Gå til innhold

Hvordan er reglene?

Pondusa91

Anbefalte innlegg

Heisann..

Et lite spørsmål... Jeg har en venn som har tatt noen bilder på rekruttskolen. Der står de og sikter på hverandre, og later som de skyter hverandre. Er det virkelig lov og sikte på hverandre for morroskyld i militæret? Fins det en regel som sier at dette ikke er lov?

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er strengt tatt ikke lov, men regner med at de som tok bildet har kontroll på ammo og har sjekket våpen før de gjorde det...

har gjort det noe selv, uten at noen sa noe på dette, men lov er det jo ikke.

tror de fleste har gjort det uten ordre fra instruktør...

edit: å sikte på hverandre med våpenet var noe av det snilleste vi gjorde, men vi gjorde mye dritt også da :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Folk som løper rundt og vifter med våpen for å "tøffe seg" på kaserna er respektløst og barnslig.

Men å arrengere et bilde eller to med våpen hvis man absolutt vil er det jo ikke noe problem med...

Føler det blir vel oppbruk uansett, x antall offiserer/befal/soldater som poserer med våpen på facebook, nettby, etc etc.

Lenke til kommentar

Vi fikk streng beskjed av troppsbefalet vårt på Madla om at vi ikke fikk lov til å "publisere bilder der vi tøffer oss med våpen på internett". Vi fikk imidlertid lov til å ta bilder av våpnene såvidt jeg husker, men allslags truende atferd utgår på slike bilder. Gjett om vi forøvrig faktisk fant bilder av vår egen kvartermesteraspirant på facebook der han veivet med AGen (uten egentlig å bryte noen våpenregler, tilsynelatende)!

Noen side man kan lese våpenreglene, og generelle andre regler? :)

Takk for svar!

Våpenreglene, etter egen hukommelse:

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke!

2: Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen!

3: Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke! Eneste unntak er på instruktørens ordre eller i strid!

4: Tro aldri at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd!

5: Husk at våpenet har stor gjennomslagskraft helt ut til 3500-400 meter, og kan drepe selv på dette hold!

6: Vådeskudd er unødvendig! Det finnes ingen unnskyldning!

Dette er som sagt etter egen hukommelse, men selv om det er lenge siden jeg lærte disse, tror jeg de sitter 100% ordrett, med riktig setningsdeling og i riktig rekkefølge. For dere som eventuelt ikke er kjent med systemet, kan jeg opplyse om at befalet, ihvertfall på min tropp på rekrutten, hadde ganske nådeløse metoder for å sørge for at dette satt hundre prosent hos samttlige, hvilket også er grunnen til at det fremdeles sitter hos meg. I tillegg var jeg på UB-opptak for en mnd siden, og repeterte terpingen endel i den anledning.

Avstanden som er oppgitt i regel nr 5 gjelder AG-3. Hos MP5, som jeg bruker nå, er jeg faktisk ikke helt sikker på avstanden.

edit: for ferskinger glemte jeg å skrive huskeregler. Forsvaret har en haug med tullete huskeregler, som "de franske truser har hull nesten helt under" (husker ikke hva dette var for, utenom at det gikk på meldingstjeneste, setter pris på om noen frisker opp minnet mitt der). Den eneste regelen befalet ville lære oss for våpenreglene, er "ti lange, sure tær har vi". En bedre regel - synes jeg, ettersom den nevnte regelen gjør det lett å mikse nr 2 og 3 (og som jeg håper ikke støter noen) - er "Trine Lise suger tiss hos Vegard". Hvis noen har flere huskeregler, post i vei.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
S

O

L

O

A

P

E

F

E

Da er det bare å fylle inn resten :)

Situasjon

Område

Lende omrking posten

Opptreden på post

Avløsning

Poststedet

Egne avdelinger og andre nabo poster

Feltrop

Egne patruljer

;)

"de franske truser har hull nesten helt under" (husker ikke hva dette var for, utenom at det gikk på meldingstjeneste, setter pris på om noen frisker opp minnet mitt der)

Prøver meg på denne, men er som sagt etter hva jeg husker. Forbeholdt om evt. feil ;)

Datotidsgruppe - Fra - Til - Hvor - Hvorledes - Når - ? - Underskrift

Noen som veit om dette er rett? Evt. husker den siste ;p

Lenke til kommentar

Vi lærte en huske regel for disse reglene:

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke!

3: Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke! Eneste unntak er på instruktørens ordre eller i strid!

5: Husk at våpenet har stor gjennomslagskraft helt ut til 3500-400 meter, og kan drepe selv på dette hold!

Var et befal som lærte oss denne huskemåten: Trine Lise Suger Tiss Hos Vegard

Lenke til kommentar
I år kom også en ny våpenregel, hos oss hvertfall:

"Minimumsavstand for rødplast er 20 meter. I mørke og ved dårlig sikt skal pipen peke oppover under ildgivning."

Den regelen er ikke ny,

har vært en den av reglementet i alle år.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
"de franske truser har hull nesten helt under" (husker ikke hva dette var for, utenom at det gikk på meldingstjeneste, setter pris på om noen frisker opp minnet mitt der)

Prøver meg på denne, men er som sagt etter hva jeg husker. Forbeholdt om evt. feil ;)

Datotidsgruppe - Fra - Til - Hvor - Hvorledes - Når - ? - Underskrift

Noen som veit om dette er rett? Evt. husker den siste ;p

Nå tror jeg jeg husker det ihvertfall sånn nogenlunde. DTG, fra, til, hva, hvor, når, hvorledes, underskrift. Takk for tipset!

Vi lærte en huske regel for disse reglene:

Var et befal som lærte oss denne huskemåten: Trine Lise Suger Tiss Hos Vegard

Jeg skrev den regelen også...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Våpenreglene, etter egen hukommelse:

Dette er som sagt etter egen hukommelse, men selv om det er lenge siden jeg lærte disse, tror jeg de sitter 100% ordrett, med riktig setningsdeling og i riktig rekkefølge.

Ikke dårlig. Du får en 9/10 av meg.

5. Huskt at våpenet har stor gjennomslagskraft, selv ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold. Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unnskyldning!

Vis våpenkultur!!!

Med understrek av vis våpenkultur. Dine nummer 5 og 6 er 1 regel, ikke 2. Satt mye og terpå på disse på dassen på Madla. Var heller ikke utropstegn på annet enn det finnes ingen unnskyldning og vis våpenkultur (som forøvrig hadde 3 av de!).

Lenke til kommentar

Med unntak av "vis våpenkultur" (som jeg glemte), så er de her skrevet ordrett slik vi lærte dem på Madla i perioden juli-september i fjor. Om dette varierer fra befal til befal, tropp til tropp og avdeling til avdeling vet jeg ikke, men hvert komma der er nøyaktig slik jeg lærte det. Og jeg burde vite det, jeg har stått mye i hvilestilling på grunn av at folk har bommet på irrelevante ord når vi hadde kontrolltester ;)

edit: for sikkerhets skyld gravde jeg godt ned i gamle ting og fant notisbøkene mine fra rekrutten. Der står våpenregel nr 5 ordrett slik jeg skrev den, og 6 er skilt ut som en egen regel :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...