amund Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Min Peugeot 307 2003-modellen nektet å starte etter å ha stått parkert en helg på hytta i 5-10 minusgrader. Forsøkte hjelpestart med startkabler fra annen bil og sjokkstarter fra fulladet hjelpestarter, men løsningen ble til slutt å starte bilen på trill. Jeg har en teori om at batteriet var bunnfrosset, og tenkte derfor at løsningen var å kjøpe nytt batteri. Nå har bilen stått i 14 dager i noe varmere klima (-5 til +5 grader), og det er ikke antydning til problemer med batteriet. Spenningen ble målt til 12,4 volt når bilen stod et par dager, og 14,5 volt ved tomgangskjøring. Kan jeg stole på batteriet, eller bør jeg kjøpe nytt? Noen idé om hvorfor hjelpestarter ikke virket? Endret 18. februar 2008 av amund Lenke til kommentar
Camron Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvorfor ikke være på den sikre siden og bytte? Det koster ikke mer enn rundt 500 kr for et nytt batteri. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Og batteri til bil er en del man må påregne å bytte etter noen år uansett. Levetiden påvirkes av temperatursvigninger, kjøremønster, ladespenning osv Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 For å være på den sikre siden så hadde jeg skiftet batteriet. Holdbarheten på et batteri på en bil idag varierer fra 3 til 7 år, alt etter hvordan bruken av bilen har vært selvfølgelig. Lenke til kommentar
amund Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Torshov bilrekvisita har nytt batteri for en drøy tusenlapp. Ser ut til at jeg bør gå for løsningen å bytte batteriet, men det hadde vært så mye enklere å ta en avgjørelse om batteriet hadde vært defekt i ettertid også :-) Lenke til kommentar
Camron Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det kan jo hende du ikke har igjen noe eller nok væske i batteriet, og rett og slett må bytte. Ikke at jeg har så veldig mye peiling på det, men det kan være en idé. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Kjøp et nytt batteri bare, så kan du ha det gamle i reserve, om det funker greit. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 5 År, så er det der bare et tegn til at det er på tide å kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Etter 5 år begynner et bilbatteri å bli litt slitent ja. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Etter 5 år begynner et bilbatteri å bli litt slitent ja. Det kommer annpå veldig mye da... Blant annet temperatur, lading, hvor ofte det blir brukt etc... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det vanlig at batterier fryser hvis de står et par dager i 5-10 minusgrader? Jeg ser at svovelsyre har et frysepunkt på +10°C, men den har vel et vesentlig lavere frysepunkt når den er løst i vann. Har vann-svovelsyre-blandingen egentlig lavt nok frysepunkt når de er blandet riktig (35/65%), slik at det egentlig ikke skal fryse ved 5-10 minus? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Dette fant jeg etter litt googling: Et utladet batteri fryser allerede ved -10°C, et fulladet først ved -70°C. Der har man svaret på: Er det vanlig at batterier fryser hvis de står et par dager i 5-10 minusgrader? Jeg ser at svovelsyre har et frysepunkt på +10°C, men den har vel et vesentlig lavere frysepunkt når den er løst i vann. Har vann-svovelsyre-blandingen egentlig lavt nok frysepunkt når de er blandet riktig (35/65%), slik at det egentlig ikke skal fryse ved 5-10 minus? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå