Gå til innhold

Spill blir ikke OL-gren likevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide at OL-forbundet (eller hva de nå enn heter) får opp øynene for denne nye sporten (ja, jeg sa sport). Dataspill har sin fulle rett til få være med i de olympiske leker, for man må trene like hardt og like mye som f.eks. de som sykler. Forskjellen er miljøet de trener i. Det er langt ifra noen dans på roser å bli mester i CS eller andre spill, og det burde du i det minste skjønne.

 

EDIT: til og med wikipedia kaller dataspill en sport:

Sport is an activity that is governed by a set of rules or customs and often engaged in competitively. Sports commonly refer to activities where the physical capabilities of the competitor are the sole or primary determiner of the outcome (winning or losing), but the term is also used to include activities such as mind sports and motor sports where mental acuity or equipment quality are major factors.

Link

Endret av Comprade
Lenke til kommentar

Gledeleg at spel får stadig meir positiv merksemd. Dette er heilt klart eit framskritt. Eg satser på å følgje med på dette framover.

 

Jo Are: Eg har ikkje akkurat inntrykk av at bogeskytarane og utøvarane i skyting slit seg ut heller (det ligg sjølvsagt mykje trening bak desse idrettane, på same måte som det ligg mykje trenig for å meistre eit spel).

Lenke til kommentar
På tide at OL-forbundet (eller hva de nå enn heter) får opp øynene for denne nye sporten (ja, jeg sa sport). Dataspill har sin fulle rett til få være med i de olympiske leker, for man må trene like hardt og like mye som f.eks. de som sykler. Forskjellen er miljøet de trener i. Det er langt ifra noen dans på roser å bli mester i CS eller andre spill, og det burde du i det minste skjønne.

 

EDIT: til og med wikipedia kaller dataspill en sport:

Sport is an activity that is governed by a set of rules or customs and often engaged in competitively. Sports commonly refer to activities where the physical capabilities of the competitor are the sole or primary determiner of the outcome (winning or losing), but the term is also used to include activities such as mind sports and motor sports where mental acuity or equipment quality are major factors.

Link

 

 

Ja, med nå kan til og med hvem som helst legge inn på Wikipedia! ;)

 

 

Ja, man må "trene", men jeg vil heller kalle det øving.

Det skal MER til å bli Verdensmester i sykling enn i spill.

Ikke det at det er vanskeligere, men det skal mer til..

Endret av Eriqo
Lenke til kommentar
Ja, med nå kan til og med hvem som helst legge inn på Wikipedia! ;)

Så du er uenig med den definisjonen? I såfall, hva er mer korrekt å si?

 

Ja, man må "trene", men jeg vil heller kalle det øving.

Det skal MER til å bli Verdensmester i sykling enn i spill.

Ikke det at det er vanskeligere, men det skal mer til..

Uenig. Jeg mener at det er like vanskelig å bli best i de to grenene, fordi at i begge "grener" er tusenvis av andre som er helt sinnsykt gode i sykling/spilling. Konkurransen er like tøff, og derfor må man trene like mye.

Lenke til kommentar

Noen spill krever jo litt fysikk, som DDR (dansespill) som man finner på kinoer og arkader. Man blir ikke mester i det over natten.

 

 

Dessuten så blir vel dette sett mer på som lek enn noe annet...Vinner du gull i CS er det jo gøy da, men spill har fremdeles til gode å bli en like stor proffsport som roing, svømming, løp, etc etc. Nevn ti norske gullhåp i spilling :sleep2:

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Personlig så synest jeg E-sport ikke trenger å blandes inn i OL. Føler at OL har mye med tradisjon og gjøre og selv om f.eks bueskyting ikke er like fysisk krevende som andre sporter, så er det en svært tradisjonsrik sport. Jeg synes ikke en Q3A/Cs compo" passer bra inn i rekken av sporter som er fra før, siden målet er å drepe.

 

Synes E-sports kunne hatt et eget (stoort) arrangement hvor konkurranse innen de forskjellige grenene lettere kan sammenlignes og verdsettes. Generell aksept for spill kommer ikke fortere imho om man "tvinger" den inn på folk, men etterhvert som våres generasjoner vokser opp vil det bli akseptert mer og mer.

 

Jeg vil ihvertfall aldri likestille en utøver som Fatal1ty med Ole Einar Bjørndalen, og befolknineg generellt pleier og tillegge mer prestisje i enkelte gull enn andre...er lenge til OL gull i gaming henger veldig høyt på rangen tror jeg.

Lenke til kommentar

Synes vel ikke spill burde være OL-gren i den forstand at det likestilles med annen sport.

 

Men når det er sagt kunne jeg godt tenke meg mye større gaming events med mange forskjellige sjangere osv som gikk over en bestemt tid hvert annet år eller noe slikt, dog utenom andre arangementer.

 

(Whoho post 600, tok bare 6 år :-P)

Endret av Archangel
Lenke til kommentar
Personlig så synest jeg E-sport ikke trenger å blandes inn i OL. Føler at OL har mye med tradisjon og gjøre og selv om f.eks bueskyting ikke er like fysisk krevende som andre sporter, så er det en svært tradisjonsrik sport. Jeg synes ikke en Q3A/Cs compo" passer bra inn i rekken av sporter som er fra før, siden målet er å drepe.

 

Synes E-sports kunne hatt et eget (stoort) arrangement hvor konkurranse innen de forskjellige grenene lettere kan sammenlignes og verdsettes. Generell aksept for spill kommer ikke fortere imho om man "tvinger" den inn på folk, men etterhvert som våres generasjoner vokser opp vil det bli akseptert mer og mer.

 

Jeg vil ihvertfall aldri likestille en utøver som Fatal1ty med Ole Einar Bjørndalen, og befolknineg generellt pleier og tillegge mer prestisje i enkelte gull enn andre...er lenge til OL gull i gaming henger veldig høyt på rangen tror jeg.

 

Veldig bra skrevet det der. Jeg syns jo selvfølgelig at spill kan få ha sine egene arrangementer, men sport er det ikke. Sport har litt mer med fysikk og gjøre (altså kroppen) i bilsport tar du jo sjanser men det er sikker en grunn til at det står bil foran sport.

Lenke til kommentar

Jeg synes spill bør likestilles med all annen sport, om det viser seg at det finnes nok interesse for det. Hva er vitsen med verdensmesterskap i sjakk når de tross alt sitter på rumpa og flytter på noen brikker? Må sport handle om at man skal være fysisk sterkest?

 

OL har sine tradisjoner, men jeg er sterk motstander av å måtte holde tradisjoner i flere hundre år uten å kunne legge til litt krydder.

 

Det at det er "urettferdig" mot andre utøvere fordi de velger å sykle 8 timer om dagen istedenfor å spille et FPS spill like stor del av tiden. Du spiller ikke kun for morro skyld om du er verdensmester i et spill. Det krever sinnsyk viljestyrke, motivasjon, hånd-øye-koordinasjon, reflekser etc. Du må holde hjernen i toppform på alle mulige måter, og det blir i stor grad liknende det å bli best til en fysisk sport.

 

Jeg håper E-Sports blir større på verdensbasis enn det er i dag, kanskje dette kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar

Man må jo ha ganske bra reaksjonstid og til tider logikk for å bli god i spill og det er jo kjent at man faktisk blir smartere og får bedre reaksjon ved å være i bra fysisk form. Fatal1ty (vet du ikke hvem han er bør du ikke lese denne diskusjonen og ha noe å si)løper jo ganske mye hver dag for å være på topp. Han er jo faktisk eks idrettsmann ;)

Lenke til kommentar

En ting er det at spill ikke har noe i OL å bestille, men spørsmålet er egentlig hvorfor i huleste det er så viktig? Det finnes massevis av organiserte spillkonkurranser allerede, kan man ikke være fornøyd med det? Sports- og idrettsgreners respektive dyrkere har da alltid vært nødt til å holde sine egne arrangementer.

 

Jeg tror ønsket om OL-innlevelse har mye med et mindreverdighetskompleks å gjøre som opprettholdes i minst like stor grad av spillerne selv som av omverdenen. Det finnes massevis av stuerene aktiviteter som ikke er en del av de olympiske leker, og den forsamlingen hører dataspill hjemme i. Vi trenger vel ikke aksept fra Gerhard Heiberg og de andre gråtassene i komiteen for å føle oss tilfreds med hobbyen vår.

 

En annen ting er at de spillerne som trekker folk stort sett er pro-gamere, og de gidder ikke å være med på en amatørkonkurranse som OL er, hvor man ikke vinner annet enn heder og ære.

 

EDIT: Når det er sagt, er det vel få organisasjoner som er mer politisk gjennomkorrekte enn den olympiske komite, så at de skulle tøse seg til ved å være "inkluderende" ovenfor de stakkars, uglesette spillerne var kanskje ikke annet enn forventet. Det er likefullt noe tøv.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Fatal1ty (vet du ikke hvem han er bør du ikke lese denne diskusjonen og ha noe å si)

 

Noe sier meg at denne Fat Al ikke kommer til å bli like kjent som Ole Einar Bjørndalen. Regner det nesten som sikkert at Bjørndalen gruser ham i langrennsporet også ;)

 

For en jævlig dårlig kommentar. Tipper(uten å vite noe sikkert) at Fatality er like kjent som bjørndalen. stort sett bare folk i europa som ser på langrenn, mens esport er globalt.

Regner det som nesten sikkert at Fatality gruser ham i datastolen også ;)

Lenke til kommentar

spill som sport? kvifor ikkje....spill som OL grein...det blir for dumt..;)

 

men ja ting hadde jo vore greiare viss spill var sport, hadde gjort livet greiare for oss som likar å bruke vår dyrebare tid på bokser med skrifta ps3/x360 på...."sitter du å spiller att no" !!..."hold kjeft, det er ein av sportane mine"!!

 

men OL-grein..;) blir nok litt for spesielt...

 

det er nok att skyting, bueskyting og bordtennis er OL greiner....og curling..!!

Lenke til kommentar

Tok jo sin tid før Snowboard ble tatt inn i OL også... Var vel 98? Etter det har jo sporten eksplodert.. Selv om den var på vei opp allerede..

 

Det jeg skal frem til, er at spilling som OL gren, kanskje kan bli mer akseptert, også av den eldre garde.. som nå kjefter og smeller på ungdommen fordi de kaster bort noen timer forran skjermen... (finnes fortsatter grenser..)

 

Selv vet jeg ikke helt om jeg er for eller imot spill som en OL-gren.. Men, så lenge sjakk er det.. så, hvorfor ikke? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...