Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub(er)+kasse, hva er det beste kjøpet?

thomassim

Anbefalte innlegg

Har lenge nå vurdert dette elementet: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=458

Men får aldri bestemt meg! Vurderer nå også 2x12" i LUKKA kasse fordi jeg trenger all den plassen jeg kan få i bagasjerommet.. Har sett litt på dette elementet: http://bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1070

Er på utkikk etter DYP bass! Har en Alpine PDX forsterker på 600w rms, så er bare sub+kasse jeg er ute etter!

Men hva, ikke bare mellom de subbene jeg har linket til, er det beste kjøpet til maks 5000kr(men helst rundt 4000kr)?

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg nettopp vært hos Fort Knox\Sound People i Drammen og de kunne ikke annet enn å anbefale Kicker på det varmeste! Han gikk så langt å si at de som mener at Kicker bare er bråk er noen trangsynte folk som trolig bare har hørt et kicker element i en dårlig hjemmelaget kasse med en ræva forsterker til å drive den! Han fyrte opp en Kicker 10" L5 i fabrikkasse der inne, og jeg ble mektig imponert! Bassen var heftig, og veggene i butikken stod ikke stille et sekund! Så da ble det 2x10" L5 Kicker kasse på meg! 4500kr.. 1500kr under det leverandører egentlig skulle ha for den.. Så jeg er fornøyd =) De fører merker som GZ, Polk, MTX, JL Audio, Cadence, Focal, Rockford osv osv der inne.. Og han la også til at hvis man kjøpte Rockford så fikk man veldig mye for pengene ettersom at prisene nå har sunket betraktelig mye! Spurte han også om han hadde noe erfaring med Dynabel, og det han sa da var at de så tøffe ut, hadde svære magneter osv(men det betød ikke at de var bra!).. men at de var noe ordentlig søppel! Var en grunn til at de var billige sa han! Så spørs om visse personer inne på det forumet her ikke har så mye peil som de selv tror! ;)

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Ja ja, da klarte han å prate deg trillrundt da...

Har selv drevet med bilstereo i snart 20år, og testet alt som dynabel har å tilby, og jeg sier ikke at det er det beste som finnes, men VELDIG bra til prisen.

Jeg har også testet det meste som kicker har å tilby, i skikkelig utregnet kasser, og ingenting av det har imponert meg med annet kraftig og "stygg" bass. Men hadde jeg solgt kicker, så hadde jeg selvfølgelig anbefalt deg å kjøpe det... er en grunn til at jeg ikke gjør det da ;)

Men du gjør selvfølgelig det du selv vil, og hører på de du vil... og det skulle ikke forundret meg om du blir fornøyd også.

Ps: det stemmer at det er mange her inne som svarer på innlegg, men som ikke har peiling på hva de sier... jeg svarer på grunnlag av erfaring ;)

Lenke til kommentar

På grunnlag av det jeg var ute etter så anbefalte han meg egentlig den kassa jeg hadde før, Polk Audio DB 2x12".. Fordi den leverer helt vill bass til å bare koste 4000kr! Men jeg var ute etter noe mindre for å få mer plass i bagasjen, samtidig som jeg skulle ha dyp og kraftig bass! Var innom både JL audio, alpine focal.. men som han sa, sånt ble for "hifi" for mitt bruk.. Jeg skulle ha dundrende bass! Og da anbefalte han egentlig JBL GTI elementene, men kom frem til at Kicker gav mest for pengene.. Så også på noen rockford elementer, som de selger rimelig mye av pga den gunstige prisen.. Men valget falt på kicker pga mitt bruksområdet! Og som han sa, kicker selger både ekstrem kvalitet og noe som ikke er noe særlig.. gjelder bare å velge riktig samt ha en ordentlig forsterker til å drive det!

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Ja, da høres det ut som du har valgt rett til ditt bruk ;)

Det er klart de selger mye RF når de har "tilbud", RF har jo et rykte de lever på, og derfor mener mange at de fortsatt er bra, men min mening er at RF ikke lenger er hva de var... innkjøpsprisen er heller ikke alverden på de subene ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

rockford er et bra merke men du betaler mer enn du får. kicker har jeg aldri likt jeg heller fordi jeg ikke synes den leverer nåkk dypbass. synes den kjennes hard og stram ut.

gz leverer bra til prisen å du får mer enn nåkk dypbass som spiller kontrollert og lengere enn rf og kicker i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

leser jeg rett når du skriver du har kjøpt subber nå? Kicker L5?

Anyway. Har selv bygd anlegg i bilen til bror min, og der satte vi inn en Kicker L7 12". Subben spiller forsåvidt meget bra, men til den prisen så trøkker faktisk mine Cerwin Vega Vmax 12.4 mye bedre. Kickeren spiller noe finere dog. Kickeren bunner også _mye_ tidligere.

Skal du gå for kicker ville jeg i alle fall gått for 15". (Og for all del L7 minimum). At du vil ha DYP bass tilsier også at du bør se mer i rettning 15" enn 12". Hva som er din definisjon av "GOD" bass i denne sammenhengen har jeg ikke klart å bli klok på enda. Men skal du ha dyp dundrende bass på høyt lydnivå er nok ikke f.eks. dynabel veien og gå (dog, jeg har hørt sinnsyke resultater med dynabel også!). Du må ganske bra opp i pris på 12" for at den skal flytte det jeg mener er "nok" luft (er oppvokst med 15" og 18" cerwin vega på rommet og i bil).

Sjekk forøvrig ut MTX sine 15". Og lytt "aldri" på en selger. De klarer garantert å snakke seg rundt deg uansett (siden du må hit på forumet for å spørre...). Det beste vil være å høre på forskjellige oppsett som folk har i bilene sine, for så å gjøre seg opp en mening om hva man er ute etter basert på det.

Som en siste sak: klarer du å spore opp 15" fra amerikanske KOVE har du i alle fall mulighet til å lage trøkk nok :)

Har en kamerat som har en slik, og det er det mest sinnsyke jeg noen gang har hørt (spiller "fra" 2x stroker 12" av ny versjon lett). Har sett mye rart blafret og fløyet både rundt, på og i biler både på dbdrag og privat, men det måtte en KOVE til for å oppleve at triptelleren gikk opp og ned når man spilte :)

Lenke til kommentar

hupp... nå ser jeg at du har kjøpt 2stk 10" kicker L5. Det ble LANGT unna det jeg trodde du var ute etter (se min forrige post ang egne erfaringer på kicker).

For all del... kicker er bra (kommer an på hva du er ute etter), men at du skal ha DYP bass og kjøper 2stk 10" L5 er helt utenfor min logikk. Men hovedsaken er jo at DU blir fornøyd! :D Lykke til, og skriv gjerne litt om hvordan resultatet blir :)

Lenke til kommentar

Hørte på et par MTX, Polk\Momo og Kicker kasser før i dag.. Jeg har hatt Polk Audio DB series 2x12" kassa før, og den spilte virkelig dypt og rista nesten hele bilen i filler(Var den han anbefalte meg før han fant ut at jeg hadde hatt den før og var på utkikk etter noe som tok mindre plass)! Men den solgte jeg pga plassmangel ettersom jeg trenger plass til litt div verktøy i bagasjen! Jeg spurte her på forumet for å få en liten pekepinn på hva jeg burde gå etter! De som jobber hos Fort Knox er de som eier butikken, og ikke en random selger som er ute etter å kaste det dyreste produktet etter deg! Jeg hørte på en 10" L5 i fabrikkasse hos dem og jeg ble mektig imponert! En rask samtale til leverandøren dems av kicker(audiocom) så fikk de prisen på en 2x10" L5 kasse fra 6000kr ned til 4500kr.. Så da bestilte jeg den! Får den i morgen regner jeg med, høre åssen den spiller da! Er jeg ikke fornøyd, så er det ikke er værre enn at jeg selger den igjen!

Har selv en kompis som hadde 2stk 15 år gamle 10" cerwin vega elementer i sin stasjonsvogn, og de spilte virkelig godt! De spilte vel mer høyt, enn dypt.. men gode var de! Men, nå spiller jo omtrent ALL bass godt i stasjonsvogner! Etter han sprengte de subbene, satt han inn en 3-4 år gammel 10" sub en kompis av han hadde skaffet på netthandelen.no for 250kr.. Til og med den spilte "bra".. sier jo litt!

Den polk kassa jeg hadde rista i stykker den bilen når vi prøvde den, men når jeg satt den i min(helt lukka bagasjerom) så hørte jeg den nesten ikke.. litt tuning av forsterker fiksa jo det, men sier jo litt hvor mye stasjonsvogner kan "lure"

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

En stor fordel vil være å kjøre egen forsterker på front og bakhøyttalere, for så å sette den aktive delingen på denne på "highpass". Da kan du justere hvor mye bass disse høyttalerene skal spille.

Resultatet blir da at du kan skru opp mer på spilleren og kjøre mer bass ut i fra den til fordel for subbene uten å knerte resten av høyttalerene.

Dette trenger forsåvidt ikke å være noen kraftplugg, men en søt liten en til tja... 2-4000,-

Selv har jeg en infinity 4kanaler (husker ikke hva den heter) som kostet ca. 3400,- når jeg kjøpte den.

Edit: Dæven! Ser Harman/Kardon har lansert nye bilforsterkere, og de selger dem på bilradiospesialisten! Nesten så jeg må kjøpe for nostalgiens skyld! Noen som husker den gode gamle TC-serien?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...