Rodion Raskolnikov Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Går på 3. året almenn og siden starten av videregående har jeg sett for meg ingeniør- og psykologistudie som de to mest interessante feltene å studere etterpå. Nå er jeg såpass lei av realfag at jeg nesten hoster opp blod ved tanken på å fortsette med matte i ytterlige tre år, så per i dag virker ingeniørstudiet temmelig uaktuelt og dermed står psykologien igjen som den mest ønskelige veien å gå. Nå har jeg lest en del om psykologi og om studiet på egenhånd, men håpte på at det var noen her som selv studerer - eller som eventuelt kjenner noen som studerer, jobber med, eller i det hele tatt vet mye om - psykologi. Tenker mest på informasjon angående: - Anbefalte universiteter/høyskolene å studere på - Optakskrav for studiet på de forskjellige stedene som tilbyr utdanningen - Personlige erfaringer om fagene, vanskelighetsgrad, studenthverdagen og den generelle helhetlige opplevelsen av studiet - Arbeidsmuligheter etter at en har fullført studiet Dere kan gjerne nevne flere viktige ting om studiet om dere vil. Takker for (eventuelle) svar på forhånd. Endret 18. februar 2008 av Yuck Fou Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Tenker du på å bli psykolog eller tenker du bare på å få deg bachelor/master i psykologi? (Sistnevnte jobber ikke som terapeut) Hva er karaktersnittet ditt? Du kan bli psykolog ved UiB, UiO, UiT og NTNU, men det er bare ved UiO du kan gå direkte inn på profesjonsutdanningen, på de andre så må du først ta et introduksjonsår, få masse A-er og så gå inn på profesjonsutdanningen. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg er rett og slett ikke sikker på om jeg vil bli psykolog eller dra nytte av utdanningen andre steder. For å bli psykolog må en vel studere ett år i tillegg til de 6(5?) årene som en mastergrad i psykologi krever, eller? Jeg vet at jeg vil jobbe med ett eller annet innen feltet psykologi (som er et temmelig bredt felt). Men tenkte at jeg kunne finne ut hva som var mest interessant å fortsette med etter at jeg hadde studert et år eller to slik at jeg har bedre innsikt. Hadde ca. 4,7 i snitt i høstterminen, ligger an til å bli noen desimaler høyere denne terminen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Skal man bli psykolog så har man et første år som er likt som de som går bachelor, etter det så er studiene forskjellige i forhold til fag, men ja, det tar et år ekstra. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Bruk søkefunksjonen. Se f.eks.: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=906497 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå