Gå til innhold

Excel - sammendrag av spørring

terjemag

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen forklare meg hvordan jeg kommer meg fra bilde 1 (se vedlegg) til bilde 2.

Har generert en fil fra ett regnskapsprogram til Excel, og da får jeg med disse klammene som er suverene, da jeg kan velge å trekke sammen denne spørringen på flere måter, ved å klikke på +/- til venstre for kolonnene. Markert med rød sirkel.

Jeg ønsker altså å lære meg hvordan jeg kan bygge opp en slik fil manuelt i excel. Har brukt formel for delsum i linjen for utgift, i linjen for inntekt, samt i totalen.

Jeg kan velge å se hele spørringen, jeg kan samle den slik at jeg ser bare sum utgifter, sum inntekter og totalen.

Jeg kan også velge å se bare totalen for dette kostnadsstedet.

Håper noen skjønner hva jeg mener her, og kan guide meg gjennom dette.

Bruker Excel 2003, Norsk versjon SP2 standard edition for lærere og studenter.

Vil sette veldig pris på å lære meg dette.

Ha en fortsatt fin kveld alle sammen.

Excel__sp_rring.pdf

Endret av terjemag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kallast delsummer. Ein hendig funksjon som du også kan utføre i Open Office, eit langt betre verktøy enn Excel.

Det du kaller billete får eg opp som to tomme gule rektangler, men skal du gå frå regnearket nederst til det øverst er det "delsummer" du skal setja inn. Anbefaler då å setja inn ei ekstra kolonne som du merker kvar post nedover med enten inntekt eller kostnad. Dei to fyste linjene vil då byrja slik;

32301 kostnad Vedlikehold...

32700 kostnad Konsul...

35900 kostnad Avskrivn..

Set so inn ei 1. linje kor du gjev kvar kolonne eit navn, som til dømes; Kto-nr, Type, Konto

Då skal du automatisk få inn slike delsummer gjennom å flytte markøren inn i lista og velja >Data >Delsammendrag. Her får du opp ei dialogboks or du kan huke av for at kvar endring i lista skal føre til at summen av kvart delsammendrag samt totalsum nederst skal ajourførast. Og at det er kolonna 'Type' som dataene blir gruppert etter. Vil du ikkje ha med denne kolonna kan du merke den, høgreklikke og velge >Hide. Ajourføringa kan sjølvsagt også bli kobla til f.eks. i ein graf som du sannsynlegvis har i dei to billeta som eg ikkje ser.

I Open Office går du til >Data og >Subtotals. Her er dialogboksa langt meir intuitiv og lettere å forstå. Men det er vel ikkje verre enn at du vil få det til også i Excel. Lykke til!

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...