Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor viktig er det å kunne holde en samtale i gang?

Gjest Guest_Speaker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Speaker_*

Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt komplekser for det. Som sjenert gutt så kan det være vanskelig å holde en samtale i gang. Nylig møtte jeg ei jente jeg liker på fest. Vi har pratet en del før, men dette var første gang vi vekslet mer enn bare noen få ord. Samtalen gikk topp i starten, men etterhvert ble det et par "pinlige" pauser. Hun er også litt sjenert. Hvor negativt kan dette spille inn? Er det sånn at "alle" jenter forventer at gutten kan holde samtalen i gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Key_*
Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt komplekser for det. Som sjenert gutt så kan det være vanskelig å holde en samtale i gang. Nylig møtte jeg ei jente jeg liker på fest. Vi har pratet en del før, men dette var første gang vi vekslet mer enn bare noen få ord. Samtalen gikk topp i starten, men etterhvert ble det et par "pinlige" pauser. Hun er også litt sjenert. Hvor negativt kan dette spille inn? Er det sånn at "alle" jenter forventer at gutten kan holde samtalen i gang?

Hei :) Jeg har aldri sett på det som om gutter har større ansvar for å holde flyt i samtalen enn oss jenter.

Det gjør ikke noe om det er noen små pinlige øyeblikk, det er normalt! Tips for å holde en god samtale er å stille spørsmål som ikke bare krever ja og nei, men som gjør at hun må snake litt. Prøv også å komme med "feedback" på det hun sier. Ellers er det lurt å holde seg litt oppdatert i nyhetene. Det kan vere nyttig i de fleste samtaler, ellers er det også gøy med morsomme guinness rekorder ol. Kommer selfølgelig på hvem man prater med. Før neste gang du prater med henne kan du kanskje tenke igjennom et par punkter som dere kan snakke om dersom dere kommer til en slik pause. :)

Lenke til kommentar

Dersom du synes det er vanskelig å holde samtalen i gang, finnes det jo mange tips til hva du kan spørre om. Googler du litt på nettet, så finner du helt sikkert mange tips, som kan være kjekt å ha i bakhodet :)

Reising er jo for eksempel noe alle liker å snakke om. F.eks hvor hun drømmer om å reise.

Er hun også litt sjenert, så er det jo bedre enn om hun er veldig utadvent og du litt sjenert. For dersom hun og er litt sjenert, føler hun kanskje at det også er litt hennes skyld at det blir taushet :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Speaker_*

Jeg vil si at vi er omtrent like sjenerte. Vi er ikke sjenerte når det gjelder venner og folk vi kjenner, men reserverte når det gjelder fremmede og folk vi er interessert i.. det er ihvertfall sånn hun virker på meg. Ja det kan godt hende hun føler at hun også har ansvar for å holde samtalen i gang. Jeg møtte henne på skolen i dag og da virket hun litt "distansert". Hun var ikke i topp humør pga en eksamen som gikk dårlig, kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Speaker_*

Og en ting til..: Når begge er sjenerte så kan det lett bli at samtalen ikke flyter så lett. Betyr dette automatisk at kjemien ikke er der, eller betyr det at man fortsatt har til gode å finne ut om kjemien stemmer?

Lenke til kommentar
"Faen heller, nå er det din tur å si noe interessant".

Wow! Den der var faktisk glimrende. Den skal jeg bruke selv.

Den er direkte slem ovenfor en sjenert person, og vil kun gjøre mer skade enn godt ;)

Morsom though :p

Jeg sier bare:

"Mia: That's when you know you've found somebody special. When you can just shut the fuck up for a minute and comfortably enjoy the silence. "

Pulp Fiction

QTF! Den er genial :yes:

Endret av Defo
Lenke til kommentar
Gjest Jente 18

Jeg og typen hadde det litt sånn i starten av forholdet vårt. Begge var sjenerte, hadde vanskelig for å holde samtalene gående, men samtidig veldig forelska. Var nesten så vi trodde det ikke ville gå, men når vi bare fikk litt tid på oss ble det mye bedre. Nå blir det aldri "pinlig stillhet" når vi prater sammen, og vi kan prate om alt. Tror det er noe som kommer seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Den er direkte slem ovenfor en sjenert person, og vil kun gjøre mer skade enn godt ;)

Er ikke noe du sier som en opening liner. Det er noe du kan dra etter en relativ lang samtale som egentlig føles ut som en monolog, der motparten rett og slett virker uinteressert. Du må prøve å si det med et glimt i øyet og, gjerne småle litt når du sier det, eller i hvert fall smile.

Lenke til kommentar

En grei tommelfingerregel som jeg har funnet nyttig er at dere bør bidra med ca 50% hver av samtalen, og at du forventer at hun fyller inn med sin halvpart.

Særlig den siste syns jeg er nyttig, da det får deg til å stresse mindre med "Åfaen, det er stille. Jeg må si noe!".

Dessuten, pinlige pauser blir bare pinlige hvis du stresser med det. Er du derimot upåvirket av pausen (krever en del selvtillit og en smule øvelse) så merker hun presset om å si noe i mye større grad enn deg.

Lenke til kommentar

Kommunikasjonsfordeling:

Ord = 7%

Andre ting (som kroppspråk, tonefall) = 93%

Ordene blir eid, rett og slett.

Jeg har etterhvert klart å avskaffe ting som "pinlig stillhet". Når du tenker over det, det er vel ofte pauser i samtalen når du snakker med familie, gode venner osv.? Og du er helt komfortabel med det.

Som Raven_Heart sier blir pinlig stillhet bare pinlig hvis du stresser med det. Og du sier "faen, jeg er så usikker fordi jeg ikke finner på noe å si" med kroppspråket hvis du stresser med det. Hvis du er helt rolig og komfortabel med det så legger du ikke merke til det en gang. Og samtalen går automatisk mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...