Gissan Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hei, og velkommen til min AprilFest. Mine utfordringer: - Kun bruke 300mm f/4L IS USM og 1D Mark II i løpet av hele min periode. Det innebærer at jeg ikke kan bruke et annet kamera, og aldri fjerne objektivet fra Mark'en. - Presentere minimum ett fugle- eller dyrebilde hver dag i løpet av hele min periode. (med forbehold om varierende kvalitet) - Maksimalt 2 bilder av samme art i løpet av hver uke. - Ingen beskjæring eller oppretting av skjev horisont. Deltakernivå: Entusiast. Utstyr: 1D Mark II, 300mm f/4L IS USM. Av egen interesse begynner jeg i morgen, 19. februar, og prøver ved beste evne å gjennomføre utfordringene hver dag kontinuerlig fram til 30. april. På dager jeg er vekkreist blir bildene for de aktuelle dagene lastet opp så snart jeg er "på nett" igjen. Endret 22. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Og jeg begynner som lovet allerede i dag... 19. februar: Art: Kråke. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/800, f/4 og ISO 800. Håndholdt med IS. Justert kontraster og skarphet, og redusert for web. Endret 22. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Stilig bilde. Kunne kanskje latt kråka være litt mindre midtstilt. Tom Endret 19. februar 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Du bør kanksje ha en egen tråd for bildene frem til april - så blir blir det mindre forvirring. Det er jo bare å døpe denne tråden om til Aprilfest oppvarming. Stilig bilde forøvrig. Kunne kanskje latt kråka være litt mindre midtstilt. Det går greit. Én av utfordringene mine er å unngå beskjæring, og jeg merket fort at det kan bli et lite problem mtp. midtstilling. Det er ikke alltid i fuglefotografiets verden at man har tid til å tenke på komposisjon, og dette var det eneste bildet hvor hele fuglen var innenfor rammene når jeg knipset i 8.5 bps. Endret 19. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Var ganske stilig, men syns det så utrolig falskt ut uten noe bakgrunn og bare en svart fugl på en svart ledning. Men eller greit gjennom ført Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 I dag står det Kanadagjess på menyen... 20. februar: Art: Kanadagås Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/2000, f/4 og ISO 800. Håndholdt med IS. Kun oppskarpet og nedskalert for web. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) 21. Februar: Art: Havelle, hann og hunn. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/2000, f/4 og ISO 400. Håndholdt med IS. Kun justert kontraster og nedskalert for web. Endret 21. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Glemte å legge inn bildet fra i går, så her kommer det: 22. Februar: Art: Siland, hann og hunn. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/800, f/5.6 og ISO 800. Håndholdt med IS. Enkel bilderedigering. 23. Februar: Art: Spettmeis. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/60, f/4 og ISO 1600. Håndholdt med IS. Personlig synes jeg IS har stor effekt, og uten den ville neppe dette bilde blitt like skarpt som det er. Minimal enkel redigering (støyfjerning, oppskarping og justering av levels) og ikke beskjæring (i likhet med de øvrige bildene i denne tråden). EDIT: Innleggene ble slått sammen, så det skaper litt rot, menmen.. Endret 23. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Art: Spettmeis. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/60, f/4 og ISO 1600. Håndholdt med IS. Personlig synes jeg IS har stor effekt, og uten den ville neppe dette bilde blitt like skarpt som det er. Minimal enkel redigering (støyfjerning, oppskarping og justering av levels) og ikke beskjæring (i likhet med de øvrige bildene i denne tråden). EDIT: Innleggene ble slått sammen, så det skaper litt rot, menmen.. Selv om bildet ble litt rotete, så likte jeg det. Det er noe med regndråpene og at det som bør være skarpt er det. Det ser ut som om vi kommer til å lære mye om fugl i våres Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Hehe, takk for kommentar Tom. Kanskje ikke mitt beste bilde, men man lærer jo av sine feil. Her har jeg lært av gårsdagen og brukt et annet fokuspunkt enn det midtre, siden jeg ikke kan beskjære. Mer innholdsrik portefølje får jeg ihvertfall av denne utfordringen, og jeg kan tenke meg at jeg har en god del flere sjeldne arter etter mer enn 2 måneder med denne konkurransen - spesielt når jeg ikke kan fotografere mer enn 2 like arter hver uke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Høres ut som om det kan bli litt svett utover da. Men det er jo det som er poengen med disse utfordringene, å lære seg å ta bedre bilder. Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Men det er jo det som er poengen med disse utfordringene, å lære seg å ta bedre bilder. Ja, nettopp. Samtidig som jeg får større og bedre innsikt i hvordan fuglefoto skal utføres, lærer jeg mer om de aktuelle artene og utvider porteføljen min betydelig. Flere bilder av sjeldne arter, og bedre bilder av "hverdagsfugler" er å regne med når jeg skal fotografere fugl hver dag i over 70 dager. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 20 februar Likte dette bilde veldig godt! Jeg liker det veldig godt når man kommer i høyde med det man tar bilde av. Slik som her så kommer du i høyde med fuglene og da får du på en måte se hvordan verden ser ut fra øynene demmes. 23 februar Syns det var en koselig stemning i bilde og likte at fuglen var våt og de regndråpene som kom i fokus. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) 24. Februar: Art: Blåmeis. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/30, f/4 og ISO 1600. Høy ISO grunnet dårlige lysforhold. Håndholdt med IS. Moderat støyfjerning, oppskarping og ellers normal (enkel) redigering. Endret 24. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Bra bilde Gissan! Det likte jeg. Fine farver og god skarphet! Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Takk for kommentar Jan Henrik. Fint at du likte bildet. Skarpheten er vel kanskje ikke å hoppe i taket over, men jeg synes den ble greit brukbar - til tross for lang lukkertid (1/30sek). Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) 25. Februar: Art: Fossekall. Utstyr: 1D Mark II og 300mm f/4L IS Informasjon: 1/125, f/4 og ISO 3200! Håndholdt med IS. Ikke noe problem med lukkertid denne gangen, men jeg måtte opp på ISO, og derav en del støyfjerning. EDIT: Glemte bildet.. Endret 25. februar 2008 av Gissan Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Takk for kommentar Jan Henrik. Fint at du likte bildet.Skarpheten er vel kanskje ikke å hoppe i taket over, men jeg synes den ble greit brukbar - til tross for lang lukkertid (1/30sek). Til å vere tatt med 1/30s, er skarpheten veldig imponerende! 25. februar: Liker komposisjonen. Fantastisk kvalitet på ISO 3200. Skulle tro at bildet skulle miste mye detaljer når du fjerner så mye støy, men der tok jeg feil. Fargene er veldig fine og naturlige. Jan Henrik Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Fantastisk kvalitet på ISO 3200. Skulle tro at bildet skulle miste mye detaljer når du fjerner så mye støy, men der tok jeg feil. Kvaliteten kan diskuteres, men fantastisk er den vel ikke, ikke i mine øyne ihvertfall. Lærer man seg å fjerne støy på en effektiv og behersket måte, kan man fjerne riktig så mye støy uten å la det gå ut over detaljene i bildet. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Men nå skal jeg ut på fototur og forhåpentligvis ta et enda bedre fossekall-bilde enn gårsdagens.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå