tNy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Så du har to av de svært få som vistnok skal finnes? Btw. .. for å oppnå det må man sette en kopp med speil rundt hele pæra som retter alt lyset som en tynn laserstråle mot en reflektor som igjen redistribuerer lyset. En annen metode å oppnå ønsket resultat, dvs. ikke blende møtende blister, er å sette en skjerm foran som blokkerer alt lyset, eller retter det rett nedover. Jeg kan komme med noen eksempler jeg selv har sett; bmwe36, e46, opel corsa, golf IV, mitsubishi galant. Ditt bilde av at _alle_ blender kommer kanskje av at du bare møter folk som har justert lysa opp for å virke kule. Noe som virker usansynlig. Som du selv sa; "Øye tror det du vil se". Og du vil tydeligvis bli blendet av disse eldre bilene med xenon Men du svarte ikke, blir du aldri blendet av en nyere bil med levert xenon? Endret 9. mars 2008 av Ziuuung Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Så disse bilene skiller seg altså ut med en spesiell lysteknologi som gir dem mulighet til å justere seg etter hvor lyset treffer på reflektoren/lykteglasset? Det gjentar seg igjen, og igjen, og igjen, og igjen. Det samme argumentet brukes av de som forsøker å forklare at dette er ingen problem.. At det finnes biler på markedet, eller personer som kjører med feiljusterte lys er ingen grunn til at du også skal gjøre at din egen bil blender eller gir feil lysbilde Siden du bor i Oslo, og jeg bor i Bodø, så er det rimelig liten sjanse for at jeg treffer på deg noen gang, så jeg ser det ikke på som et problem for MEG at du kjører rundt med xenonkit i dine lykter. Det er derfor ikke noe poeng for MEG å hindre deg i å gjøre det, men prinsippet er det samme uansett, du ødelegger for andre. Jeg anbefaler deg å lese igjennom de PDFene jeg linket til, siden de inneholder relativt greie diagrammer hvor du kan se hva disse pærene faktisk gjør med lysbildet. Siden du gav et svar på dem 4 minutter etter at jeg la ut link til dem regner jeg med at du ikke har lest dem. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Kan du forklare meg hvordan jeg ødelegger for andre? Jeg kjører heller ikke med feiljusterte lys. Ulovlig lys ja, men blender jeg andre? Nei.. Det jeg har prøvd å komme frem til her, er at det er MULIG å montere på xenon, UTEN å blende andre i trafikken, men det er uaktuelt for deg? Jeg prøver ikke å si at det er lovlig, eller at lyktene er laget for xenon. Mange av de første bilene som kom med xenon, er heller ikke lovlig etter dagens regler. Staten vurderte å gjøre xenon ulovlig. Men tipper at disse ikke blender deg selv om de ikke har lykter laget for xenon. Og jeg spør igjen jeg, blir du aldri blendet av nærlysene til en nyere bil med levert xenon? Endret 9. mars 2008 av Ziuuung Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har gjort det opptil flere ganger, men du bare ikke vil høre eller vite noe om det. Igjen ber jeg deg om å gå igjennom de PDFene jeg linket til. Det står en god del oppklarende data der dersom du i det hele tatt er interessert i å vite det. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg har ikke noe behov for å lese teknisk data når jeg selv har sett at ettermontert xenon ikke blender? Edit: Kom litt feil ut. Mente at det finnes ettermontert xenon som ikke blender. Endret 9. mars 2008 av Ziuuung Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kan du forklare meg hvordan jeg ødelegger for andre?Jeg kjører heller ikke med feiljusterte lys. Ulovlig lys ja, men blender jeg andre? Nei.. Det jeg har prøvd å komme frem til her, er at det er MULIG å montere på xenon, UTEN å blende andre i trafikken, men det er uaktuelt for deg? Jeg prøver ikke å si at det er lovlig, eller at lyktene er laget for xenon. Mange av de første bilene som kom med xenon, er heller ikke lovlig etter dagens regler. Staten vurderte å gjøre xenon ulovlig. Men tipper at disse ikke blender deg selv om de ikke har lykter laget for xenon. Og jeg spør igjen jeg, blir du aldri blendet av nærlysene til en nyere bil med levert xenon? En ting er jo om du blender for andre, men i tillegg så kjører du rundt med potensielt farlige (for deg selv) lys. Du har nok neppe lest linken jeg la ut på forrige side, så jeg siterer bare direkte derfra, ikke at du blir å lese det da... The most dangerous part of the attempt to "retrofit" Xenon headlamps is that sometimes you get a deceptive and illusory "improvement" in the performance of the headlamp. The performance of the headlamp is perceived to be "better" because of the much higher level of foreground lighting (on the road immediately in front of the car). However, the beam patterns produced by this kind of "conversion" virtually always give less distance light, and often an alarming lack of light where there's meant to be a relative maximum in light intensity. The result is the illusion that you can see better than you actually can, and that's not safe. Med andre ord, du tror du har et sabla godt lys siden det blir så lyst rett forran bilen. Ubevist fokuserer du mye næremere bilen, og når elgen/skoleungen går ut i veien så ser du ikke faren før det er for sent. Samme som å kjøre med tåkelys/grøftelys samtidig som nærlys, men det gjør du vel også? Og angående orginalleverte biler med xenonlys, det er mulighet for feilinnstilte lys på dem også selvom det er skjeldent. Har møtt biler som ihvertfall ble levert med xenonlys (men kan jo godt hende den ble kjøpt med halogen og ombygd) som blender. Et tilfelle jeg fikk fortalt om var en Skoda Oktavia 4x4 der ene lykten ble byttet på grunn av noe feil i elektronikken. Da lykten var byttet måtte elektronikken i lykten programeres for hvilken bil den sto på, noe som førte til at begge lyktene ble omprogramert. Siden koden som skullle inn ikke ble tatt backup av før byttet så hadde de ikke den tilgjengelig. Løsningen? Gå ut i utstillingen og lese koden ut av en av Octavia'ene som sto der. Etter en stund kom kunden tilbake og fortalte at folk blinket til han med langlysene når han kjørte, spesielt med last baki. Viste seg at på 4x4 Octaviaen så var høydejusteringssensoren montert på motsatt side av akslingen så med programeringen fra en vanlig Octavia så virket høydejusteringen mot sin hensikt. Lasting førte til at lysene justerte seg oppover. Men det tilhører de svært få tilfeller. De aller aller fleste biler med orginalmontert xenon blender ikke, noe som ikke kan sies for dem som har ettermontert! Lenke til kommentar
tNy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg er klar over at det finnes mange dårlig xenon kit der ute. Jeg fikk det jeg har anbefalt på ett lokalt merkeverksted. Jeg prøver heller ikke å si at dette er lovlig. Det jeg ville frem til er at man kan faktisk montere xenon, uten å blende andre, samt få ett bedre lys. Jeg valgte å bruke 4300K pærer fordi det fungerer veldig godt i regnvær og mot mørk asfalt, da det var utrolig dårlig lys på bilen fra før. Jeg kjørte med tåkelys/parklys de første månedene jeg fikk lappen fordi det så litt "kulere" ut, men byttet fort om etter en nesten-ulykke med en stakkars liten rev Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg er klar over at det finnes mange dårlig xenon kit der ute. Jeg fikk det jeg har anbefalt på ett lokalt merkeverksted. Problemet er bare at ingen av de som leverer "kvalitetkits" har enda klart å overvinne naturlovene. Men siden du så fint sier at du ikke gidder å lese faktastoff når du vet bedre, så får du bare være den som "vet bedre". Trenger ikke å linke til mer stuff da, siden du tydeligvis vet bedre enn ekspertene på området. Så er det slik at dersom det er slik du sier at det bare er å putte i bedre pærer og kanskje hive på en lyktespyler og dermed få så mye bedre lys uten blending - hvorfor tror du da at det finnes så mye forskning, så mye utvikling og så store modifikasjoner av lykter fra gamle biler til nye? Hvorfor beholder man ikke bare de gamle når de fungerer? Vi kan jo ta et ganske godt eksempel.. Dersom vi snakker om "Bi-xenon" som rett og slett går ut på at man både har fjernlys og nærlys i samme pære. Dette er ikke noe nytt, siden vi har H4 på halogensiden. Tar vi H4, så kan vi se slik den ser ut inni: Det vi ser her er to glødetråder. Den øverste har en skjerm som gjør at lyset bare går i èn retning, og det er oppover i de fleste lykter. Lyset treffer reflektoren i toppen, og blir deretter reflektert nedover på veien. Den nederste er den for fjernlys som ikke har noen skjerm. Reflektoren som brukes for slike lykter er rimelig avansert konstruert. Den tar nemlig hensyn til den nøyaktige posisjonen til glødetråden for å kunne skille mellom lyset som skal ned på veien (nærlys) og det som skal rett forover. Et svært viktig punkt her er at glødetråden er plassert akkurat på korrekt sted. Feil sted gir feil lysspredning, og ganske fatalt feil lysspredning. Dette fungerer, bare se på hvor mange biler som har blitt og enda leveres med denne metoden. Så, hva har det med xenon å gjøre? ... jo, så kommer disse på markedet: Dette er i praksis en implementasjon av H4 med lysbuer istedet for glødetråder. Hva er så problemet med det? Greia er at det finnes INGEN bi-xenon-lykter som leveres originalt med denne typen pære, eller i det hele tatt med denne typen teknologi for å implementere denne funksjonen. Hvorfor? Det er rett og slett fordi det fungerer ikke. En lysbue er, som mange vet, en plasmastråle som legger seg mellom to elektroder. Denne blir meget varm, akkurat som en glødetråd, og det er dette som produserer lyset. I motsetning til glødetråden, så har ikke lysbuen noe som holder den fast. Den ligger bare mellom de to punktene pga. det er der den får energien sin fra. Om man lager seg en slik lysbue i lab, så vil man øyeblikkelig se en effekt, og det er at den har en tendens til å gå oppover, og at den konstant flytter seg og ikke holder seg i ro. (ja, jeg har laget lysbuer i lab, og jeg har sett denne effekten selv) Den vil legge seg som en bue pga. varmen trekker midten av buen oppover. Faktum er at når denne buen tennes i en xenonpære, så vil den aldri legge seg på samme sted, og ligge i samme fasong som forrige gang den ble tent. Den vil hele tiden bevege seg. Hvordan kan reflektoren ta hensyn til dette? I vertfall ikke ved å være konstruert slik at lyset må komme fra et bestemt punkt slik tilfellet er med H4-pærer. Dette er et godt eksempel på at de som lager slike ettermonteringspærer har problemer de ikke har klart å løse, men likevel annonserer at det er et godt alternativ til halogen. Naturlovene gjelder her også. Det samme vil gjelde for alle andre pære-/reflektorteknologier. Når lysbuen rett og slett aldri klarer å holde seg på korrekt sted, så kan ikke en reflektor beregnet på en lyskilde som er konstant og ikke beveger seg brukes. En ting man kan prøve hjemme om man har en hvit vegg og en billampe liggende. Det er samme hvilken lampe det er bare den er en godkjent lampe beregnet enten for nærlys eller fjernlys (et ekstralys funker fint). Man trenger ikke å feste lykten til noe engang. Det man gjør er følgende: - Sett spenning på pæra slik at den lyser, og fest den med klipsene som er beregnet til å feste den med. Lyser man mot veggen vil man se tydelig at lyten har sine spesielle karakteristikker for hvor det er mest lys, minst lys, og alt mellom der. - Løsne så pæra fra klipsen. Sansynligvis vil du ikke engang med å presse pæra hardt inn mot lykta og med alle dine metoder forsøke å få den på korrekt plassering klare å matche lysmønstret du så med pæra festet. Dette skjer fordi glødetråden bare er det minste feilplassert i forhold til reflektoren. Tenk så på den bevegende lysbuen i xenonpæra. Til nå så har vi bare snakket om blending ved normal kjøring uten bakketopper, svinger osv. Faktum er at blending i slike tilfeller kommer bare av strølys. Dette strølyset kommer mye av dårlige lykteglass, støv, vann, og annet som er på/inni/bak lykteglasset, altså ikke noe med pærateknologien i seg selv å gjøre annet enn at det ekstra lyset gir mer lys som blir strødd pga. lysbrytning i glasset. Rene lykteglass vil somoftest føre til at dette strølyset forsvinner. Problemet kommer når man kommer på en vei med mye hull (som vi har mye av i Norge), svinger, bakketopper, aksellerasjon, osv. En xenonreflektor konstrueres for å gi mye mer lys mot sidene, altså et meget bredt lys i motsetning til en halogenreflektor som ikke har nok lys til å gjøre det. Dette gjøres for å redusere mengden lys som blir lagt forover og potensielt kan treffe møtende bilister i svinger, bakketopper, osv. Når man kjører på ven vei med mye hull vil fronten hele tiden presses opp og ned. Dette gjør at lyktene også vil følge etter. Det er her automatisk høydejustering kommer inn. De fleste, ekskludert de gamleste, versjonene av xenonløsninger har høydejustering som reagerer meget kjapt og dersom fronten blir presset oppover vil de automatisk meget raskt kompansere for dette i form av å justere lytene opp eller ned. Dette gjør at det blir vesentlig mindre blending av møtende trafikk. Denne høydejusteringen har man naturligvis ikke ved ettermontering, og selv med ettermontering av slik høydejustering vil man aldri klarer å komme i nærheten av å få det godt nok. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 For å være grei, så kjører jeg med halogen-nærlys. Treffer jeg disse xenonkongene og de i tillegg vipper lyse opp og ned og blender.. Da setter jeg selv på xenon midt i fleisen på de. Deilig å gjøre dette. Skulle hatt et stort speil frempå bilen, som reflekterte alle disse horexenonlysa rett tilbake i irisen til de som produserer det. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Den øverste har en skjerm som gjør at lyset bare går i èn retning, og det er oppover i de fleste lykter. Lyset treffer reflektoren i toppen, og blir deretter reflektert nedover på veien. Den nederste er den for fjernlys som ikke har noen skjerm. Reflektoren som brukes for slike lykter er rimelig avansert konstruert. Den tar nemlig hensyn til den nøyaktige posisjonen til glødetråden for å kunne skille mellom lyset som skal ned på veien (nærlys) og det som skal rett forover. Et svært viktig punkt her er at glødetråden er plassert akkurat på korrekt sted. Feil sted gir feil lysspredning, og ganske fatalt feil lysspredning. Dette fungerer, bare se på hvor mange biler som har blitt og enda leveres med denne metoden. Alt det du skriver der stemmer det, så fremt bilen ikke har LINSELYS. Har bilen linselys er det et helt annet prinsipp som brukes for å spre lyset ut på veien. Uansett hva slags lyskilde du putter bak linsa, så lager den en pen "cut-off" i lyset slik at det ikke blender. Du kan holde den opp mot sola om du vil. Det slipper bare gjennom lys der det skal. Så jeg ser ikke helt problemet med å montere xenonlys bak linselykter, rent praktisk. En annen ting er at det ikke er typegodkjent og alt det der. Som vi har diskutert en gang før så vil lysbildet som dannes på veien ikke nødvendigvis bli optimalt fordelt, men det er kun førerens problem. Hvis føreren av bilen merker at effekten av xenon-kit blir bedre lys, så mener jeg det spiller liten rolle om lysbildet på veien ikke er perfekt, fordi DET BLENDER IKKE. Edit: vet at tråden er gammel, men måtte bare få sagt det... Endret 17. august 2008 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Den øverste har en skjerm som gjør at lyset bare går i èn retning, og det er oppover i de fleste lykter. Lyset treffer reflektoren i toppen, og blir deretter reflektert nedover på veien. Den nederste er den for fjernlys som ikke har noen skjerm. Reflektoren som brukes for slike lykter er rimelig avansert konstruert. Den tar nemlig hensyn til den nøyaktige posisjonen til glødetråden for å kunne skille mellom lyset som skal ned på veien (nærlys) og det som skal rett forover. Et svært viktig punkt her er at glødetråden er plassert akkurat på korrekt sted. Feil sted gir feil lysspredning, og ganske fatalt feil lysspredning. Dette fungerer, bare se på hvor mange biler som har blitt og enda leveres med denne metoden. Alt det du skriver der stemmer det, så fremt bilen ikke har LINSELYS. Har bilen linselys er det et helt annet prinsipp som brukes for å spre lyset ut på veien. Uansett hva slags lyskilde du putter bak linsa, så lager den en pen "cut-off" i lyset slik at det ikke blender. Du kan holde den opp mot sola om du vil. Det slipper bare gjennom lys der det skal. Så jeg ser ikke helt problemet med å montere xenonlys bak linselykter, rent praktisk. En annen ting er at det ikke er typegodkjent og alt det der. Som vi har diskutert en gang før så vil lysbildet som dannes på veien ikke nødvendigvis bli optimalt fordelt, men det er kun førerens problem. Hvis føreren av bilen merker at effekten av xenon-kit blir bedre lys, så mener jeg det spiller liten rolle om lysbildet på veien ikke er perfekt, fordi DET BLENDER IKKE. Edit: vet at tråden er gammel, men måtte bare få sagt det... Så du mener at alle linselykter er like? Tipper det er en viss forskjell på linselykt som er beregnet for halogen, og linselykt beregnet på Xenon. Om ikke, hadde lyktene vært godkjent for begge deler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Den øverste har en skjerm som gjør at lyset bare går i èn retning, og det er oppover i de fleste lykter. Lyset treffer reflektoren i toppen, og blir deretter reflektert nedover på veien. Den nederste er den for fjernlys som ikke har noen skjerm. Reflektoren som brukes for slike lykter er rimelig avansert konstruert. Den tar nemlig hensyn til den nøyaktige posisjonen til glødetråden for å kunne skille mellom lyset som skal ned på veien (nærlys) og det som skal rett forover. Et svært viktig punkt her er at glødetråden er plassert akkurat på korrekt sted. Feil sted gir feil lysspredning, og ganske fatalt feil lysspredning. Dette fungerer, bare se på hvor mange biler som har blitt og enda leveres med denne metoden. Alt det du skriver der stemmer det, så fremt bilen ikke har LINSELYS. Har bilen linselys er det et helt annet prinsipp som brukes for å spre lyset ut på veien. Uansett hva slags lyskilde du putter bak linsa, så lager den en pen "cut-off" i lyset slik at det ikke blender. Du kan holde den opp mot sola om du vil. Det slipper bare gjennom lys der det skal. Så jeg ser ikke helt problemet med å montere xenonlys bak linselykter, rent praktisk. En annen ting er at det ikke er typegodkjent og alt det der. Som vi har diskutert en gang før så vil lysbildet som dannes på veien ikke nødvendigvis bli optimalt fordelt, men det er kun førerens problem. Hvis føreren av bilen merker at effekten av xenon-kit blir bedre lys, så mener jeg det spiller liten rolle om lysbildet på veien ikke er perfekt, fordi DET BLENDER IKKE. Edit: vet at tråden er gammel, men måtte bare få sagt det... Nei, det stemmer ikke. En linselykt og en reflektorlykt er mye av samme greia. Forskjellen er at linselykten lager et slags "bilde" av lyset bakerst i reflektoren, for så å forstørre det med en linse. Reflektoren er på akkurat samme måte oppbygd som på en vanlig reflektorlykt. Det er ikke bare en parabol/kopp/flomlysreflektor som sprer lyset i alle retninger uavhengig av lyskilden. Den er bygd opp en mengde små speil som er rettet akkurat i den retningen som er nødvendig for å spre det rette lyset til rett sted. En annen ting med linselykter er at det er bare de aller første, og evt. de billigste nye, som bruker en ren spredelinse fremst. De fleste nyere linselykter har modifisert linse foran for å redusere den skarpe cut-off-linjen som oppstår pga. blokkeringen bak linsen. Denne linjen skal ikke være skarp på nærlys, fordi det skaper blending på bakketopper og svinger for de man møter. Når man møter en bil på en bakketopp, sving, osv. så skal bare den svake overgangen mellom lys/mørke treffe. Det skjer altså ikke når man modifiserer lyskilden bak linsen, så det VIL skape blending selv om cut-off-linjen er tydelig synlig og det ikke er noe lys over denne linjen. En annen ting er at linsen i linselyktene også modifiseres for å produsere noe strølys. Hvis det ikke ble gjort ville det vært umulig å se lykten (den skal gjøre bilen synlig også), og det ville blitt vanskelig å se skilt og reflekser som er over cut-off-linjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå