Gå til innhold

Kjører dual-boot. Hvordan fjerne Vista? *LØST*

Anbefalte innlegg

Hei

På PCen jeg skriver på nå har jeg både XP og Vista. Jeg ønsker å fjerne Vista fordi den skal brukes på en annen PC. Hva må til for å gjøre dette?

Jeg forsøkte å gå i diskbehandling for å slette Vista partisjonen. Da ble jeg stoppet av en melding om at dette ikke gikk. Jeg går også ut ifra at jeg må slette noen filer så jeg ikke får opp dual boot menyen under oppstart.

Noen som har forslag?

Takk for svar :)

Endret av cup o` tea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Copy skjulte filer fra c: til e:(systemfiler). Deretter gå inn i diskbehandling og sett partisjon e: som aktiv. Bytt så om harddiskene start opp (husk at oppstartsvalget nå er byttet om).

Gå så inn i boot ini. og rediger den slik at den ser slik ut:

[boot loader]

timeout=15

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Tatt ifra et annet forum.
Lenke til kommentar
Jeg har formatert nå. boot menyen kommer likevel. du mener at jeg må fjerne XP installasjonen også? Det orker jeg ikke, da får det heller være som det er nå :(

Neida, hvis du har slettet partisjonen som Vista lå på, så er du halvveis i mål.

Hvordan ser boot-menyen din ut?

En linje for WindowsXP og en linje nr. 2 for Windows Vista?

Høyreklikk på "My Computer", velg "Properties", og deretter "Advanced".

I boksen "Startup and Recovery", klikk på "Settings".

I boksen "Startup", pass på at Windows XP er Default OS.

(Klikk OK hvis du endret det, og klikk så på Settings igjen.)

I boksen "Startup", klikk på Edit. Boot.ini blir nå åpnet i Notepad.

Under [Operating Systems] vil du (forhåpentligvis) finne 2 linjer, en for XP, en for Vista.

Hvis du sletter den linjen som har med Vista å gjøre, så slipper du å se bootmenyen igjen.

Boot.ini ligger vanligvis i C:\ , men den holdes vel skjult av Windows slik at folk ikke skal slumpe til å slette den. (Jeg ser ikke noe til den i bildet du la inn her.)

Lenke til kommentar
Copy skjulte filer fra c: til e:(systemfiler). Deretter gå inn i diskbehandling og sett partisjon e: som aktiv. Bytt så om harddiskene start opp (husk at oppstartsvalget nå er byttet om).

Gå så inn i boot ini. og rediger ....

Tatt ifra et annet forum.

Ja, og kanskje ikke så veldig relevant her?

Vi vet ikke om trådstarter har to disker, eller om han har noen E:-partisjon, eller om han XP Home ...

Lenke til kommentar
Kan du si meg om jeg skal slette noe av dette?:

Nei, du skal ikke slette noe her ...

Dumme meg, jeg burde ha husket at Vista ikke bruker boot.ini og de greiene der, men et nytt opplegg som heter BCD e.l. (det er derfor bcdedit.exe er nevnt i din boot.ini)

Det er Vista's boot loader som starter opp når maskinen din booter. Du må få erstattet den med XP's boot loader.

Og så var det å finne ut hvordan man gjorde det, da ....

(Jeg tror jeg har en oppskrift hjemme et sted. Skal se etter senere i kveld.)

Lenke til kommentar

I din Vista plate, skal du finne "bootsect.exe" file.

Den kopiere du inn i C:\

-klikk ...kjør..skrive ..cmd..og ok.

Nå kan du bruke/skrive cd .. og enter, slik at du kommer ned til C:\>_

-skrive...bootsect /nt52 sys (C:\bootsect /nt52 sys, slik vil det ser ut.) og enter. Reboot.

Husk nå, hvis for en ukjent grunn, får du problemer, så med å boote fra Vista plate----velg reapair my computer--velg..command prompt... og skrive rett i...bootsect /nt60 sys. Da blir det som det var.

Bootsect /nt52 skriver en xp boot sector--->rett til ntldr ergo rett i XP

Bootsect /nt60 skriver en vista boot sector--->rett til bootmgr---som bruke data fra den BCD store---hvor man finner entry som henviser til ntldr, som brukere boot.ini.

Til info: du har bootsect.bak i din system partition. Den er den sector som var på din XP partition, og som Vista installer har tatt vare på.

Hvis du prøver å åpne den, vil du få problemer. Men du kan åpne den med å bruke verktøy dskprobe.exe som du finner i din XP plate tools\support folder.

Kort, man kan bruke dskprobe og, for å lime bootsect.bak rett i hardisken, på riktig sector selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...