Gå til innhold

Kommentartråd: Kjapp trekasse til TG

Anbefalte innlegg

Dette er da kommentartråden til trekassa mi. Blir glad for konstuktive ideer ^^

Link til loggen..

Jeg bygde et laftet trekabinett i sommerferien for 1,5 år siden, men bygde det så "custom" at det ikke var rom til utvidelse.

157850.jpeg

Nuh.. Det nye blir ikke halvveis så gjennomført; ihvertfall ikke før TG. Det er bare en beholder for datadelene som nå ligger strødd utover pulten på hver sin skumplastmatte.

Jeg slengte sammen en konsepttegning i går, kjøpte materialer i dag, som skal brukes sammen med restene av den gamle senga mi (!)

157854.jpeg

Designet er halvveis gjennomtenkt, og det skal ha en del finurligheter som ikke er på papir ennå. Det som da er inkludert i tegningen er da en vanntank jeg skal bygge (spent), og de vanlige delene man forventyer i en PC. Knappene kjøres simple-style, der de henger fast med et slags hengsel-system på toppen, og kan trykkes ned som tangenter. Målene på kabbiset er 20x60x50 (breddexhøydexdybde)

157859.jpeg

Her er da stedet jeg skal bygge. Det er det eneste stedet i huset med permanent sagflis på bakken; vår nybygde hagestue.. Fattern jobber her på fritiden, så det er rimelig trangt. Jeg rydder av stigen og jobber der.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey hey! Komentarer burde du få! ser jo supert ut så langt! :)

Nesten så jeg burde tatt turen til vikingskipet "bare" for å se på casemodden din! (Åkai, oversnill nå kanskje :hmm: )

Men det ser bra ut, og likte godt løsninga med sidedøra. Håper det blir lite glipp øverst. Kan nemmelig tenkte meg at det må vere vanskelig å få det der beint. Gud luck! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hey, kommentar ^^ Hjemme fra jobb nå. Skal sove, og så jobbe videre (akk, det søte liv..)

Det er ikke glippen som er problemet. Jeg arbeider ganske nøyaktig slikt sett. Glippen er vel på ~0,05 cm

Verre er det med skinnesystemet. Jeg freste ut samme skinnen tre ganger for å finne ut hvor mye større sporet må være i forhold til døra som skal nedi. Det er mye det er snakk om før det glir rent. 1 mm på hver side kanskje.. :( Det kommer av at de forbanna hobbyplankene man får kjøpt er bøyde. Vanskelig å presisjonssnekre når det er slik..

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Det var planen. Skal gjøre meg flid med det jeg gjør nå, så jeg ikke må gjøre det om igjen, så skal jeg lakke og slikt etter TG.

Noen som har en fungerende wood-only løsning på åpningen der utvidelseskortene på HK skal stikke ut? Kortene må sitte fast, + at det skal være nogenlunde tett..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Epoxy egner seg ikke til å lime plexi, noe du sikkert oppdaget på samme måte som jeg gjorde. Er bedre å bruke superlim eller lignende, siden man da kan bruke en spissen på tuben til å legge limet der man vil ha det, og ikke alle andre steder samtidig.

Om du ombestemmer deg og vil ha blank boks igjen så er det bare å få tak i litt fint sandpapir og poleringsmiddel. Bare å polere den opp igjen.

Man kan lære MYE om plexi av han her:

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=134230

Lenke til kommentar

Hm.. Det var ikke det å få plassert limet som var problemet. Problemet oppsto når jeg oppdaget at limet ikke var kraftig nok.. 160kg/cm2 my ass.. Superlim ville vært enda verre, da det blir sprøtt når det tørker.

I tillegg måtte det være tett, så jeg brukte store mengder, noe som resulterte i en mm fuge på innsiden. Jeg prøvde uten fugen, og da var tanken lekk som en sil.

Men nå er det etter mange timer endelig tett. Jeg tar det IKKE opp igjen..Jeg får bare gjøre meg mer flid med frostingen. Det er ikke noe vindu uansett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...