Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere Xenon kit på en eldre bil, kan det skade bilen/lyktene?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Jonepet, jeg må si jeg er imponert over kunnskapsnivået ditt. Og ikke minst at du gidder å fortsette å argumentere mot og diskutere med de som har hørt om noen som leste noe en gang osv.. Flotte greier :)

 

Men det jeg lurer på, hva er den faglige "bakgrunnen" din? Er du i bransjen eller er det selvlært? Ser jo ut som om du har veldig god oversikt over dette med lys og teknologi.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min faglige bakgrunn er.. ingen. Jeg har ingen som helst unndanning innen annet enn elektronikk og IKT, og selv om akkuat elektronikkdelen kan ha noe med lyskilder å gjøre, så har det ingenting med saken å gjøre. Jeg har litt over et år bak meg på veien med førerkort, så jeg er ikke akkurat det man vil kalle "erfaren" på det punktet. Jeg har aldri jobbet innen bransjen heller forøvrig, og har ikke noen planer om å gjøre det heller.

 

De med noe mer faglig kunnskap vil kunne finne faktafeil i det jeg skriver, men jeg forsøker å basere det på ting jeg enten vet helt klart basert på egen forskning, eller basert på pålitelige kilder (dog finnes det svært få av dem). De som har sett mine innlegg bakover i tid ser det helt tydelig at jeg har endret på en god del av forklaringene både når det gjelder lovlighet og det rent tekniske. Jeg har gjort noen undersøkelser selv med lyskilder både på bil og ikke bil (de som kjenner meg fra lokalmiljøet har kanskje sett trøsykkelen min som hadde nærlys + fjernlys (og opptil flere av dem) basert på IRC-halogen-pærer, dette er flere år tilbake :p).

 

Jeg har aldri hatt en "xenonpære" i hånda noen gang, men har et visst ønske om å kjøpe et sett kun for å se med egne øyne i en form for labtesting hvor stor forskjellen mellom lysbildet på en halogen og en xenonpære faktisk er. Til nå har jeg bare brukt en god del timer med søking og lesing for å finne pålitelige kilder, og det har iblandt vist seg at de finnes.

 

Btw. de PDFene som linkes til via siden som linkes til litt lengre opp inneholder ganske tydelige diagrammer som de fleste burde klare å forstå, og de kan vel sies å komme fra en pålitelig kilde. De viser helt tydelig at noe ikke er helt som det skal være.

Lenke til kommentar

Å montere nye og større kabler på lysene hjelper mye. Relestyring av lysene hjelper også, f.eks har de fleste eldre biler ikke det og man taper mye spenning fram til pærene.

Endret av trra
Lenke til kommentar

noen som vet hva biltilsynet sier om ettermontering av xenon?

 

selv har jeg en subaru forester 2004 mod som jeg godt kunne tenkt meg xenon på, men vil gjerne vite om det er lov?(om det irriterer andre bryr jeg meg ikke om, men om det er lov?)

 

har lest flere plasser at lyktespylere å mulighet for høyde justering er eneste kravet, men som flere sier her så har det mye med reflektorene å gjøre..

 

noen som har pratet med biltilsynet om dette?

Lenke til kommentar

Har vel forklart dette litt lengre opp, men kravet er at du har komplette lykter som er godkjent for montering på akkurat din bil (du må ha papirer på dette, pga. det skal godkjennes), og er godkjent for xenon-pærer. INGEN lykter er godkjent for både xenon og halogen, så du kan bare glemme det på lykter som allerede er montert halogen i originalt.

 

Greia er at når en ny lykteserie skal brukes på en ny eller gammel bil, så går dette igjennom en godkjenning. I denne godkjenningen blir èn pæreteknologi brukt. Når godkjenningen er gjort, så er lykten godkjent for akkurat den pæretypen den ble godkjent med.

 

Det er mulig å lese på lykta hvilken pæretype den er godkjent med:

 

Vanlig glødelampe, ikke halogen:

CR: Nærlys og fjernlys.

C: Nærlys.

R: Fjernlys.

 

Halogen:

HCR: Nærlys og fjernlys.

HC: Nærlys.

HR: Fjernlys.

 

Xenon/HID:

DCR: Nærlys og fjernlys.

DC: Nærlys.

DR: Fjernlys.

 

Disse bokstavene står påtrykt lykta et eller annet sted, somoftest i glasset, men det er ikke noe krav om det. Det kan likegodt stå bakpå.

 

Som jeg har forklart lengre opp, så er det meget stor forskjell på hvordan en halogenpære og en xenonpære strør lyset fra kilden. Dette gir dermed også meget stor forskjell i hvordan lyset kommer ut av reflektoren om man bytter pæretype.

Lenke til kommentar

Da har jeg montert Xenon på min 92" bmw 320 coupe. Ble bare 4300K pærer i første omgang. Og jeg kan ærlig si at de som møter meg, blir mindre blendet enn de som møter en høy bil med originalt montert 6000K pærer som stirrer deg rett inn i øya uansett hvor du kikker!

 

Kom ikke her og si at de bilene som kommer originalt med Xenon ikke blender folk.

 

Og jonepet, hvis du ikke er klar over det, bruker en halogen pære 55W, mens en xenon pære bruker 35W.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

haha.. jeg sitter her og ler av din uvitenhet. Vet du hva som ligger i disse "K"-ene som blir skrevet overalt? Vet du i det hele tatt hva det betyr?

 

Og jonepet, hvis du ikke er klar over det, bruker en halogen pære 55W, mens en xenon pære bruker 35W.

Hvis du tar med ineffektiviteten i drivkretsene, så haver du nok på ca. 50W uansett.

 

Og jeg kan ærlig si at de som møter meg, blir mindre blendet enn de som møter en høy bil med originalt montert 6000K pærer som stirrer deg rett inn i øya uansett hvor du kikker!

Grunnen til at du tror dette er følgende:

 

1) Du klarer ikke å se forskjell på de som er ettermontert og de som er originalmontert

2) Du vil ikke tro det du ser, fordi du ønsker å rettferdiggjøre din ulovlige ettermontering - eller for å snu litt på det, hver gang du treffer en SUV på veien, så stirrer du inn i lyktene og tenker "Hm.. disse blender jo.. mine blender ikke slik." - og grunnen til at du kan tenke slik, er fordi du har aldri sittet i en møtende bil av din egen og sett inn i dine, og i vertfall ikke med samme ønsket resultat. Det er som alle de som kjører med tåkelys, osv. De ser bare det de vil se, og tror bare det de vil tro.

 

Det faktum at enkelte går og sier at "de andres lykter blender, så da kan jeg også gjøre det" er nok til å bevise deres uvitenhet og deres ufattelig dårlige holdninger. Trodde dette var en holdning man skulle vært ferdig med da man gikk ut fra barneskolen.

 

Mye av grunnen til at du tror dine lykter ikke blender er pga. du ikke klarer å se dem i korrekt/feil vinkel, og du har ikke godt nok grunnlag til å sammenligne.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Da har jeg montert Xenon på min 92" bmw 320 coupe. Ble bare 4300K pærer i første omgang. Og jeg kan ærlig si at de som møter meg, blir mindre blendet enn de som møter en høy bil med originalt montert 6000K pærer som stirrer deg rett inn i øya uansett hvor du kikker!

 

Har du møtt din egen bil da?

Lenke til kommentar
Da har jeg montert Xenon på min 92" bmw 320 coupe. Ble bare 4300K pærer i første omgang. Og jeg kan ærlig si at de som møter meg, blir mindre blendet enn de som møter en høy bil med originalt montert 6000K pærer som stirrer deg rett inn i øya uansett hvor du kikker!

 

Kom ikke her og si at de bilene som kommer originalt med Xenon ikke blender folk.

 

Og jonepet, hvis du ikke er klar over det, bruker en halogen pære 55W, mens en xenon pære bruker 35W.

 

 

Jeg vet veldig godt hva det betyr. 4300K er kremhvitt , mens 6000K blir mer intens hvit,kommer du opp på 12000K blir det mer lilla. 6000K er mye mer intens hvitt enn 4300, og det blender mere i mørket, med regnvær.

 

Jeg kan godt laste opp ett bilde som viser fargene.

 

Og ja, jeg har møtt min egen bil opptil flere ganger når dama kjører min.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan du kan forklare at lykter laget for xenonpære gir mindre blending enn lykter laget for halogenpære hvor det er blitt satt inn xenonpære?

 

Og ja, jeg har møtt min egen bil opptil flere ganger når dama kjører min.

.. til denne sier jeg bare to ting: Du ser bare det du vil se. Du tror bare det du vil tro.

 

Akkurat det med 4300K og 6000K, så er ingen av de i nærheten av å være hvitt. Det ser bare ut som at det er hvitt. Det gjelder det samme som du ser på høyresiden av skjermen din. Det som ser ut til å være en hvit bakgrunn er ikke en hvit bakgrunn, men det er øyet som tror det er hvitt pga. en lik sammensetning av fargene rød, grønn og blå. En xenonpære gir omtrendt det samme, bare at fargetoppene er noe mer spredd over spektret. Det ser hvitt ut, men det gir helt gale refleksjoner på ting som ikke reflektrerer akkurat de bølgelengdene toppene finnes på i fargespektret.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan du kan forklare at lykter laget for xenonpære gir mindre blending enn lykter laget for halogenpære hvor det er blitt satt inn xenonpære?

 

Og ja, jeg har møtt min egen bil opptil flere ganger når dama kjører min.

.. til denne sier jeg bare to ting: Du ser bare det du vil se. Du tror bare det du vil tro.

 

Akkurat det med 4300K og 6000K, så er ingen av de i nærheten av å være hvitt. Det ser bare ut som at det er hvitt. Det gjelder det samme som du ser på høyresiden av skjermen din. Det som ser ut til å være en hvit bakgrunn er ikke en hvit bakgrunn, men det er øyet som tror det er hvitt pga. en lik sammensetning av fargene rød, grønn og blå. En xenonpære gir omtrendt det samme, bare at fargetoppene er noe mer spredd over spektret. Det ser hvitt ut, men det gir helt gale refleksjoner på ting som ikke reflektrerer akkurat de bølgelengdene toppene finnes på i fargespektret.

 

 

Det er mange eldre lykter hvor xenon fungerer helt fint.

 

Men som du sier, kan hende du tror du blir mer blenda når du ser en eldre bil med xenon.

Lenke til kommentar

Synes jonpet burde få honnør for å ha en slik holdning, er ikke mange i hans alder som bryr seg om slikt eller har sunne holdninger rundt dette. Men uansett hva enkelte tror eller mener om xenon i halogenlamper, faktum er at ECE godkjenningen til lyktene blir ugyldig når du monterer en lyskilde som lyktene ikke er godkjent for, mao gjør du en slik modifikasjon så har du faktisk ikke lov til å kjøre bilen på offentlig vei så lenge dette er påmontert. De andre problemene med denne modifikasjonen som totalt feil lux styrke, geometri og strølys påfører medtraffikantene går jeg ikke inn på i denne omgang. Hva folk til syvende og sist gjør et helt opp til dem, jeg er ikke faren deres.

 

Men husk, sunn fornuft har ingen aldersgrense ;)

Lenke til kommentar
Synes jonpet burde få honnør for å ha en slik holdning, er ikke mange i hans alder som bryr seg om slikt eller har sunne holdninger rundt dette. Men uansett hva enkelte tror eller mener om xenon i halogenlamper, faktum er at ECE godkjenningen til lyktene blir ugyldig når du monterer en lyskilde som lyktene ikke er godkjent for, mao gjør du en slik modifikasjon så har du faktisk ikke lov til å kjøre bilen på offentlig vei så lenge dette er påmontert. De andre problemene med denne modifikasjonen som totalt feil lux styrke, geometri og strølys påfører medtraffikantene går jeg ikke inn på i denne omgang. Hva folk til syvende og sist gjør et helt opp til dem, jeg er ikke faren deres.

 

Men husk, sunn fornuft har ingen aldersgrense ;)

 

 

Jeg har aldri sagt det er lov, jeg har sagt at det er fullt mulig å montere xenon uten å blende folk.

 

Og jonepet, hvis du bor i nærheten av oslo kan jeg møte deg ikveld, så kan du få din dokumentasjon, hvis du blir blendet, ja da skal jeg gi meg.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere, det er en del eldre lykter xenon fungerer på, UTEN å blende andre i trafikken. Det betyr ikke alle.

Og som jeg og sa, det er fortsatt mange nyere biler som blir levert med xenon, som blender. Men det har du vel aldri merket?

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Så du har to av de svært få som vistnok skal finnes?

 

Btw.

.. for å oppnå det må man sette en kopp med speil rundt hele pæra som retter alt lyset som en tynn laserstråle mot en reflektor som igjen redistribuerer lyset.

 

En annen metode å oppnå ønsket resultat, dvs. ikke blende møtende blister, er å sette en skjerm foran som blokkerer alt lyset, eller retter det rett nedover.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...