Gå til innhold

Klarer ikke å koble til nettverk via switch med cat5 kabel... Hjelp!

564215

Anbefalte innlegg

Har arrangert til lan her. Det er ca. en halv time til gjestene kommer. Greia er at jeg har testet å koble til nettverket med 3 av maskinene allerede. Oppkoblingen ser sånn ut: Modem--> Switch --> Datamaskin. Switchen er en Jensen Fast Ethernet Switch-8 port. Sist gang vi hadde lan, funket alt helt fint. Da hadde de fleste av oss cat5e kabler. Men denne gangen har jeg koblet opp to av pcenen med cat5 kabler. Da funker det ikke i det hele tatt. Men på den tredje maskinen har jeg brukt en cat5e kabel, og da kommer jeg helt fint inn på nettet.

Så lurer jeg om det i hele tatt går ann å bruke cat5-kabler til å koble fra switch til på? For det funker helt fint å koble fra modem--> pc med cat5-kabel, men ikke fra modem--> switch-->pc..

Hva kan være galt? Trenger svar så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cat5/Cat5e vil ikke gi noe praktisk forskjel for deg.

Om du er sikker på at problemet ligger i kablingen, så kontroller heller at de er hele, ikke krysset, og at alle 4 par er tilkoblet.

Hele? Hvordan da? Og krysset, hva mener du med det?

Edit1: Nå har vi prøvd 3 forskjellige kabler, på forskjellige maskiner, men det funker rett og slett ikke med cat5 kabel... Flere ideer?

Edit2: Kan det ha noe med switchen å gjøre? At den ikke klarer cat5 kabler? At det er en begrensning som gjør at man bare kan ha cat5e og oppover?

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar

Switchen din er en 10/100 switch, og dermed ikke i stand til å utnytte noe høyere en enkel cat5 kabling.

Cat5 / Cat5e standard

Hele? Hvordan da? Og krysset, hva mener du med det?

Hele: At kabelen inklusive plugger ikke er skadet, brukket og har alle tilkoblinger inntakt.

Krysset: At kabelen ikke er av uplink type. Dette vil si at din kabel skal ha alle ledere koblet likt i begge ender.

Fullterminert: 8 ledere skal være koblet til i begge ender.

Om disse sjekker ut Ok, så kan det være greit å se på andre feilkilder.

[edit:addon]

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar
Men saken er jo at den faktisk klarer cat5e, men ikke cat5...

Les innlegget til Cerwell en gang til å sjekk de punktene han ber deg sjekke.

Som andre allerede har nevnt. Det er ingenting forskjeller på CAT5 og CAT5e som skal påvirke ditt oppsett. Dermed bør kablene sjekkes.

Lenke til kommentar
Det står "cat5 patch cable" opp langs sidene på alle tre kablene, hvis det er det du mener? :huh:

Er de koblet likt i begge ender? Jeg tenker da på fargene på ledere.

Ja, det er de 2 jeg har her. Men den tredje har en venn av meg nå. Så hvis den ikke er koblet likt i begge ender, hva betyr det? Er det ikke en cat5 kabel da eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...