Gummistrikk Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) I dag kom det noen fine farger og skyer på himmelen da solen begynte å gå ned (men det var fremdeles lyst nok til at man kunne se landskapet). Jeg prøvde å ta et bilde slik at jeg fikk med både fargene og skyene på himmelen og fargene på landskapet, men det eneste som skjedde var at 1. Fargene og formene på himmelen ble fine, men landskapet ble svart/for mørkt, eller 2. landskapet ble fint, men fargene og formene på himmelen ble så lyse at man ikke så dem. Hvordan bør blender, lukkertid, ISO og slikt være for å kunne få med både himmel og landskap? Endret 18. februar 2008 av Gummistrikk Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hei, det finnes ingen 'fullgod' løsning på dette. Men her har du 3 muligheter: 1) Du måler lyset på himmelen, og på landskapet og bruker manuell mode til å sette eksponeringen til en 'mellomting'. Dette er en kompromissløsning som kan virke dersom det ikke er alt for stor forskjell i lysstyrkene. 2) Man kan lage HDR-bilde ved og sette sammen flere eksponeringer til ett bilde. Da tar du 3-5 (eller flere) bilder der du eksponerer forskjellig (Bracketing er fint til dette) for å så sette sammen disse bildene på PC-en til ett bilde. 3. Du kan kjøpe deg et ND-Grad filter og bruke dette for å dempe lyset fra himmelen slik at du kan få noenlunde lik eksponering på himmel og landskap. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Gummistrikk Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Hei, det finnes ingen 'fullgod' løsning på dette. Men her har du 3 muligheter: 1) Du måler lyset på himmelen, og på landskapet og bruker manuell mode til å sette eksponeringen til en 'mellomting'. Dette er en kompromissløsning som kan virke dersom det ikke er alt for stor forskjell i lysstyrkene. 2) Man kan lage HDR-bilde ved og sette sammen flere eksponeringer til ett bilde. Da tar du 3-5 (eller flere) bilder der du eksponerer forskjellig (Bracketing er fint til dette) for å så sette sammen disse bildene på PC-en til ett bilde. 3. Du kan kjøpe deg et ND-Grad filter og bruke dette for å dempe lyset fra himmelen slik at du kan få noenlunde lik eksponering på himmel og landskap. Mvh, Beej80 Takk for svar. Jeg er ganske nybegynner på dette her, så jeg forstår ikke så mye av disse tekniske greiene enda. 1.Hvordan måler man lyset, og hvordan vet jeg hvilken eksponering som passer til hvilken lysstyrke? 2.Hva er bracketing? 3.Hva er ND-Grad filter? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Hei, hvilket kamera har du ? Litt greit å vite i forhold til hva jeg sier fremover. Men i all hovedsak: På mitt kamera så har jeg 2 steder der jeg kan 'måle'(se) hvor sterkt lyset er(I søkeren og på den lille skjermen oppe på kameraet dersom du har en slik skjerm der). Setter du kameraet i M-modus har jeg en skala |..|..|..|..| der det er en 'stolpe' som viser hvor sterk lyset er. (Du kan også bare se f.eks i A (Aperture priority) modus hvilke innstillinger kameraet velger mot himmel, og mot landskap og regne antall stopp i forskjell). Men du bør nok vurdere å lese fotokompendiet som det er linket til på toppen i dette forumet for å benytte deg av denne metoden, for det krever en viss forståelse for hvordan lukkertid/blender/ISO henger sammen. 2. Bracketing er en funksjon på kameraet som gjør at det (automatisk) stiller det slik at man tar gjerne 3 bilder (må trykke 3 ganger, men innstillingene er forskjellig hver gang) med forskjellige eksponeringer. F.eks: Lyset tilsier at du skal ha f/11, lukkertid 1/125 og ISO 100. 3 bilder i bracketing blir da (i A modus)(med 1 EV-steg/stopp i forskjell her) : f/11, lukkertid 1/125, ISO 100 f/11, lukkertid 1/60, ISO 100 f/11, lukkertid 1/250, ISO 100 Du har da tatt 3 bilder, det første er 'korrekt', på det andre vil de mørke partiene bli lysere og de lyseste antagelig ALT for lyse, på det siste vil de lyseste partiene bli mørkere og de mørkeste antagelig tilnærmet svart. (prøv litt på dette mot en vase med noen skygger og slikt, så vil du se hva jeg mener). 3. ND-Grad filter er et "Neutral density gradient filter". Neutral density filter er filter som fungerer på en måte som solbriller, demper lyser. Gradient betyr at dette 'filteret (det mørke) går gradvis fra mørkt til lyst. Dermed slipper det gjennom det svakere lyset fra landskapet, og demper ned det skarpere lyset fra himmelen, slik at eksponeringen forhåpentligvis blir rett. Mvh, Beej80 EDIT: Endret modus fra Av til A for å gjenspeile D50. Endret 18. februar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Dette er en klassisk problemstilling, og noe som er diskutert et utall ganger før, sånn sett røper du at du ikke har fulgt forumets etikette og gjort et kjapt søk? Uansett- Beej80 gir deg noen konkrete forslag til hvordan du kan "løse" problemstillingen. Jeg tenkte jeg skulle følge opp med et konkret eksempel fra et motiv jeg prøvde fange i går kveld: Her prøvde jeg altså å få tatt et bilde av dette treet motsolnedgangeni bakgrunnen. Det var alt begynt å bli ganske mørkt, så mye av horisonten ble så godt som sort da jeg prøvde å la kamera bestemme eksponeringen. En kort beskrivelse av hvilken løsning jeg valgte: -Kamera ble montert på et STØDIG stativ -Jeg låste fokus ved å skru av autofokus etter å ha plassert elementene slik jeg ønsket. -Først eksponerte jeg himmelen riktig ved å bruke manuellprogrammet (eksponeringskompensasjon strakk ikke til) -Videre eksponerte jeg horisonten riktig (slik at man fikk en anelse detaljer og ikke helt sort silhuett) -Til slutt løp jeg bort til treet og plasserte blitsen slik at den skulle belyse trestammen mot bunn. Slik forsvant ikke denne delen av treet i den mørke horisonten- Blitsen var her skrudd noe ned i styrke og zoomet til videste spredning. -Vel hjemme har jeg lagt alle disse tre bildene over hverandre i hvert sitt lag i bilderedigeringsprogrammet. Ved hjelp av lagmasker og ulike "adjustmentlayers" kan jeg maskere ut deler av bildene slik at jeg sitter igjen med elementene som jeg mener er "riktig" eksponert. -Til slutt slår jeg sammen alle lagene, gjør noen fargejusteringer /oppskarpninger om nødvendig. P.S. I de fleste tilfeller velger man selvsagt å retusjere bort kunstige lyskilder, men her lot jeg den være gitt Endret 18. februar 2008 av Schnoodleboy Lenke til kommentar
Gummistrikk Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Takk for gode forklaringer Beej80 og Schnoodleboy. (Jeg har forresten et Nikon D50. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå