Gå til innhold

Fortjener religion et eget fag?

Traadstarter

Anbefalte innlegg

Jeg mener at det er nyttig å vite litt om hva de som styrer verden i dag tror på, men synes ikke religion fortjener et eget fag. Det kunne vært en del av samfunnsfag, så får vi samtidig slått to fluer i én smekk ved at man skjønner mer at det som foregår i verdenssamfunnet.

Hva mener dere? Er religionsfaget bortkastet tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion trenger et eget fag ja, men ikke så mange timer og i den formen KRL var da jeg gikk på skolen. Å lage A2 plansjer om de forskjellige festivalene i hinduismen er bare bortkastet tid.

En mer teoretisk og sammenlignende struktur på faget med mer fokus på forklaring enn bare oppramsing tror jeg at mange hadde fått mye mer ut av.

Lenke til kommentar
Religion trenger definitivt et eget fag, det er rett og slett for mye informasjon til å presses på et ffag som allerede har nok å ta av

Hvorfor er det nyttig informasjon? Lære om tusenvis av forskjellige guder i hinduismen osv. Kan man ikke erstatte det med et filosofi- og logikkfag, og bruke religionene som eksempler på hvordan man tenkte før man hadde vitenskapen?

Jeg mener filosofi er mye sunnere enn religion.

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Hvorfor er det nyttig informasjon? Lære om tusenvis av forskjellige guder i hinduismen osv. Kan man ikke erstatte det med et filosofi- og logikkfag, og bruke religionene som eksempler på hvordan man tenkte før man hadde vitenskapen?

"Vi" tenker da slik fremdeles

Lenke til kommentar
Lærer vi bare å filosofere og glemmer å vite om andre religioner slik at vi kan forstå og respektere hverandre går alt bare pladask...

du kommer ingen vei ved å bare filosofere :p

Jeg har aldri lært å forstå en eneste religion. Man lærer kanskje å respektere religioner i religionsfaget, men det er faktisk alt annet enn positivt.

Man kommer ingen vei ved bare å filosofere. Religion tar deg derimot en vei: nedover. Så hva er poenget? Få religion ut av skolen og lær ungene fornuft!

Lenke til kommentar

Verden er nå en gang slik at veldig mange mennesker har en religion. Det blir for dumt å ignorere dette, og dermed ikke forklare ungene hva som blir trodd på. Religion er viktig for å forstå eget og andres samfunn.

Det som er viktig er at religionene blir forklart mest mulig objektivt og nøytralt. Ikke noe er verre enn forkynnende religionslærere.

Lenke til kommentar
Religion trenger definitivt et eget fag, det er rett og slett for mye informasjon til å presses på et ffag som allerede har nok å ta av

du trenger å lære om andres tro og meninger, hvis ikke fucker du det til når du drar til andre land og ikke vet når du skal gi deg under en diskusjon

Lenke til kommentar
Jeg mener at det er nyttig å vite litt om hva de som styrer verden i dag tror på, men synes ikke religion fortjener et eget fag. Det kunne vært en del av samfunnsfag, så får vi samtidig slått to fluer i én smekk ved at man skjønner mer at det som foregår i verdenssamfunnet.

Hva mener dere? Er religionsfaget bortkastet tid?

Religion er noe som er utrolig viktig for milliarder og mennesker, og som i stor grad påvirker politikk og samfunnsliv. Vi trenger definitivt et eget fag i religion, da det er viktig å ha eksplisitt kunnskap om ulike religioner. Det hjelper en til å forstå sammenhenger, og det er nødvendig i en globalisert verden. Faget er for omfattende til å være del av samfunnsfag, og har en faglig egenart som tilsier at det bør være et eget fag.

Lenke til kommentar
Det er lettere å argumentere mot noe hvis du har kunnskap om det.

Man lærer jo ikke argumenter mot kristendommen i religionstimene, da. Leser man derimot Bibelen selv, får man greie på de verste bibelversene. Jeg hadde religion på skolen i 10 år, men det er først etterpå jeg har lært at gud i gamle testamente er en skikkelig slemming.

Lenke til kommentar
Man lærer jo ikke argumenter mot kristendommen i religionstimene, da. Leser man derimot Bibelen selv, får man greie på de verste bibelversene. Jeg hadde religion på skolen i 10 år, men det er først etterpå jeg har lært at gud i gamle testamente er en skikkelig slemming.
Påstar ikke at man lærer argumenter mot kristendom i religionsfaget, men man lærer hva religionene går ut på og om historie om dem, og har mer å bære på i en eventuell diskusjon.

Hvilken opplæring du fikk i dette faget har egentlig veldig lite å si for hvordan faget er, selv om jeg er enig i at man burde inkludere mer stoff som ser kritisk på religionene, for å lære å se ting fra begge sider.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

De som vil lære om religion kan gjøre det på fritida. Jeg synes man lærer altfor mye TOLERANSE i det faget. Det er alt det går ut på. Pugge guder og lære toleranse. Aldri le. Aldri håne. Aldri riste på hodet. Aldri lære at det de tror på faktisk ER feil, uavhengig av om man har realfag ved siden av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...