Gå til innhold

Hva er rettferdighet?

Gjest Slettet+981287349

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981287349

Er det et politisk begrep?

Hvordan gjennomfører vi i så fall en rettferdig fordeling?

Er rettferdighet en personlig sak, som bestemmes av ditt personlige sjeleliv, eller en del av et kristent normsett?

Hva er Urettferdighet ?

og Hvorfor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg forsøkt å definere rettferdighet, ville jeg fremhevet den fordeling av ressurser som tilfredsstiller alle parter, og generelt sett en ordning som er optimal for alle agenter, likegyldig av egen eller andre interesser, i et system.

Eksempler kan være Nash-likevekter (i ikke-kooperative omstendigheter) og unisone bestemmelser, noe jeg vil si alle er rettferdige. Hvorvidt dette må være egalitært får være opp til en selv å avgjøre.

Lenke til kommentar

Rettferdighet er ganske interessant, egentlig. Det finnes ingen objektive kriterier for hva som er rettferdig; det er en ren subjektiv greie. For A kan skattepolitikk av type x være rettferdig, mens den samme politikken for B kan fremstå som urettferdig. Man har ikke noen autoritet som kan bestemme at As eller Bs rettferdighetsfølelse "tar feil."

Derfor er det spesielt når Ap. agiterer for en "rettferdig fordeling." Så lurt, da; ingen er jo imot rettferdighet. Men det skal selvsagt godt gjøres å lage en fordelingspolitikk som alle synes er rettferdig. Ap burde heller kjempet for "en fordeling som vi synes er rettferdig," men da mister vel stemmekveget interessen..

Uansett, det er ting som tyder på at vi har en viss medfødt, biologisk fundert rettferdighetssans. Det er egentlig ikke noe rart i det, siden det er evolusjonært gunstig at individene opptrer på en måte som tjener flokkens og artens interesser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...