Josh! Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Sitter på en Q6600 og ASUS P5E og har tenkt å overklokke så smått. Lurer bare på en ting: Dersom CPU blir for varm (eks. CPU-vifte tar kvelden), slår PC-en seg av før den tar skade av det? Evt. går det an å stille på hvilke temperaturer den skal slå seg av? Finner ikke dette i BIOS... Dette gjelder forsåvidt også GPU. Skulle hatt et idiotsikkert sikkerhetsnett som slår inn dersom noen av komponentene nærmer seg faretruende høye temperaturer... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det finnes innstillinger i bios, du må bare lete litt mer. CPU vil trottle og til sist slå seg av om den blir for varmt. Skal være tilsvarende funksjonalitet i GPU, du vil da oppdage artifacts rimelig raskt om du klokker for langt. Test med f.eks ATiTool. Komponentene kan da dø av varme, men da har en noe som kalles garanti. Det er da flere som har fått ødelagt skjermkort pga at viften stopper, men som sagt garanti. Om du ser på alle "hjelp maskinen min fungerer ikke" trådene så er det vel rimelig å anta at det er lite som er totalt "sikkert"/ting skjer. Er da greit å følge med temp. Prøv f.eks CoreTemp. Lenke til kommentar
Josh! Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Dersom jeg overklokker og CPU-/GPU-vifte stopper slik at komponentene dør, har jeg da likevel gjeldende garanti? Er mest dette jeg er redd for, temperaturer ellers skal jeg klare å følge med. Og jeg har ganske grundig i BIOS (tror jeg), men finner ingenting om temperaturer o.l. (bare HW monitor der jeg kan se temp. viftehastighet o.l., men ikke stille noe) Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Litt vanskelig å si noe om "enn om ..." Om viften stopper så er det en feil med skjermkortet og du får et nytt. Om du har overklokket skjermkortet så har du i utgangspunktet brutt garantien, men de fleste skjermkort leveres med egne OC-verktøy og jeg blir overrasket om en ikke skulle få lov til å bruke dem. Slik jeg ser det så ryker garantien ved fysiske modifikasjoner. Da det åpenbart er lagt tilrette for driver overklokking fra produsentene. Tror ikke du greier å drepe quad prosessoren din uansett, om du da ikke tar helt av. Ja, det er en risiko, som å gå over gata! Det er heller ikke forventet at du skal følge med temp hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå