Gå til innhold

Olympus SP-560 UZ eller SP-570 UZ? Eller?

Anbefalte innlegg

Vurderer et ultrazoomkamera, det står foreløpig mellom SP-560 UZ og nykommeren SP-570 UZ. Forskjellen mellom disse to er så langt jeg kan se at 560'en har 8mp, 18x zoom (27-486mm) og 2.5" skjerm mens 570'en har 10mp, 20x zoom (26-520mm) og 2.7" skjerm. Begge har TruPic III bildeprosessor.

560'en koster rundt 2.700,- mens 570'en havner omtrent på 4.000,-.

Slik jeg ser det så er 560'en muligens et bedre kjøp da den ikke er helt sprengt med megapixler eller zoom (selv om det ikke er langt i fra...). Den har dobbel stabilisator, den har RAW, den har i grunnen det meste. Til en god pris. De 1.300,- i prisforskjell kan jo benyttes til et godt minnekort og en god veske. Og noen pils...

Noen som har erfaringer med 560'en? Noen synspunkt på vurderingene mine? Eller kanskje tips til et enda bedre kamera i ultrazoom-klassen?

Og ja, jeg har tenkt på speilrefleks med noen linser, det blir dyrere men er fortsatt aktuelt. Denne tråden dreier seg imidlertid om ultrazoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har prøvd 560? Og ingen som har tips om andre ultrazoom?

Jeg har hatt to skikkelig gamle slektninger til SP-500-serien, C-700 og C-750. Jeg var svært fornøyd med disse i sin tid, uten at det selvsagt kan sammenliknes på disse nye etterkommerne. Jeg har fått klemme litt på SP-560 hos en kollega, bare for å se hvordan utviklingen har gått, og merket straks slektskapet til de eldre modellene.

Mitt nåværende ultrazoom er forøvrig Panasonic FZ30.

Det som slo meg var at teknikken med motorisert zoom virker uendelig treigt når jeg nå har brukt FZ'en siden høsten '05. For uinnvidde tilhører FZ30 klassen store ultrazoom (fysisk like stort som SLR). Disse store har da mekaniske ringer på objektivet for zoom og fokus, hvilket er svært kjapt og brukervennlig. Jeg husker også hvordan manuell fokus fungerte på gamle C-750, først måtte man hente dette frem fra menyen (som ikke en gang sto i manualen..), og så velge fokusavstand på en skala på skjermen via knappetrykk. Nå vrir jeg altså ganske enkelt på fokusringen.

Så hvis du ikke er redd for et hakk større kamera kan jeg anfebale å snuse litt på denne klassen. Det har dessverre skjedd lite på nye-modeller-fronten her i det siste, så de aktuelel modellene kan være vanskelige å få tak i nå, men det er alltids sjanse for å finne restlager om man forsøker.

De jeg snakker om er da etterfølgeren til mitt Panasonic FZ30, som da heter FZ50. Det er fysisk identisk med mitt, men har økt fra 8 til 10 MP, samt noen småting endret. Det har 12x optisk, 35-420mm, optisk stabilisator (det beste systemet), vridbar LCD i alle retninger, og meget lettbetjent.

Fujifilm har også et par, S6500fd og S9600. Ingen av disse to har stabilisator, men er meget gode på støy ved økende ISO. Du finner tester på alle disse om du søker litt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Manskow, jeg har sett litt på dette FZ50, kommer bra ut i tester og er sikkert et godt kamera. Jeg har også funnet det på en nettbutikk som har to stk igjen, men prisen er nærmere 4.500,-. Så har jeg siden mitt forrige innlegg blitt mer eller mindre overbevist om at det riktige for meg er å gå for et speilrefleks, både med tanke på størrelsen som nesten er lik og med tanken på tilgang på bedre linser i de forskjellige zoomområdene.

Foreløpig legger jeg en handel på is, venter tester på Nikon D60 og Pentax K200D. Så tar jeg en avgjørelse etter det.

Lenke til kommentar

Joda, du blir neppe skuffet med et dSLR. Bare husk at det må graves en del i lommeboka utover de 4.5K for FZ50 for å få tilsvarende brennviddeutvalg på dSLR. I tillegg til ulempen ved å måtte ha med seg minst et par objektiver for å være dekket brennviddemessig. Husk også at D40/60 mangler AF-motor, hvilket begrenser objektivvalget en del om du vil ha AF på alt utstyret.

Størrelsesmessig har du rett, mitt FZ30 er faktisk betydelig større enn mitt Olympus E-400 dSLR. Men alikevel er det ultrazoomen som henger på skuldra på tur. Alt-i-ett er en ting jeg liker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...