Kealle Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hei. Jeg sitter på fiber 10/10 mbit, med mulighet for mer (<100mbit). I tillegg har jeg fast IP og mulighet for flere IPer dersom det skulle behøves. Jeg lurer nå på om det er reelt å ta sikte på å hoste selv. Jeg skal ha flere nettsider, med tilhørende domene på denne serveren. (Mellom 10-20 stk). Serveren skal kjøre Apache, PHP og MySQL. Videre vil all konfigurasjon av den skje gjennom console. Noen av sidene vil nok kreve endel SQL-forespørsler, men er ikke villig til å ha en standalone SQL server med det første. Det kan dog bli interessant på sikt. Jeg antar at antall records er rundt 1 million, fordelt på databasene. Antatte besøkende på sidene hver dag vil ligge mellom 1000 - 2000, kanskje med opptil 3000-6000 sidevisninger per dag. Hva må jeg i tilfellet tenke på? Router som kan takle litt pågang, strømvern osv? Budsjettet bør ligge innenfor rimelighetens grenser, så helst ikke post masse informasjon om "det siste nye", eller totalt overkill. Jeg er primært oppdatt av at oppsettet skal takle kravene listet ovenfor, gjerne mer, men som sagt; innenfor rimelighetens grenser. Lenke til kommentar
mickras Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Dette skal være helt uproblematisk rent kapasitetsmessig. Firmaet jeg jobber for hoster selv rundt 15 servere og trafikk i størrelsesordenen 500 ganger mer enn dine estimerte 6.000 sidevisninger/døgn, og det på en linje som er av vesentlig lavere hastighet. Spørsmålet blir jo hvor kritisk nedetid er for deg. Ikke så kult å ikke kunne dra på ferie fordi du må sitte hjemme og vokte serveren, i tilfelle den skulle krasje. Er nedetid ikke veldig kritisk, kommer du langt med en rimelig UPS i tillfelle strømbrudd. Husk å kople modem og switch/ruter til UPS'en også, ellers er du like langt om strømmen går. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 En god brannmur er et must. Enten en cisco asa til mangetusen kroner eller en linux-fwdistro som er gratis Lenke til kommentar
mickras Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 En god brannmur er et must. Enten en cisco asa til mangetusen kroner eller en linux-fwdistro som er gratis Helt enig i at brannmur er et must. JEg er langt fra noen ekspert på dette området, men vil en rimelig boks, som .feks. D-link DFL-210 eller tilsvarende være mer enn bra nok? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 En annen viktig ting du bør tenke på er om linjeleverandøren din tilater dette. Dersom du bruker en privat-linje (f.eks Lyse) i bedriftsøyemed og blir "busted" som en større ISP med større inntekter på denne linjen, vil du kunne riskiere og få en liten regning fra dem. Så lenge du ikke skal hoste større sider med et bredt publikum er det vel ikke stor sjanse for at noe skjer, men det kan være greit å være klar over. En annen ting som er veldig viktig er kontrakten du setter opp med de du hoster sidene for. Sørg for at din garanterte oppetid hvertfall ikke er høyere enn din ISP osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå