Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere Xenon kit på en eldre bil, kan det skade bilen/lyktene?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Har en eldre bil, med dårlige lykter/lys. Har sett litt på de Xenon kitene man får kjøpt overalt. Hvordan vil de virke, og vil de i det heletatt virke på en Audi 80? Vil det bli noe forskjell?

 

Og vil de lyktene ødelegge noe på bilens system, eller noe? Har hørt noen si det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går helt fint å ettermontere, mest sannsynligvis vil ingenting gå i stykker, sålenge det er montert korrekt.

Kjør på å montere ulovlige lys på en gammel bil, slik at enda flere vil bli blendet av uvitende sjafører, som tro at det de gjorde var bra.

Lenke til kommentar
Går helt fint å ettermontere, mest sannsynligvis vil ingenting gå i stykker, sålenge det er montert korrekt.

Kjør på å montere ulovlige lys på en gammel bil, slik at enda flere vil bli blendet av uvitende sjafører, som tro at det de gjorde var bra.

 

Er like irriterende å møte nyere biler med Xenon lys da, lyser som et helvette de å.

Lenke til kommentar

Går nok helt fint å montere xenon på en Audi 80 uten at noe ryker, så en gammel 100 med det så sent som for noen timer siden. Men som nevnt til det kjedsommelige her inne så er det fortsatt ulovlig. Hvis du vil ha bedre lys ville jeg heller byttet ut de gamle frontlyktene i noen nye, du har sikkert ganske slitne reflektorer. Videre ville jeg kjøpt enten Philips X-treme Power eller Osram Nightbreaker lyspærer, pluss noen gode tusenmetere til fjernlys. Da har du bra og lovlig lys. :yes:

Lenke til kommentar
Går nok helt fint å montere xenon på en Audi 80 uten at noe ryker, så en gammel 100 med det så sent som for noen timer siden. Men som nevnt til det kjedsommelige her inne så er det fortsatt ulovlig. Hvis du vil ha bedre lys ville jeg heller byttet ut de gamle frontlyktene i noen nye, du har sikkert ganske slitne reflektorer. Videre ville jeg kjøpt enten Philips X-treme Power eller Osram Nightbreaker lyspærer, pluss noen gode tusenmetere til fjernlys. Da har du bra og lovlig lys. :yes:

 

tusenmetere vil jeg ha, men jeg har problemer med å feste de. Ene måten er å kjøpe sånn plate man monterer bak skiltene, men hvor skal jeg ha støttestaget? Da selve grillen sitter fast i panseret?

Lenke til kommentar

Jeg slet med omtrent det samme da jeg skulle montere tusenmetere på en Suzuki Jimny. Endte opp med at jeg festet støttestagene i omtrent 60 graders vinkel ned i bakkant av lyktene og ned på støtfangeren rett under panseret. Det ble egentlig ikke så veldig bra siden det var store lykter (Bosch Rallye 225) - men lyset er fenomenalt om ikke annet. Selv om det rister litt.

 

Ellers kan du jo prøve å montere lyktene rett på grillen? Ser det har blitt gjort slik på en Audi 80 på Finn.no i hvert fall:

 

60_-2076457089.jpg

Lenke til kommentar
Går helt fint å ettermontere, mest sannsynligvis vil ingenting gå i stykker, sålenge det er montert korrekt.

Kjør på å montere ulovlige lys på en gammel bil, slik at enda flere vil bli blendet av uvitende sjafører, som tro at det de gjorde var bra.

 

Er like irriterende å møte nyere biler med Xenon lys da, lyser som et helvette de å.

Hvordan i .. klarer du å komme til den konklusjonen? Det sier bare litt om hvor uvitende folk generelt som driver med denne dritten er. Jeg blir så irritert at jeg holder på å eksplodere hver gang jeg ser en idiot som deg kommer med en slik påstand.

Lenke til kommentar

Er jo ikke no problem og ettermontere xenon lys.. Har selv det på min.. Passat 98 mod. så lenge man har justerere for høyde, er det ikke problem. Har bixenon, og gikk rett igjennom på EU kontroll i alle fall!

 

Hvis du vil høre hvordan det er å montere til din, er de veldig dyktige på www.dybvik-trading.no

Lenke til kommentar

Det er galskap. Les tilbake på noen av innleggene jeg har skrevet. Det er totalt galskap å påstå at det er "bare å montere". De som selger slik dritt vet likegodt som meg hvor ulovlig det er, og hvor mye dritt det lager i trafikken, men det er uvitenhet de tjener penger på, så de kan ikke innrømme det for deres kunder.

 

De som driver med "dybvik-trading" har ingenting i trafikken å gjøre. Så mye dritt har jeg aldri sett noen skrevet på en nettside. Det er så mye ulovligheter de oppfordrer til at hele konseptet i seg selv kan ikke være lovlig. Det er dessverre lovlig å selge, samt kjøpe, slik dritt, men det er ikke lov å montere.

 

Det at det går igjennom på kontroll er kun basert på uvitenhet blandt kontrollører.

 

Det å trekke inn at man bare kan "justere høyde" er bare tull. Det kommer enkelt forklart av at det er ikke hovedstrålen som blender, men strølyset. Det å montere pærer som er så langt utenfor spesifikasjonen vil jeg tro ca. 10-dobler dette strølyset. Strølyset tas ikke hensyn til av justeringen, da dette er noe som skal være der for å gjøre lykten synlig i alle vinkler. Ved godkjenning skal dette være under et definert nivå, men med å ettermontere ulovlige pærer vil denne verdien bli langt høyere enn reglene sier.

 

Jeg kommer til å gjenta, gjenta, gjenta, gjenta, det jeg skriver på forumet om saken, samt bruke alt jeg kan av mitt lovlige fjernlys for å lage mest mulig dritt for dere tullinger som driver med dette. Med 60 000km i året, så blir det endel tullinger som rett og slett "får se lyset" fra mine (lovlige) fjernlys.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Bilen min ble originalt levert med xenon i kjørelys men vanlig halogen i fjernlys. Fjernlysene ble byttet til xenon av forrige eier. Det er lovlig, ikke sant?

Nei, det er ikke lov og det av god grunn. Det er stor forskjell på hvordan en fjernlyskaster laget for xenonpære sprer lys i forhold til en som er laget for halogen.

 

Jeg tror dessverre at du snakker for døve ører, jonepet.

Det kan jeg avkrefte fullstendig. Jeg har redusert antallet ettermontert xenonpærer garantert. Jeg har skrevet i flere fora med tekniske detaljer om hvorfor dette ikke bør gjøres, og jeg vet at flere titalls personer har byttet mening, og gitt respons, basert på det de har lest. I tillegg kommer de som bare leser og ikke skriver noe tilbake. Dersom endel flere gjør samme som meg, så er denne dritten vekk iløpet av kort tid.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Okei, det er bra om det er slik du sier, jonepet.

 

Men når det gjelder folk som skal ettermontere xenon i sine langlys lykter på sin bil, så ser jeg ingen grunn til å nekte dem det. De skal jo tross alt bare brukes når ingen andre er der uansett.

Lenke til kommentar
Bilen min ble originalt levert med xenon i kjørelys men vanlig halogen i fjernlys. Fjernlysene ble byttet til xenon av forrige eier. Det er lovlig, ikke sant?

Nei, det er ikke lov og det av god grunn. Det er stor forskjell på hvordan en fjernlyskaster laget for xenonpære sprer lys i forhold til en som er laget for halogen.

 

Jeg kan føye til at bilen kunne bli levert originalt med bi-xenon og lyktene er byttet til disse i ettertid. Kan da umulig være ulovlig da? Jeg har jo automatisk høydejustering (er det krav om dette til fjernlysene også?) og lyktespyleanlegg originalt.

Lenke til kommentar

Men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Lyktene bør også være godkjent for xenon. Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

 

Har ettermonterings sett på bixenon. Som jeg tidligere fortalte, har jeg hørt med de som har kontroller, og hatt EU kontroll. Det var null problem!

Lenke til kommentar
Jeg kan føye til at bilen kunne bli levert originalt med bi-xenon og lyktene er byttet til disse i ettertid. Kan da umulig være ulovlig da? Jeg har jo automatisk høydejustering (er det krav om dette til fjernlysene også?) og lyktespyleanlegg originalt.

DA er det lovlig, men det skal vel strengt tatt godkjennes og skrives inn i vognkortet (på lik linje med at man bytter fjærer f.eks) for å være 100% lovlig.

 

Men når det gjelder folk som skal ettermontere xenon i sine langlys lykter på sin bil, så ser jeg ingen grunn til å nekte dem det. De skal jo tross alt bare brukes når ingen andre er der uansett.

Det er et par bakdeler ved den tankegangen.

 

Se for deg to biler kommer mot hverandre på en lang strekning - si 500 meter (det er en ekstremt lang strekning hvor strengt tatt 3-4 biler skal kunne kjøre bak hverandre, og alle kunne ha på fjernlys uten å plage hverandre).

 

Den ene av bilene har ettermontert xenon, den andre har standard fjernlys (om det er halogen eller xenon spiller ingen rolle).

 

Jeg tror de fleste kjenner til grensen på 480lux som tillates maksimalt for fjernlys. Denne verdien har en hensikt. Den oppgir nemlig den maksimale tillate lysstyrken på en viss avstand (eksakt antall meter) fra bilen. Den oppgir ikke maks lysmengde, men maks lysstyrke (lysstyrke er lysmengde pr. areal, altså lux = lumen / areal).

 

Lysstyrken til lyktene avgjør stort sett èn ting: Hvor langt lyset lyser. Justering kommer etter dette. Det er selvsagt slik at en lykt som står rett forover lyser lengre enn en som er stilt rett nedover, men alle originalmonterte fjernlys er stilt inn slik at de lyser min. 100m forover (typisk mye mer). Mye lys forsvinner bare rett og slett rett forover og treffer ikke noe, og det er dette lyset som gjør det mulig å kunne se en hindring f.eks 100 meter foran bilen.

 

Hva skjer da om man tredobler lysmengden i dette området? Det sier seg selv at man øker lysstyrken, og dermed lengden i hovedstrålen.

 

.. så tilbake til de to bilene. Bil A har originalt fjernlys som lyser 150 meter. Bil B har ettermontert xenonkit, og for å gjøre det enda mer tydelig 50W-xenon, som lyser 300 meter. På det tidspunktet begge bilene har kjørt 25 meter, så treffer lysstrålen fra bil B fjeset til fører av bil A. Hva vil være typisk reaksjon på dette? Fører av bil A vil øyeblikkelig slå av sitt fjernlys, og fører av bil B gjør det samme. Det som da ligger igjen er at fører av Bil B har ca. 300 meter med strekning som er memorert som følge av at lyset dekte strekningen. fører av Bil A sitter med ca. 50 meter siktstrekning. Lyset fra bil A traff aldri i nærheten av Bil B. Er 50 meter siktstrekning nok til at fører av Bil A kan holde samme fart helt til passering?

 

Hva ville vært mest korrekt å gjøre? Bil A skulle beholdt sitt fjernlys på ytterligere 200 meter, mens Bil B skulle kjørt samme strekning med nærlys. Ved litt skills er ikke dette noe problem, men hvem i dette landet går med på å kjøre 200 meter med nærlys mens en annen bil kommer i mot med fjernlys? Resultatet vil mest sansynlig være at etter 100 meter, så slår fører av bil B på sitt fjernlys, og slår det ikke av før ca. 2 sekunder etter at fører av bil A har slått av sitt. Dette reduserer siktstrekning til fører av Bil A til kanskje 20 meter, og unntaksvis lengre.

 

Så til en annen sak.. som også gjelder den samme Bil A og bil B.

 

Bil A og Bil B møtes tilfeldigvis akkurat rundt en venstresving for Bil A. Normalt sett vil fører av bil A se sånn ca. midt på veien igjennom svingen. Det fører av Bil A ikke er klar over er at med det samme bilen runder svingen, så ser han/hun rett inn i 50W-xenonen til bil B. Fører av Bil A bruker ca. 1 sekund på å slå av sine fjernlys. Iløpet av det sekundet er sikten til fører av Bil A betydelig redusert. Det tar øyet ca. 20 minutter å gå tilbake til normal tilstand etter å ha blitt blendet av kraftig lys.

 

.. og til du siste: Gratulerer! Du har klart å quote Dybvik Trading sin "geniale" bortforklaring på spørsmålet om det er lovlig å bruke slike sett på norske veier. Det er kanskje en grunn til at de aldri svarer direkte på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Tror jeg skal importere noe syke greier til bilen snart.. Må finnes noe forsvaret bruker som blender mer enn 100 xenonlys tilsammen. Dette skal stappes på bilen, og brukes mot alle de som har ettermontert xenon som blender og andre idioter som kjører med tåkelys og nærlys.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke logikken med å bruke ulovlige lys til å si at andre har ulovlige lys..

 

Med vondt skal vondt fordrives, eh? :D

 

Ellers er det veldig bra at du faktisk tar deg tiden til å forklare på et skikkelig vis hvorfor det er ulovlig og det der. Alt for mange som ikkje skjønner (*host*fiskesen*host*) at selvom du ikke blir stoppet på EU-kontroll så er det ikke lov, og det blender og plager andre.

 

Ellers vil jeg anbefale å lese det på denne linken, da det står forklart (selvom det er mye av samme greiene som jonepet forklarer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...