonskostnader på PS3. At de som produserer Blu-Ray filmer subsidierer kjøperen tror jeg er bare tull, og det var jo det som var kjernen her. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? Det er ikke HD-lyd selvom man har et 7.1 system, men HD er det eneste som støtter 7.1 diskre kanaler. Det som er den store 'nyheten' i HD-lyd er den voldsomme økningen av båndbredde på lyden. På en DVD med et godt lydspor idag, vil man maksimalt på en Dobly Digital plate dra ut 640kbit/sek fordelt på 6 kanaler(5.1). DTS kan maksimalt toppe ut på 1500kbit/sek med 6.1 på en DVD, som regel legger de seg på 750kbit/sek DTS HD-MA støtter til sammenligning 8 diskre kanaler (7.1) med bitrater opp til 24,5Mbit/sek på Blu-Ray plater. Da snakker vi flere ganger høyere bitrate per kanal enn totalt fra en vanlig CD. Opplevelsen av lyden blir mao mye mere levende, nyansert, dynamisk, detaljrik osv. Bare test en MP3 fil på 48kbit/sek mot en på 320kbit/sek.. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? Det er ikke HD-lyd selvom man har et 7.1 system, men HD er det eneste som støtter 7.1 diskre kanaler. Det som er den store 'nyheten' i HD-lyd er den voldsomme økningen av båndbredde på lyden. På en DVD med et godt lydspor idag, vil man maksimalt på en Dobly Digital plate dra ut 640kbit/sek fordelt på 6 kanaler(5.1). DTS kan maksimalt toppe ut på 1500kbit/sek med 6.1 på en DVD, som regel legger de seg på 750kbit/sek DTS HD-MA støtter til sammenligning 8 diskre kanaler (7.1) med bitrater opp til 24,5Mbit/sek på Blu-Ray plater. Da snakker vi flere ganger høyere bitrate per kanal enn totalt fra en vanlig CD. Opplevelsen av lyden blir mao mye mere levende, nyansert, dynamisk, detaljrik osv. Bare test en MP3 fil på 48kbit/sek mot en på 320kbit/sek.. Takker så mye for svarte, selv om jeg ikke forstod så mye EDIT: Forstod det nå Endret 20. februar 2008 av Jo Are Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 At de som produserer Blu-Ray filmer subsidierer kjøperen tror jeg er bare tull, og det var jo det som var kjernen her. Så hvordan tror du at de stadig kan ha "halv pris" salg på et produkt som har 1-2% markedsandel da? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ved salg kan det gjerne være at kampanjen har blitt subsidiert, og at disse vil det blir mindre av eller kanskje ingen flere. I dine uttalelser om at prisen vil stige, høres det ut som omden vanlige utsalgssprisen vil stige, og ikke at salgskampanjeg forsvinner. Her tror jeg faktisk det blir motsatt pga. av de faktorene som allerede har blitt nevnt (større volum i produksjon og salg, og dermed også større konkurranse på pris på utsalgssteder). At kampanjer forsvinner regner jeg nok med. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 At de som produserer Blu-Ray filmer subsidierer kjøperen tror jeg er bare tull, og det var jo det som var kjernen her. Så hvordan tror du at de stadig kan ha "halv pris" salg på et produkt som har 1-2% markedsandel da? 1. De har ikke 1/2 pris 2. Markedsandel har ingenting med produksjonspris og gjøre. Var det klart nok? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Endelig sier jeg også, blir bare sint når jeg går innpå Elkjøp så står ulike filmer delt opp i 2 forskjellige format. Bare latterlig av HD-DVD å hele tatt utfordre Blu-ray, særlig når formatet har gigantmerket Playstation bak seg. Nå gjenstår at det samme skjer på konsollsiden også, så vi slipper multiplattform spill Hvorfor i alle dager skulle et felles lagringsformat hindre multiformat-spill? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hd-lyd er det det samme som 7.1 det? Det er ikke HD-lyd selvom man har et 7.1 system, men HD er det eneste som støtter 7.1 diskre kanaler. Det som er den store 'nyheten' i HD-lyd er den voldsomme økningen av båndbredde på lyden. På en DVD med et godt lydspor idag, vil man maksimalt på en Dobly Digital plate dra ut 640kbit/sek fordelt på 6 kanaler(5.1). DTS kan maksimalt toppe ut på 1500kbit/sek med 6.1 på en DVD, som regel legger de seg på 750kbit/sek DTS HD-MA støtter til sammenligning 8 diskre kanaler (7.1) med bitrater opp til 24,5Mbit/sek på Blu-Ray plater. Da snakker vi flere ganger høyere bitrate per kanal enn totalt fra en vanlig CD. Opplevelsen av lyden blir mao mye mere levende, nyansert, dynamisk, detaljrik osv. Bare test en MP3 fil på 48kbit/sek mot en på 320kbit/sek.. Evt en på 256 mot en på 320, da er med ett ikke forskjellen så stor . 1500 kbit per sekund er ok båndbredde for 6.1 (husk at flere kanaler lar seg komprimere bedre per kanal enn bare to). 24.5 mbit er bare bortkastet. Et sted i mellom ligger nok så optimal kvalitet man kan høre (men neppe så veldig langt over DTS) AtW Lenke til kommentar
Paystation Home Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Nei Blu ray kommer til Xbox 360 i Mai men, ikke som add on, den er innebygd. Men Sony syntes det var helt fint MS må jo punge ut med store summer for å få bruke Blu ray Lenke til kommentar
Mala Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du sier så mye rart, kom med kilder da for svarte. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 At de som produserer Blu-Ray filmer subsidierer kjøperen tror jeg er bare tull, og det var jo det som var kjernen her. Så hvordan tror du at de stadig kan ha "halv pris" salg på et produkt som har 1-2% markedsandel da? 1. De har ikke 1/2 pris 2. Markedsandel har ingenting med produksjonspris og gjøre. Var det klart nok? 1.Om det ikke er halv pris hva kaller du da alle BOGO salgene?? 2.Større markedsandel fører ofte til større volum. Med større volum går som regel produksjonskostnadene ned. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 HD-DVD begravelse Personlig så bryr jeg meg ikke så veldig, da jeg ikke har tenkt til å kjøpe hd-dvd med det første. Men jeg håpet kanskje littegrann på at hd-dvd ville vinne, siden det var billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg