Gå til innhold

noen som vet om det kommer en erstater til 5D i nermeste tid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er det vel ingen utenom Canons egne folk som vet noe om, og de vil vel ikke verken benekte eller bekrefte noe på nåværende tidspunkt.

Les gjerne mer om dette her:

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...8009&kat=18

foto.no har også hatt et slags nettmøte med representanter for Canon (og også Nikon) med innsendte spørsmål fra brukerne. Svarene var ventet i går :cool: . Er garantert spørsmål om oppgraderinger der. Om de svarer vettugt på det, er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
foto.no har også hatt et slags nettmøte med representanter for Canon (og også Nikon) med innsendte spørsmål fra brukerne. Svarene var ventet i går :cool: . Er garantert spørsmål om oppgraderinger der. Om de svarer vettugt på det, er jo en helt annen sak.

Var det ikke nettopp foto.no som skrev en liten teaser eller noe til dette intervjuet hvor de fortalte at canon representanten hadde sagt det kom en oppfølger til 5D i år.

Fant dessverre ikke link til artikkelen nå...

Lenke til kommentar

EOS 400D er IKKE erstattet med 450D.

450D kommer til å kjøre som en mellomklasse mellom 400D og 40D.

Ryktene går jo om en 5D mark II, men siden Canon allerede har hatt sitt vår slipp, regner jeg ikke med det skjer noe før tidligst begynnelsen av høsten.

5D er jo uansett et så godt kamera at det er vanskelig å oppgradere for mye uten at det kommer for nær 1D Mark III. Om en 5D Mark II bare skulle ha oppgradering til LiveView, kjøper jeg gjerne den gamle..

Lenke til kommentar
5D er jo uansett et så godt kamera at det er vanskelig å oppgradere for mye uten at det kommer for nær 1D Mark III.
De er likevel så forskjellige at jeg tror ikke det er noe problem. Du velger 1D hvis du trenger hastigheten eller robustheten, og gjør du ikke det vil en 5D (Mk II) være et bedre valg. Ja, de vil være nært i pris, men ikke i funksjon.
Lenke til kommentar

tror jeg ikke de kommer til å gjøre.

politikken til Canon, som men de fleste andre, er å treffe flere forskjellige prisklasser. Om de skulle lage en 5D mk2 som skulle konkurrere med 300D, k20D, osv, ville 40D falle bort. På grunn av fullformatet er dette et kamera i en klasse over disse, og det ville være meningsløst å presse sine egne modeller ut av markedet.

Endret av emero
Lenke til kommentar

Det kommer nok ingen erstatter så lenge det ikke er noen konkurranse på fullformat-fronten innen den prisklassen. Det har også vært snakk om at det ikke kommer noen ny 5D, men to helt nye modeller isteden. Jeg vet ikke helt hva jeg stoler på, men den sikreste gjettingen er bare å se på markedet. Ingen konkurranse.

Lenke til kommentar
Det kommer nok ingen erstatter så lenge det ikke er noen konkurranse på fullformat-fronten innen den prisklassen. Det har også vært snakk om at det ikke kommer noen ny 5D, men to helt nye modeller isteden. Jeg vet ikke helt hva jeg stoler på, men den sikreste gjettingen er bare å se på markedet. Ingen konkurranse.
Spørsmålet er jo om Canon vil vente til konkurrentene har kommet med sine kameraer, eller om de vil være først ute. De fikk vel ikke akkurat noen knall-lansering i høst, da Nikon bare dager etter lanseringen av 1Ds Mk III og 16-35 f/2.8L Mk II kom med utstyr som fikk mye mer oppmerksomhet. Jeg tror Canon muligens hadde noe klart allerede nå, men når konkurrentene ikke lanserte konkurrerende modeller før/rundt PMA, utsatte de lanseringen...

Jeg tror 5D-erstatteren kommer kort tid etter første konkurrenten. Dersom det blir to modeller, tror jeg den ene blir veldig lik dagens 5D, mens den andre blir en "3D", en variant nokså lik 1Ds Mk II rent spesifikasjonsmessig, bare uten integrert vertikalgrep.

Lanserer de 5D Mk II og 3D til høsten, kan de februar neste år lansere 50D, høsten neste år 500D og de står med følgende modellrekke: 500D, 50D, 5D, 3D, 1D og 1Ds. Kanskje de kommer med en billigmodell, 5000D også og modellrekken er veldig nært den de hadde i "gamle dager" med EOS for film...

Lenke til kommentar

Siden dette er tråden for synsing og troing, prøver jeg meg også. Da Nikons D300 kom ble Canons 40D satt ned til nivå nesten med D80. Personlig tror jeg at det er disse to som kommer til å være Canicons modell over innstegsmodellen. Canon har ikke noe kamera til rundt 15000 akkurat nå.

Skulle jeg leke strategisk sjef for Canon, hadde jeg som det blir antydet lenger opp i tråden, lansert en lett oppgradering av 5D, og satt ned prisen til rundt 15000. (Omtrent slik det ble gjort da EOS 30D kom) Til og med satt på intern blits, slik at det var veldig tydelig hvor den skulle plassers. Da hadde 40D vært en veldig god konkurrent til D80 og EOS 5D mkII hadde virkelig gitt D300 noe å tygge på.

Som nyutnevnt strategisk lekesjef hadde jeg da satt meg godt tilbake i stolen og ventet på Nikons neste utspill. (Og følt at krisen etter vi så speksene til D300 var over)

Uansett,- Canon har omtrent nitti prosent av objektivene sine på fullframe og vist liten interesse for crop formatet. Ettersom sensorer og prosessorer blir billigere, ser vi nok snart et relatvit billig ff kamera også.

Endret av andersj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...