Gå til innhold

Regler for 5. runde av fotokonkurransen


Anew

Anbefalte innlegg

Nå har vi klart å holde konkurransen gående i nesten halvannet år, med ett lite avbrekk. Vinneren av 4. runde kåres snart, og vi bør ha diskutert litt rundt reglene før neste runde starter opp.

 

Vi har hatt problemer med "regulariteten" fordi nye folk kommer til som vinnere, og vil tilpasse tidspunktene, og vi har hatt en del diskvalifiseringer pga. brudd på regel #7 (og tidligere også #2).

 

Dette har vært reglene i runde 4:

1. DU må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt mellom nevnte tidsperiode.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Maks filstørrelse: 350KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bildet skal være anonymt så lenge konkurranse og avstemming pågår. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil derfor bli diskvalifisert.

8. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen.

9. Arrangør/Vinner av forrige runde, har ikke anledning til å delta.

10. Vinneren av konkurransen arrangerer neste ukes konkurranse, og har dessuten ansvaret for å underrette redaktøren på akam.no (faeri eller Aetius - evt epost til: [email protected]) når nytt tema er lagt ut, samt når bildene er lagt ut til avstemning. Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde.

 

Personlig syns jeg vi bør vurdere å stryke #7. Anonymitetsregelen er til for at jeg skal slippe å bli hengt ut som den tullingen bak bildet som fikk 0 poeng (noe som har skjedd meg gjentatte ganger... :)). Jeg foreslår derfor at vi endrer regelen til at man kan være anonym så lenge man ikke kommer på en av de 3 første plassene.

 

Hva er poenget med forbudet mot stemmefisking?

 

Hva er poenget med 350kb-regelen? (med mine standardinnstillinger i Bibble ender jeg stort sett med en fil på rundt 450k i det pålagte formatet)

 

Kjør debatt!

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i at regel 7 bør strykes. Jeg er sikker på at fotografens rykte har lite å si for vurderingen av bildet. Syns også regel 9 om at arrangør ikke kan delta bør strykes, er jo bare fint at folk er ivrige på å delta. Tviler på at det gir noen særlig fordel å få bestemme tema.

 

Trenger heller ikke være så strenge på filstørrelse, men regel på oppløsning er greit for meg. 2mbit+ er vanlig internettforbindelse i dag, selv har jeg 10mbit fiber hjemme som er vanlig der jeg bor.

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg vi bør vurdere å stryke #7. Anonymitetsregelen er til for at jeg skal slippe å bli hengt ut som den tullingen bak bildet som fikk 0 poeng (noe som har skjedd meg gjentatte ganger... :)). Jeg foreslår derfor at vi endrer regelen til at man kan være anonym så lenge man ikke kommer på en av de 3 første plassene.

Enig.

 

Hva er poenget med forbudet mot stemmefisking?

Ingen. Tilnærmet umulig å oppdage uansett, da folk i de aller færreste tilfeller spør offentlig (les: forum) om folk kan stemme på de.

 

Hva er poenget med 350kb-regelen? (med mine standardinnstillinger i Bibble ender jeg stort sett med en fil på rundt 450k i det pålagte formatet)

Dette har vel vært diskutert før, og jeg mener å huske at vi endte opp med å beholde reglen for å hindre at trådstarter må bruke opp all tilgjengelig vedleggsplass på bildene i fotokonkurransen. At bildene i ettertid kan slettes er vel egentlig et greit argument, men da forsvinner jo all form for arkivering av bildene, og det blir vanskelig (om ikke umulig) å gå tilbake igjen og se hvordan tidligere runder gikk.

Lenke til kommentar

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

Syns denne fremdeles skal være der. Selv om man må være registrert på forumet for å delta i avstemninger, ser jeg ingen grunn til å IKKE ha den der.

5. Maks filstørrelse: 350KB.

Kan godt heves, men til en ok størrelse, ikke for stort.

 

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

Denne syns jeg kan stå, det er ikke alle av oss som har like store skjermer ;)

 

7. Bildet skal være anonymt så lenge konkurranse og avstemming pågår. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil derfor bli diskvalifisert.

Jeg syns ikke det gjør noe at en kan kjenne igjen bildestilen og dermed tenke seg til fotografen - men signatur, posting i bildekritikken eller på andre fora syns jeg ikke skal være lov mens konkurransen pågår, rett og slett fordi jeg syns at bildet kan få de korte ukene på seg frem til avstemningen er ferdig.

 

9. Arrangør/Vinner av forrige runde, har ikke anledning til å delta.

Denne kan vi godt fjerne for min del, men det betyr selvfølgelig at vinneren må ha kritisk sans til emnet (f. eks kan ikke jeg kjøre på med Irsk Ulvehund som tema).

Lenke til kommentar

Når det gjelder regel 7 bruker jeg vanligvis å legge ut bildet på flickr, men fjerne linken til flickrprofilen min fra signaturen. Begge bildene jeg har vunnet har vært brukt i trykk også, men det er det ytterst få på akam som kan ha sett. Maks to stykk jeg kan komme på (og det skal litt til for at de i de hele tatt skal ha sett det)

Lenke til kommentar
Hva med en avstemning? Her kan vi diskutere oss til døde før vi blir enig.

Det er greit å diskutere litt før man har en eventuell avstemning (kall det gjerne valgkamp). Imidlertid ser jeg ikke noen store uenigheter her. Alle er enige om at regel #7 er uheldig, ingen andre enn jeg griner for endring av innleveringsfristen.

 

Det åpne spørsmålet er om vinner skal få lov til å være med på runden han/hun selv arangerer. Der er jeg litt på gjerdet, for jeg ser argumentene for regelen, men jeg syns selv at det er litt nedtur å vinne når jeg da ikke kan være med i neste runde.

Lenke til kommentar
Hva med en avstemning? Her kan vi diskutere oss til døde før vi blir enig.

Det er greit å diskutere litt før man har en eventuell avstemning (kall det gjerne valgkamp). Imidlertid ser jeg ikke noen store uenigheter her. Alle er enige om at regel #7 er uheldig, ingen andre enn jeg griner for endring av innleveringsfristen.

 

Det åpne spørsmålet er om vinner skal få lov til å være med på runden han/hun selv arangerer. Der er jeg litt på gjerdet, for jeg ser argumentene for regelen, men jeg syns selv at det er litt nedtur å vinne når jeg da ikke kan være med i neste runde.

 

Så lenge man er fornuftig og velger et "klassisk" fototema vil dette ikke være noe problem i mine øyne. Dessuten vil vi to være rimelig enige om tema uansett ;)

Lenke til kommentar
Hva er poenget med 350kb-regelen? (med mine standardinnstillinger i Bibble ender jeg stort sett med en fil på rundt 450k i det pålagte formatet)

Dette har vel vært diskutert før, og jeg mener å huske at vi endte opp med å beholde reglen for å hindre at trådstarter må bruke opp all tilgjengelig vedleggsplass på bildene i fotokonkurransen. At bildene i ettertid kan slettes er vel egentlig et greit argument, men da forsvinner jo all form for arkivering av bildene, og det blir vanskelig (om ikke umulig) å gå tilbake igjen og se hvordan tidligere runder gikk.

Jeg skal spørre Erik om det går bra å legge bildene i Galleriet til Akam når konkurransene er avsluttet. Kan ikke se noen som helst problemer med det, utover at det vil medføre litt ekstra arbeid for redaksjonen.
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å oppsummere diskusjonen med følgende forslag til regler for neste runde:

1. DU må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Maks filstørrelse: 450KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bilder som har signatur, bilder som er postet tidligere, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder på diskusjon.no mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

8. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen.

9. Brukernavnene til de som kommer på de 3 første plassene vil bli offentliggjort.

10. Vinneren av konkurransen velger tema for neste runde og kungjør dette innen 24 timer etter at vinneren er kungjort. Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde dersom vinnerne ikke blir enige seg imellom. Dersom nytt tema ikke er kungjort innen 24 timer, skal den som kom på 2. plass komme med nytt tema.

11. Innleveringsfrist for bidrag er kl. 22 andre søndag etter at temaet er kungjort. Bidragene skal publiseres i konkurransetråden så fort som praktisk mulig og ikke mer enn 24 timer etter innleveringsfristen. Derom dette ikke er praktisk mulig er det arrangørens ansvar å sørge for at en annen overtar ansvaret for publiseringen.

12. Avstemning pågår til kl. 21 påfølgende torsdag.

13. Vinnerbildet kan bli brukt av Akam.no for å skape publisitet om fotokonkurransen. Alle bidrag kan bli lagt ut i galleriet på Akam.no.

14. 1. plass premieres med 4 poeng, 2. plass med 2 og 3. plass med 1 poeng i sammendraget. Etter 13 runder utropes en samlet vinner, og en ny "hovedrunde" begynner.

 

Fortsett debatt! ;) Jeg syns ikke det er kritisk å ha det nye regelsettet på plass før nytt tema kungjøres, men det bør på plass i løpet av et par dager. Det regelsettet som vedtas kan ikke endres i de neste 13 rundene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...