Gå til innhold

[LØST] Windows XP - Feilaktig Lav signalstyrke, ustabilt. (SMC)

Beej80

Anbefalte innlegg

Hei,

EDIT: Løst tidligere problem med at jeg ikke fant WPA innstillingene (fant en godt gjemt Win XP WPA2 patch).

Nytt problem:

Signalstyrke LAV, kobler til, får IP, DNS, Gateway osv, men detter ut etter 2-5 sek.

Kobler så til igjen etter en liten stund, faller ut igjen.

Når jeg bruker verktøyet til SMC ligger signalstyrken på 65-67%, sitter stakkerslige 4 meter fra routeren. Dette KAN ikke være et reellt problem.

Noen som har noe input ?

[/EDIT]

Jeg har nylig kjøpt et SMC WPCIT-G Trådløst nettverkskort.

Etter mye om og men (hadde ikke ledige ressurser) fikk jeg installert korter m/driver og programvare (nyeste fra nettsiden til SMC).

Korter 'virker', men jeg er misfornøyd med noe som kanskje kan være en bagatell for mange av dere.

Tingen er:

Nede på statusbaren er det et ikon for SMC Wireless configuration utility, dette er det programmet som håndterer de trådløse tilkoblingene for SMC.

I begynnelsen virket alt ok, men nå lyser det rødt hele tiden, altså en indikasjon på det ikke er koblet til. Men nettet fungerer jo vitterlig, sitter jo å surfer nå.

Når man holder musepekeren over dette ikonet får man opp en boks med litt info.

Problemet er tilsynelatende at kortet/programvaren prøver å "authenticate (authenticating)", og det virker som om den aldri blir ferdig med dette.

Kjører WPA-PSK, og som sagt, sitter jo og surfer nå, så det virker i og for seg.

Når den driver med denne autentifiseringen (har ikke ordboken foran meg) bruker programmet ressurser, nok til at PC-en lagger litt dersom jeg gjør på noe. F.eks drøyer det å laste en side... Gjerne 3-5 sek uten at det skjer noe før siden detter inn som normalt.

Er det noen som har kjenskap til dette ? Vet om en rask fiks ?

(Og reinstall av windows er utelukket, det er ikke en løsning)

Kjører WinXP PRO, AMD 64 3200+, 1024Mb RAM osv osv. Trenger dere detaljer, om HW/SW så skal jeg legge det inn.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det eneste jeg kan foreslå er at du har sp2 installert og bruker kun driveren til kortet, ikke utility.

har samme kortet selv, og det har skjedd meg et par ganger. imidertid ble jeg helt fri for nett da, så jeg valgte å høyreklikke på windowsikonet i systray for trådløst nett og ba om å reparere tilkoblingen. da funket det helt fint

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Jeg fant ut at jeg allikevel hadde klart å installere en gammel versjon av programvaren (siste versjon av driver, men gammel utility). Etter å ha tuklet litt med det, og havnet in a world of pain for å få tingene til å virke igjen så 'fungerer' det nå.

Men dette med CPU bruk plager meg mye. Verktøyet krasjer i tide og utide, gjerne 4-5 ganger i løpet av en time. Maskinene fryser i noen sekunder og hastighetene stuper for så å gå opp igjen.

Skal prøve meg med å kun bruke det verktøyet som er innebygget i XP SP2, for dette er noe dritt. Hjemmesiden til SMC er svært lite behjelpelig da det eneste de har av knowledge database er en simpel FAQ.

Det er litt synd å måtte ende opp med å bruke XP sin feature for dette, da programmet i utgangspunktet er oversiktelig og greit.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

jeg syns oxo utilitien er veldig bra - når den funker.

smc er vel ikke de som slipper drivere oftest. jeg tror min driver er fra 2006, og det er siste.

er bare å leve med. windows xp sin wzc eller hva det heter er ganske bra etter min mening. du får tilgang til det meste av valg med et høyreklikk eller to også her. dog er den nok litt mindre oversiktlig.

Lenke til kommentar

Hei.

Trenger fremdeles hjelp her.

Får ikke den innebygde trådløse saken i Windows til å virke.

Jeg får koblet til i ca 2-5 sek før jeg blir koblet ned igjen og får beskjed om at windows ikke kunne koble til det trådløse nettverket.

Bruker WPA-PSK, TKIP, har riktig key. Det fungerer helt fint på en annen maskin med annen hardware.

Det virker med verktøyet til SMC, men det krasjer i tide og utide, og bruker irriterende mengder ressurser hvert 50. sek (Alt henger som har med nettet å gjøre).

Er det noen som har vært borti noe lignende og vet hva jeg kan gjøre for å utbedre dette ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei.

Trenger fremdeles hjelp her.

Får ikke den innebygde trådløse saken i Windows til å virke.

Jeg får koblet til i ca 2-5 sek før jeg blir koblet ned igjen og får beskjed om at windows ikke kunne koble til det trådløse nettverket.

Bruker WPA-PSK, TKIP, har riktig key. Det fungerer helt fint på en annen maskin med annen hardware.

Det virker med verktøyet til SMC, men det krasjer i tide og utide, og bruker irriterende mengder ressurser hvert 50. sek (Alt henger som har med nettet å gjøre).

Er det noen som har vært borti noe lignende og vet hva jeg kan gjøre for å utbedre dette ?

Mvh,

Beej80

jeg sleit med mye det samme når jeg forsøkte å bruke WZC (windows' innebygde trådløsstyring) på et dlink-kort til smc-routeren - helt til jeg fant ut at krypteringstype ikke var satt likt i windows som på routeren. husker ikke detaljene nå, serveren står litt ugunstig til her, men jeg fant frem noen sider med egenskaper for tilkoblingen, og ett faneark som heter sikkerhet. sjekka det med innstillinger.

får du noen gang hentet ip-adresse disse gangene du er tilkoblet i et par sekunder? sjekk med kjør-cmd-ipconfig. hvis ikke er det trolig et problem i det kortet ditt og routeren forhandler om sikkerhetsprotokoll. så sjekk at disse er like.

Lenke til kommentar

Hei Spr0cket.

Jeg takker for at du prøver å hjelpe meg her.

Jeg har nå gjort som du sa, og sjekket opp i om jeg mottar IP osv fra routeren når jeg bruker WZC.

Jeg får tildelt korrekt IP, DNS og gateway. Alt ser bra ut og ut til å være slik det skal, helt til jeg blir koblet ned etter ca 5 sekunder.

Jeg har virkelig ikke den fjerneste ide om hva det kan være som er galt.

Har prøvd meg frem med de fleste innstillingene i router og for nettverkskortet mitt.

I ruter:

WPA-PSK (TKIP), WPA+WPA2 (TKIP+AES)

Nettverkskort:

WPA-PSK (TKIP), WPA2-PSK (AES)

Begge steder får jeg koblet til ruteren, og mottar ip, dns, nettverksmaske og gateway.

Så¨ser det bra ut i 5 sekunder før jeg mister tilkoblingen igjen.

Så, har du flere forslag ? Noen andre som har noe å bidra med ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei Spr0cket.

Jeg takker for at du prøver å hjelpe meg her.

Jeg har nå gjort som du sa, og sjekket opp i om jeg mottar IP osv fra routeren når jeg bruker WZC.

Jeg får tildelt korrekt IP, DNS og gateway. Alt ser bra ut og ut til å være slik det skal, helt til jeg blir koblet ned etter ca 5 sekunder.

Jeg har virkelig ikke den fjerneste ide om hva det kan være som er galt.

Har prøvd meg frem med de fleste innstillingene i router og for nettverkskortet mitt.

I ruter:

WPA-PSK (TKIP), WPA+WPA2 (TKIP+AES)

Nettverkskort:

WPA-PSK (TKIP), WPA2-PSK (AES)

Begge steder får jeg koblet til ruteren, og mottar ip, dns, nettverksmaske og gateway.

Så¨ser det bra ut i 5 sekunder før jeg mister tilkoblingen igjen.

Så, har du flere forslag ? Noen andre som har noe å bidra med ?

Mvh,

Beej80

nettverksfeilsøking er av alle ting det jævligste jeg veit å holde på med. jeg forstår aldri hvorfor det virker og plutselig virker det bare. det er etter min mening enklere å forsøke å redde filer fra en kræsja harddisk enn å løse et nettverksproblem i det fleste tilfeller. så jeg forstår din frustrasjon - godt.

hvilken ip-adresse får du, når du først får tilkobling? og hvilken ipadresse har routeren? smc sine routere har som regel 1921.168.2.1 eller 192.186.0.1

dersom den ipadressen du får er helt på finnmarksvidda kan det være et problem relatert til tildelingen.

jeg er så veldig hissig på dette sikker fordi jeg nettopp fikk løst et av mine problem på denne måten. beklager hvis jeg maser mye om det samme.

det jeg imidertid kan si om nettverksproblemer er at jeg har løst hvert eneste ett jeg har hatt. til slutt, med mye knoting. og jeg har da lært litt. men det er sannsynligvis derfor jeg syns dette er så forp*lt irriterende, da jeg sjelden får brukt lærdommen min fordi det er et nytt problem hver gang. :/

Lenke til kommentar

Kjenner til den følelsen du beskriver.

Har vært borti min del med problemer med trådløse nettverk oppgjennom tiden.

Jeg får riktig IP og det:

IP-adresse router: 10.0.0.1

Det jeg får tildelt er:

IP: 10.0.0.3

DNS: 10.0.0.1

Gateway: 10.0.0.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Lease-time: 2 timer

Vet du forresten om det finnes et program der jeg kan overvåke (som logger) hva som skjer når jeg blir koblet ned ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

helt kort, du har sp2 og "alle oppdateringer"? ikke at jeg ikke har tiltro til deg, men jeg driver og googler litt, og det er en viss forskjell på tilnærmingsmetoden dersom du ikke har sp2 f.eks.

edit: dersom du får ipadresse er det ikke noe feil med krypteringen. da må vi lete et annet sted.

edit2: at du har rundt 60% signalstyrke er helt i orden. det er kvaliteten på linken som har noe å si.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Har SP2 ja.

Men av en eller annen grunn hadde jeg ikke WPA som valgmulighet før jeg la til en WPA2 patch som jeg fant på MS sine sider.

Kvaliteten er 100%, det er ingen trådløse telefoner i leiligheten, det er ingen mikrobølgeovn i nærheten, og den går uansett ikke hvert 5 sec ;)

Så hva nå ? Jeg har letet som en gal på google, og bruker vanligvis å kunne løse pc problemer selv uten de store vanskelighetene, men ikke denne gangen.

EDIT: Startet NetStumbler på PC-en min. Der står det at nettverket er sikret med WEP. I ruteren står det WPA-PSK, TKIP. Samme som det er satt opp til i utilityen til SMC (som nettet fungerer med).

Kan dette være en feilkilde eller tar Netstumbler feil ?

EDIT2: Et annet program, WirelessMon sier at det er WPA, tror da at netstumbler tar feil.

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

som sagt tror jeg ikke det da du får ip. dette tror jeg skjer fordi du har lykkes med å forhandle krypteringsmetode. ut over dette er jeg helt blank her.

vet du om netstumbler har støtte for alle typer kryptering? slik at det ikke blir en feiltolkning der?

Lenke til kommentar

Hei,

da er problemet borte på mystisk vis.

1. Ved hjelp av WirelessMon fant jeg ut at jeg fikk mye sterkere signal ved å snu antennel vannrett. Dette kan ha hjelpt til, dog klarte SMC sitt verktøy seg fint med det signalet som var.

2. Jeg fjernet nettverket fra listen i WZC-greiene, og brukte wizard'en til å legge inne opplysningene på nytt (dette var i periode hvor windows ikke fant nettverket i det hele tatt (sånn helt ut av det blå)).

3. Jeg fjernet SMC sitt verktøy fra oppstarten (før har jeg bare avsluttet det, kan kanskje ha hatt noe å si) og foretok en reboot.

Og nå virker det som det skal. ENDELIG!!!

Tusen tusen takk for hjelpen din, Sprocket.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
WPA er oppgitt i hjelpefilen til netstumbler.

Men jeg lurer på om at netstumbler kun klassifiserer det som WPA om man bruker AES.

Mvh,

Beej80

nå kom jeg på noe som jeg sleit jævelig med sist: nettverkskortet, med windows zero configuration wireless som util, hadde satt til WPA AES, og på routeren hadde jeg WPA TKIP (PSK). jeg har alltid brukt preshared key (keyen min er for øvrig hunter2 til dere hackere der ute). Endra det på egenskaper for tilkobling eller nettverkskort (husker ikke i farta) og da ble det futt i sakene.

kort fortalt: sett kortet og routeren på WPA eller WPA2, bruk PSK og sjekk at begge står på TKIP istedet for AES.

det er bra at du er så tålmodig, jeg skulle seff ønske at jeg kunne gi deg løsningen på et sølvfat, pakket inn i cellofan. men nettverk er no herk.

edit: hmm.. jeg leser nå på det du har skrevet tidligere, sett i sammenheng opp mot aes/tkip løsningen. det ser ut til at du har prøvd alt eller?

edit2: hvilket nettverkskort har du?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Hei,

fikk som sagt løst problemet (dog usikker på hva som gjorde utslaget).

Men for ordens skyld. Var sikker på at det var WPA-PSK TKIP og ikke AES.

Hadde kvadruppelsjekket det og mere til :)

Nettverkskortet er: SMCWPCIT-G 108Mbps Wireless PCI adapter.

Som sagt, tusen takk for hjelpen.

Det er godt du tok deg tid til å hjelpe meg så godt du kunne, hvis ikke hadde jeg nok blitt gal for lenge siden ;)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Q:I found an AP that I know is running WPA but Netstumbler is reporting it as WEP. Is my network really only running WEP?

Most likely, no. Netstumbler will report WPA/WEP networks all as WEP. The program makes no difference in reporting. In older versions of Netstumbler, WPA wouldn't even show up as encrypted and my guess would be, in the later versions, there will be a difference in how Netstumbler reports the network encryption.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...