yesyes1 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Hvilken matte må du ha for å komme inn på NHH? Realfagsmatte eller samfunnsfagsmatte? Rådgiver sa at jeg bare trengte samfunnsfagsmatte, men har hørt rykter om at det blir enklere videre viss jeg har R-matte. Viss dette er tilfelle, og jeg kan risikere å slite stort med matematikken på NHH, fordi jeg har samfunnsfagsmatte så er det kanskje best å velge R? Men samtidig så gjelder jo balansegangen mellom karakterene i R og S-matte også.... Lenke til kommentar
turbz Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Før i tiden krevde det iallfall 2MX (høyeste matte i 1. og 2. klasse) for å komme inn på siv. øk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Velg R-matte. Siv. øk. er et veldig, veldig tungt studium, så du har bare godt av å velge den tyngste matten. Dessuten får du flere poeng av R-matte. Formelt selt trenger du enten 1R eller 2S. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg vil på det sterkeste anbefale R-matte. Dette gjør at du møter minst mulig nytt stoff på matematikkurset på NHH. Sett deg godt inn i sakene allerede nå og spar deg for dårlige karakterer og mye ekstraarbeid når det virkelig gjelder. Du har bruk for matematikken både under og etter studiet. Studenter som mesterer matematisk modellering, statistikk og kvantitativ analyse er mer attraktive til de beste jobbene. Jeg vil ikke si at siv.øk. er veldig, veldig tungt, men etter det jeg har hørt så oppfattes det av de fleste som godt over middels tungt, særlig fordi det er bredt slik at en realfagsekspert (tallknuser) som typisk hadde klart seg godt på tyngre realfagsstudier kanskje vil synes at lese- og strategifagene (+juss, historie etc) er litt tunge, mens en som er flink i disse fagene vil synes de kvantitative fagene er tunge. Hvor tungt det faktisk er avhenger av hvor flink du er - akkurat som at lærerutdanning eller sykepleier kan oppfattes som tungt på grunn av nivået på de som tas opp der. Lenke til kommentar
yesyes1 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg vil på det sterkeste anbefale R-matte. Dette gjør at du møter minst mulig nytt stoff på matematikkurset på NHH. Sett deg godt inn i sakene allerede nå og spar deg for dårlige karakterer og mye ekstraarbeid når det virkelig gjelder. Du har bruk for matematikken både under og etter studiet. Studenter som mesterer matematisk modellering, statistikk og kvantitativ analyse er mer attraktive til de beste jobbene. Jeg vil ikke si at siv.øk. er veldig, veldig tungt, men etter det jeg har hørt så oppfattes det av de fleste som godt over middels tungt, særlig fordi det er bredt slik at en realfagsekspert (tallknuser) som typisk hadde klart seg godt på tyngre realfagsstudier kanskje vil synes at lese- og strategifagene (+juss, historie etc) er litt tunge, mens en som er flink i disse fagene vil synes de kvantitative fagene er tunge. Hvor tungt det faktisk er avhenger av hvor flink du er - akkurat som at lærerutdanning eller sykepleier kan oppfattes som tungt på grunn av nivået på de som tas opp der. Ja, jeg forstår. Takk for svar! Men er litt redd for at jeg ikke kommer inn viss jeg velger R-matte. Hvis jeg velger samfunnsfagsmatte så får jeg i alle fall en 5'er i faget, men med R-matte så kan jeg risikere å få 4... Dette kan jo igjen være det lille utslaget som gjør at jeg ikke kommer inn. R-matte gir vel bare et halvt poeng mer enn S-matte etter det jeg forstår? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 yesyes1: Hva med å jobbe? Du klarer fint 6 i matte om du regner oppgaver 20-30min per dag (i ukedagene), selv om du ikke har "anlegg" for matte. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hvis du får et halvt poeng ekstra, så lønner det seg mest sansynlig å ta R-matten selv om du får 4. Kan ikke si det 100 % sikkert, for det kommer litt an på hvordan resten av karakterene dine ser ut, og hvor mange karakterer du får.. Endret 20. februar 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
yesyes1 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Hvis du får et halvt poeng ekstra, så lønner det seg mest sansynlig å ta R-matten selv om du får 4. Kan ikke si det 100 % sikkert, for det kommer litt an på hvordan resten av karakterene dine ser ut, og hvor mange karakterer du får.. Har etter første år på allmenn, et snitt på 5,2,, og klarte akkurat en femmer i T-matte. Det bør kanskje også nevnest at jeg ikke har jobbet særlig mye med matten iår, og er usikker på om jeg vil klare å motivere meg til å jobbe med så mye abstrakt som R-matten går ut på. Er vel kanskje en person som er mer smart enn skoleflink vil jeg si. Tar mye lettere sammenhenger enn detaljer.. Vi har 10 karakterer etter første klasse, men er usikker på hvor mange som vil stå på vitnemålet etter 3 år. Føler at det ikke bare er karakteren som gjør utslaget,men også det at jeg må jobbe mye mer med faget som kanskje vil føre til at jeg jobber mindre med andre fag (Næringsøk, samfunnøk, og engelsk).. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du kommer ikke inn på NHH med de fagene og det snittet uansett, må vite. Lenke til kommentar
yesyes1 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Du kommer ikke inn på NHH med de fagene og det snittet uansett, må vite. Hæ? Har hørt at jeg har svært gode sjanser for å komme inn direkte fra videregående, med de fagene jeg har valgt? Og hvis vi ser på snittet for å komme inn i 2006, og vi vet at de kunne få 10 fordypningspoeng som vi nå ikke får.. (Vi kan riktignok få 4 realfagspoeng, får ett poeng med S-matte, 1 og et halvt med R) ?? Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Du kommer ikke inn på NHH med de fagene og det snittet uansett, må vite. Rubbish. En med snitt på 5,2 hadde kommet inn i år, forutsatt at han/hun typisk har tre realfag og fullt opp med fordypningspoeng. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 smeboe: Ja, men ikke uten tre realfag. Lenke til kommentar
yesyes1 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 smeboe: Ja, men ikke uten tre realfag. Hmm,, men jeg forstår ikke logikken. Kravet for å komme inn i fjor var 57,5 og vi vet at de kunne få 6 poeng mer enn det som vi får?? Og jeg vil få enten ett realfagspoeng eller 1 og et halvt,såå`?? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Det er bare fordypningspoengene som forsvinner (maks 4). Derfor blir kravet 57,5 - 4 = 53,5. Hvis du får 5,2 i snitt, må du derfor ha minst 1,5 ekstrapoeng. Men husk at opptakskravet forandrer seg. De siste årene har det økt hvis jeg ikke husker feil. Så du får satse på at det ikke øker mer... Endret 21. februar 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 For å si det sånn, jeg ville jobbet for å få mer enn 5,2 i snitt. Hvis du har den innstillingen der (jeg klarer ikke å få mer enn ...) så fortjener du ikke engang å komme inn. Det er bare å gjøre lekser, så kommer karakterene av seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå