Gå til innhold

Enkelt XP-nettverk fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt den vanlige veivisern for XP for å koble opp et nettverk mellom to pcer. Utrolig nok går det ikke.

Den andre pcen vises ikke i Mine nettverkssteder. Er det noen service som må kjøre for at det skal gå? Eller er det noe feil med nettverksinnstillingene?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om nødvendige services ikke kjører, så vil du nok få beskjed.

Start med å kontrollere at tilkobling på begge maskiner er ok.(Altså tilkoblet).

Skru av (midlertidig) XP sin firewall samt eventuellt Symantec osv.

Sjekk så ip adresser m/subnets, arbeidsgruppe/domene og slå på fil & skriverdeling.

Lenke til kommentar
Går bra når ruter benyttes alene. Men ikke med en pc koblet til selve modemet og den andre til den trådløse. Sånn er det med for mange bokser..................................
Nå har jeg ikke oversikten over hvordan maskinene er koblet opp. Noe sier meg at du har gjort sånn at det er to dhcp-servere på nettverket, nettverksbroa di pluss nettleverandøren. Og da blir det nok krøll.
Lenke til kommentar
Går bra når ruter benyttes alene. Men ikke med en pc koblet til selve modemet og den andre til den trådløse. Sånn er det med for mange bokser..................................
Nå har jeg ikke oversikten over hvordan maskinene er koblet opp. Noe sier meg at du har gjort sånn at det er to dhcp-servere på nettverket, nettverksbroa di pluss nettleverandøren. Og da blir det nok krøll.

Valgte å disable dhcp på den trådløse ruteren, men da falt alle tilkoblede pcer ut.

Den første ruteren når ikke frem til disse virker det som.

Lenke til kommentar
Du må koble de sammen LAN-LAN (switch-switch). Ikke bruk WAN på trådløsrouteren.

Jeg skrev dette tidligere i tråden hvis du hadde lest det som stod :)

Joda, så på det. Men jeg vet ikke hvor disse LANene og WANene befinner seg hen. Det blir litt abstrakt.

4 pcer koblet sammen med kabel utgjør et LAN.

Men ut mot ISP er det WAN man kobler seg til.....?

Hvordan unngår jeg å bruke WAN på den trådløse?

Subnett.................? :(

Likevel så fungerer det nå med alle pcene koblet til den trådløse. Til og med porten gikk og åpne nå og alle pcene deler skriver og filer.

Takk for innspillet, tror jeg skal lese meg litt mer opp på dette.

Lenke til kommentar

Når du kobler til den trådløse til LAN istedet for WAN så slipper du å splitte opp i to nett. LAN + trådløst aksesspunkt vil da få ipadresser fra den første routeren (hvis du slår av DHCP på trådløsrouter). Det eneste som man bør legge til er å sette en fast ipadresse på trådløsrouteren. Denne må selvsagt være unik og man bruker gjerne 10.0.0.1 på router nr1 og en høyere 10.0.0.xx på trådløsrouteren. Da får man tilgang til begge i ettertid som er nyttig hvis man skal endre noe på trådløsnettet.

Lenke til kommentar
Når du kobler til den trådløse til LAN istedet for WAN så slipper du å splitte opp i to nett. LAN + trådløst aksesspunkt vil da få ipadresser fra den første routeren (hvis du slår av DHCP på trådløsrouter). Det eneste som man bør legge til er å sette en fast ipadresse på trådløsrouteren. Denne må selvsagt være unik og man bruker gjerne 10.0.0.1 på router nr1 og en høyere 10.0.0.xx på trådløsrouteren. Da får man tilgang til begge i ettertid som er nyttig hvis man skal endre noe på trådløsnettet.

Jeg har koblet til LAN porten på den trådløse nå og slått av DHCP på den. Ikke gjort noe annet. Det som skjer nå er at jeg får IP fra ISP på den bærbare og ikke fra rutermodemet. IP til den stasjonære er 192.168.......... , mens den bærbare får IP som ligner DNS.

Hvorfor gir ikke rutermodemet IP til den trådløse og bærbare pcen?

Hvilken del av menyen på de to ruterene må jeg endre på i såfall?

Lenke til kommentar

Koble kabelen fra routermodemet i en av lanportene på trådløsrouteren.

Routermodemet vil kun dele ut 192.168.x.x adresser og ikke noe annet.

Trådløsrouteren og switchen i trådløsrouteren vil motta DHCP fra routermodemet og sende dette til tilkoblede maskiner (dvs...192.168.x.x).

Det eneste du behøver å gjøre er å slå av DHCP (LAN) i trådløsrouteren og unngå å bruke WAN (internettporten) på trådløsrouter.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Koble kabelen fra routermodemet i en av lanportene på trådløsrouteren.

Routermodemet vil kun dele ut 192.168.x.x adresser og ikke noe annet.

Trådløsrouteren og switchen i trådløsrouteren vil motta DHCP fra routermodemet og sende dette til tilkoblede maskiner (dvs...192.168.x.x).

Det eneste du behøver å gjøre er å slå av DHCP (LAN) i trådløsrouteren og unngå å bruke WAN (internettporten) på trådløsrouter.

Det har jeg gjort, men den bærbare får en helt annen IP adresse enn det ruteren skal gi ut.

81 .31........... får jeg.

I tillegg er hastigheten bare 400kbs fra trådløsenheten. Det gjelder også med tilkoblet kabel, så det har ikke noe å gjøre med sendeforhold.

Lenke til kommentar
Det høres merkelig ut. Hvis du kun kobler til en PC til routermodem, hvilken IP får du da?

Pass på at du har automatisk henting av ipadresse (DHCP) i datamaskinen.

Får du 192.xxx ?

81.31.2xx.xx er en norsk internettadresse. Er du helt sikker på at det er ditt eget trådløsnett du var tilkoblet?

Ja, det er helt garantert at det er riktig nett. Øde område er det også her så......

Vel, når det kobles til rutermodemet så får jeg 192.168........

Men kobles en PC til den andre enheten så blir det tilordnet IP på 81.31......

Dette er adresse fra ISP nærmest garantert , og virker som IP fra utsiden. Noe med NAT å gjøre....?

Et eller annet skjer som gjør at rutermodemet ikke finner den bærbare når ytterligere en ruter\AP er mellom dem. Derfor får den en IP direkte fra "sentralen" eller noe.

Ja, ja..får bare leve med det. Den lave hastigheten kan jo komme av noe annet også.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...